Gå til innhold

Fuji X100 vs. X100S

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over en ny X100 black limited edition, inkl. original skinnveske og solblender til under 6000.

Etter hva jeg har lest har den siste firmwareoppdateringen på X100 fikset raskere autofokus, bedre manuell fokus (fokus peaking) og en del annet småplukk.

Mitt spørsmål går derfor særlig til de som har hatt X100 og har oppgradert til X100S, er det andre store forskjeller enn 12 MP og 16 MP igjen?

Det ble veldig fristende å slå til med den prisen..

Tar selvsagt evt. kommentarer og råd fra andre enn de som har/har hatt begge også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har X100 Black. Veldig fornøyd med det. Skulle jeg kjøpt nytt, hadde jeg antagelig kjøpt X100s, men bare fordi det er nyere. Mange påstår at det er forskjell på den opplevde bildekvaliteten på sluttresultatet med fordel til den klassiske X100 med standard RGB Bayer sensor, og at X100s med sin X-trans er noe mer utfordrende å jobbe med. Jeg tviler på at dette er riktig, og er ganske sikker på at du får strålende resultater med begge modeller.

Kjøp en av de, de er gode begge to på hver sin måte...:-)

Lenke til kommentar

Takker begge for kommentar!

Hadde pengene ikke vært noe tema i det hele tatt ville jeg nok klart gått for X100s, men det er jo tross alt en god slump mer for s. Særlig når man ser hva man får med på kjøpet for X100-pakken..

Det er vel 1.5 crop, slik at det tilsvarer ca 35 mm? Litt for vidt til nære portretter da vel..? Anyone?

Lenke til kommentar

...

Det er vel 1.5 crop, slik at det tilsvarer ca 35 mm? Litt for vidt til nære portretter da vel..? Anyone?

Tja, du får vurdere selv...:

http://www.flickr.com/groups/1691085@N24/

Jeg bruker min X100 til alt mulig, og det fungerer overraskende godt til alt. Nei, jeg får ikke brukt det til en tele, av naturlige årsaker. Men jeg savner det ikke så veldig.

Ja, objektivet tilsvarer en 35mm på en FF-sensor. Hvis det er interessant...:-)

Lenke til kommentar

6000kr er Ikke en særlig god pris for x100, selv om den er sort. Har nylig kjøpt x100s for 7500kr, den erstattet en x100 som jeg kjøpte for 3500kr.

De er ikke så voldsomt forskjellige nå etter x100 har fått den siste fw-oppgraderingen. S-en er litt mer snappy, manuellfokus er bedre og flere mp. Ellers er det småplukk.

Grunnen til at jeg mente 6000 var en god pris er at det inkluderer den originale veska, solblender, adapterring og beskyttelsesfilter - noe som jo koster en del kjøpt løst. Det at den er sort spiller ingen rolle, synes egentlig den med sølv er penere jeg ;)

Samme pakka på FV koster 8800.

Er klar over at den siste FW-oppdateringen gjør X100 til et bedre kamera, men det er vel sikkert fremdeles ikke helt på X100S-nivå..

Vanskelig å bestemme seg!

Edit: Finner ikke X100S til lavere enn 9500 - i Norge iallfall, heller ikke noe brukt på Foto.no. Noe tips? ;)

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...