Gå til innhold

Strømforsyning til gtx 780

FWD

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig flyttet pcen min over i et node 304-kabinett, og har to strømforsyninger jeg kan velge mellom å bruke (jeg eier allerede begge):

1. Seasonic G-550 GOLD
  2. Seasonic X-850 GOLD

Komponentene i pcen er:

• Asus P8z77-i Deluxe
  • 3770k
  • 8 GB 1600mhx ram
  • Asus GTX 780 DCUII
  • 1 stk WD green 3TB
  • 1 stk 120GB SSD

Holder 550w til dette oppsettet? Jeg mener begge strømforsyningene skal være av relativt god kvalitet. Jeg planlegger å overklokke cpuen til 4,6 ghz (noen den har kjørt på i det forrige kabinettet). På den ene siden kan jeg beholde 850-watteren for å være på den sikre siden. Den er også vifteløs ved lav belastning, noe som er en fordel. På den andre siden er denne strømforsyningen for stor, slik at den kommer borti skjermkortet. For å få plass til den må jeg ta ut psu-rammen fra kabinettet og feste strømforsyningen med strips. Den sitter derfor ikke 100%fast, men kan vandre noen mm hver vei.

550-watteren er like lang, men har kablene plassert slik at den helt fint får plass sammen med skjermkortet. På denne kjører viften konstant, men er mer eller mindre lydløs ved lav belastning. Fordelen med denne er åpenbart at jeg får festet den skikkelig med skruer, og slipper å bruke strips.

Ellers kan jeg nevne at pcen skal fraktes litt rundt, og at jeg derfor er litt bekymret for at strømforsyningen kan løsne. Jeg har brukt "eXtreme Power Supply Calculator", og med cpuen overklokket anbefaler den 422 watt psu (minimum 372). Jeg skal uansett ikke gå god for validiteten til disse tallene.

Med bakgrunn i denne informasjonen, hvilken av strømforsyningene ville dere beholdt? Holder 550w til et GTX 780 og en overklokket 3770k, eller pusher jeg den mot grensen?

Håper på noen kvalifiserte svar! På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.hardwaresecrets.com/article/1683

Å gi kvalifisert anbefaling for en strømforsyning er vanskelig. Du må se på profilen av ditt strømbehov, sammenlignet med dataene på strømkilden. Et godt råd er i hvert fall at du ikke må ligge med normalforbruket nær øvre grense for hva forsyningen tåler. Da blir forsyningen varm, og kan gi spenningsfall samtidig som enkelte forbrukstopper (som man ikke forutser) kan gi overbelastning. Det er heller ikke ønskelig å ha for stor forsyning, for i nedre del av ytelseskurven kan forsyningen "regulere" for dårlig. Forsyningen må "en viss motstand" for å komme over tomgang.

http://www.seasonicusa.com/NEW_X-series_560-660-760-850.htm

Om Vifteløs tilstand: Jeg vil fortrekke å benytte viften på strømforsyningen for å trekke ut varmluften fra kabinettet. Dette pga. viften sin størrelse, og dermed stille gange. I tillegg har de på gode forsyninger elegant termostatstyring. (Og da har man ikke bruk for annen støvsugerstøy :))

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Hei, og takk for et raskt svar! PCen brukes mye til arbeid (office etc), og naturlig nok til spilling (bf4 etc). Den brukes ikke til folding, mining eller liknende, så strømforsyningen vil ikke presses maksimalt utenom ved hard spilling.

Det siste poenget ditt, at strømforsyninger regulerer dårligere i nedre del av kurven var jeg ikke klar over. Det er også noe man kan ta hensyn til kanskje ja.

Jeg har lest spesifikasjonssidene til begge strømforsyningene, samt en del anmeldelser av begge. Med mine delvis mangelfulle kunnskaper på området kan jeg uansett ikke si annet enn at begge to virker som solide enheter (noe som var grunnen til at de ble kjøpt i utgangspunktet).

Hva ville du gjort personlig? Jeg kommer til å ende opp med å selge den jeg velger bort, og vil naturlig nok kunne få mer penger for 850-watteren. Det er også noe som bør taes med i regnestykket.

Lenke til kommentar

Jeg ville beholdt den store, og sett meg rundt etter et passende kabinett.

Men jeg ville i hvert fall ikke, "stripset og konfliktet" med hovedkortet. Med fare for at hovedkortet bli stående i spenn som mulig feilkilde etter hvert.

Da må du velge den som passer.

Det er mange nok her som grubler seg halvt i hjel om hvorfor bf4 lagger.

Lenke til kommentar

Kabinettet er nok den eneste variabelen jeg ikke vil bytte, da hele prosjektet baserer seg på at komponentene skal flyttes over i nettopp dette. Jeg tror likevel jeg gjør som du sier og beholder den store strømforsyningen, og så får jeg heller forsøke å finne en bedre festemekanisme før kabinettet skal transporteres. Det er kanskje greit å slippe å sitte og lure på om strømforsyningen er for svak hver gang jeg får en blåskjerm etter en feilslått overklokk, eller blir eid i bf4 for den saks skyld!:p

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...