AnonymDiskusjon Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hei. Er ikke helt sikker på om denne er kommet i riktig kategori men, om noen ser at den kan ligge en bedre plass så er det bare å flytte den. Jeg hat et kjapt spørsmål. Jeg jobber offshore i et rederi som har 0-toleranse for alkohol og drugs. Det er jo fint nok i seg selv. Vi pleier en gang i ny og ne og ha pisseprøver ombord. Da kommer det folk i fra uavhengige selskap for å ta testen av oss. Så vet jo alle at rester etter bruk av narkotika sitter igjen lenge (4 til 6 uker på enkelte stoffer) i kroppen, men narkotika er jeg ikke missbruker av.. så mitt spørsmål er om alkohol. Dersom jeg går ut å tar meg en, eller to øl en kveld. Og jeg blir hanket inn til pisseprøve morgenen etter. Kan det da påvises i mitt urin at jeg har drukket alkohol kvelden før? Eller er pisseprøve kun der for å påvise eventuelt missbruk av narkotika? Jeg trodde at dersom man skulle påvirke promille, måtte man enten blåse, eller bli tatt blodprøve av - det ser altså ut til at jeg har tatt feil. Anonymous poster hash: 0a9ed...80d Lenke til kommentar
Feh Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Såvidt meg bekjent kan man ikke påvise alkohol i en urinprøve siden all alkoholen brytes ned på veien ut, men jeg tror det finnes prøver for å avdekke om man har drukket (påviser avfallsstoffene?) Tror uansett disse testene kun brukes dersom noen ikke har lov til å drikke overhodet, altså aldri under noen omstendigheter. Uansett, du har vel lov til å drikke når du har fri, bare du ikke har promille mens du er på jobb? Det var hvertfall praksisen i forsvaret som også har nulltoleranse. Jeg har levert pisseprøve flere ganger, et par ganger dagen etter ei real fyllekule, men aldri fått noen konsekvenser av det så lenge jeg var edru da skiftet mitt startet. Endret 19. november 2013 av Feh Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Nå kan jo ikke formålet med dette være at du ikke skal kunne ta deg en øl eller tre på fritiden? Høres jo i så fall meget merkelig ut. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Såvidt meg bekjent kan man ikke påvise alkohol i en urinprøve siden all alkoholen brytes ned på veien ut, men jeg tror det finnes prøver for å avdekke om man har drukket (påviser avfallsstoffene?) Tror uansett disse testene kun brukes dersom noen ikke har lov til å drikke overhodet, altså aldri under noen omstendigheter. Uansett, du har vel lov til å drikke når du har fri, bare du ikke har promille mens du er på jobb? Det var hvertfall praksisen i forsvaret som også har nulltoleranse. Jeg har levert pisseprøve flere ganger, et par ganger dagen etter ei real fyllekule, men aldri fått noen konsekvenser av det så lenge jeg var edru da skiftet mitt startet. Det praktiseres litt annerledes her. Man har heller ikke lov til å drikke på frivakt, så lenge man er på jobb. de fire ukene man er ute skal man være edru når som helst, og man har ikke lov til å røre alkohol. Dette kommer av at det har vert mange episoder der ting har sklidd helt ut. Det er ikke noe problem for meg, jeg drikker skjeldent uansett Men jeg bare lurte på om en slik pisseprøve, eventuelt kan brukes mot meg om jeg har valgt å tatt meg en øl eller to kvelden før prøven blir avlagt. Om jeg først går ut å tar meg en øl føler jeg meg omtrent som en kriminell..! Nå kan jo ikke formålet med dette være at du ikke skal kunne ta deg en øl eller tre på fritiden? Høres jo i så fall meget merkelig ut. Jeg jobber på båt. De ukene man er ombord har man ikke lov til å nyte alkohol, selv om det er på frivakt. Anonymous poster hash: 0a9ed...80d Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Jeg missforstod, jeg trodde du mente i friperioden når du er hjemme, og ikke i friperioden når du er på "jobb". Lenke til kommentar
Feh Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Men hvis du er bekymret, er det ikke bare å kjøpe et par clausthaler e.l. istedet da? Har du funnet ut av hva konsekvensene kan være? Mister du jobben tverrt eller får du advarsel? IMO er det å være beruset på jobb, og å ha reststoffer i systemet to vidt forskjellige ting da det siste ikke påvirker kroppen. Jeg fant dette på nett: Noen tester kan vise alkohol i mange (15-25) timer etter inntak, og er tester som vanligvis utføres av lege. På vanlige hurtigtester for hasj vil ikke alkohol synes i det hele tatt. Det finnes egne tester som påviser alkoholbruk. Dvs. det vil være avhengig av hva slags test de utfører. Dette er selvfølgelig ren spekulasjon, men jeg tviler på at de utfører tester for å se om du har drukket. "Vanlig" praksis er vel bare at de sjekker om man har brukt narkotika via urinprøve, og tar blåseprøve (stikkprøver eller ved mistanke) for å se om noen er beruset på tidspunktet. Uavhengig av hva testen måtte påvise, så er det vel et standpunkt du må ta selv. Det skjer vel sjeldent noe under en frivakt, men muligheten er alltid tilstede og da er det opp til deg å vurdere om du vil risikere å være beruset dersom du må på vakt i en eller annen ekstraordinær situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå