Gå til innhold

Offshoreutdanning/Brønnteknikk (privatist, nettstudie, helgesamling)


Lovegame

Anbefalte innlegg

Hei medmennesker,

 

 

Vurderte å starte på VG2 Brønnteknikk helgekurs fra Januar av (Det som er på offshoreutdanning.no).

 

Har fra før av utdannelse 1. året idrett, 1. året elektro, 2. året IKT samt IKT-fagbrevet. Har også krankurs, stroppekurs og truckførerkurs, samt arbeidserfaring fra oppdrettsanlegg (røkter, båt).

 

Er det i det hele tatt mulighet for meg å få meg lærlingeplass/jobb om jeg tar VG2 Brønnteknikk via offshoreutdanning.no pluss de kursene som trengs for å jobbe offshore som jeg mangler?

 

Pratet med en kar som driver offshoreutdanning.no og han mente jeg stiller veldig svakt siden jeg ikke har fagbrev innenfor TIP.

 

 

Noen som har noe peiling på dette?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten noen fagbrev vil jeg tro at det er veldig liten sjanse for å få jobb.

Det er jo ekstremt mange som har tatt slike kurs og ikke fått jobb, men selvsagt er det en mulighet.

 

http://www.aftenposten.no/jobb/Betalte-120-000-for-kurs---fikk-jobb-pa-Kiwi-5566878.html

 

 

 

– Jeg har daglig tre-fire telefoner fra fortvilte jobbsøkere som har tatt kurs i brønnteknikk og tror de kan få seg jobb offshore. Kursene de har gått på, forteller dem ikke hele sannheten. Mange av dem vil aldri få seg jobb offshore, de har ikke rett kompetanse, sier Østensen.

Lenke til kommentar

Ikke for å "rakke ned" på utdanningen din, men den er ikke akkuratt relevant ift til ditt nye løp. Men du har fagene som du "mangler" etter endt kurs så du kan gå ut i lære, om karakterer/fravær er ok+ så ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle ha landet en læreplass...

 

Om ikke ville jeg satset på å bli kjent med noen som kan påvirke prosessen :)

Lenke til kommentar

Eneste relevante er vel Elektro, men har ikke fagbrevet der da.

Hadde vært fantastisk med en læreplass.

 

Kjenner opp til flere som har jobbet i mangfoldige år i oljebransjen så det kan utvilsomt ha noe å si på om jeg får meg jobb eller ikke.

 

Hvilke fagbrev er det som er relevant for jobb offshore, egentlig?

Lenke til kommentar

 

Hvilke fagbrev er det som er relevant for jobb offshore, egentlig?

 

Det spørs jo helt på hva du skal arbeide som/med, men det er jo helst tekniske retninger. Jeg kjenner både elektro-, automasjons-, og industrimekanikerutdannede (fagbrev) som jobber eller har jobbet offshore. Ellers så er det jo lærlinger og fagutdannede fra brønnteknologi. Det er jo selvfølgelig også kokker, renholdere og sykepleiere, men jeg antar det ikke er relevant. Uansett, som det blir nevnt så er det ikke særlig lurt å ta utdanning eller kurs som ikke kan underbygges med en annen relevant utdanning. Jeg kjenner folk som har gått flere år på fagskole, men som ikke får jobb pga mangel på erfaring eller grunnleggende utdanning.

 

Høyere utdanning er jo også en idè. Med din bakgrunn så kan du ta forkurs for ingeniørfag, og ta en teknisk bachelorgrad. Da vil du også få relevant utdanning med faglig tyngde. Kommer du ikke offshore, så er du uansett "garantert" gode jobber og god lønn, selvfølgelig med den forutsetning at du er flink og profesjonelt sett attraktiv. Relevante høye utdanninger er petroleumsfag, undervannsteknologi, marine fag og flere til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

I steden for å starte tråd nummer 1000, sniker jeg inn et lite spørsmål her.

 

Er fagbrev som tømrer relevant i forhold til å få jobb offshore? Har hørt noen si at så lenge man har et fagbrev har man gode muligheter, men jeg gikk selv ut i fra at det ikke er en relevant linje. :)

Lenke til kommentar

I steden for å starte tråd nummer 1000, sniker jeg inn et lite spørsmål her.

 

Er fagbrev som tømrer relevant i forhold til å få jobb offshore? Har hørt noen si at så lenge man har et fagbrev har man gode muligheter, men jeg gikk selv ut i fra at det ikke er en relevant linje. :)

 

Hovudsaklig som stillasarbeider, men da hadde jeg heller fortsatt som tømrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...