kyrreg Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Hei, jeg er akkurat ferdig med og bygge en ny stasjonær PC og er meget misfornøyd når min nye PC jobber mye treigere en min gamle PC og virker til og henge seg opp noen sekunder under bruk Her er komponentene jeg har brukt: Kabinett: Cooler Master Elite 430 -ATX. Strømforsyning: Corsair CX V2 600 Watt. Hovedkort: ASUS P8Z77-V LX Prosessor: Intel Core i5-3450 3.1 GHz Socket 1155 Box. Minne: Crucial Ballistix Tactical 8 GB: 2 x 4 GB DIMM 240 pin DDR3. Skjermkort: Gigabyte GV-R777OC-1GD rev 2.0 Radeon HD 7770-1GB. Hardisk med Operativsystem: Samsung 840 EVO SSD 120 GB installert Windows 7 Home Premium 64-bit Norsk. Sekundær hardisk: Western Digital RED 30EFRX 3 TB SATA 600. Kjølevifte prosessor: Artic Cooling Freezer 7 Pro rev 2.0. Ekstra vifte i kabinett: Artic Cooling F12 TC. Håper noen kan gi noe innspill på hvor eventuelt det svake punkt kan ligge på denne konfigurasjon, veldig lenge siden sist jeg bygget PC så er litt i satt ut, håper på tilbakemeldinger som kan hjelpe meg til og avdekke svakheter eller dårlige sammensetninger av Hardware ? Endret 19. november 2013 av kyrreg Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 For å kunne si noe om denne PCen skal være en stor forbedring i forhold til din gamle må du nesten opplyse om hva slags hardware du hadde i den. Er det i Windows den er treg eller er det spillytelse du tenker på? Det at den henger seg kan bero på mange ting. Noe kluss med operativsystemet (får du noen feilmeldinger?), kan det være noe drivere som mangler, gammel BIOS-versjon? Blir den fryktelig varm (har du montert kjøler riktig? Har du husket kjølepasta?)? Har du montert minnebrikkene i "riktig" slot? Jeg vet ikke om dette nødvendigvis vil føre til frys, men på mitt HK sto det anbefalt hvilke DIMM'er man skulle plassere brikkene i om man brukte 1, 2, 3 minnebrikker osv. Ellers så kan jeg hvert fall ikke se noen komponenter som skulle være noen spesiell flaskehals i det oppsettet. Lenke til kommentar
kyrreg Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Takker for tilbakemelding, har brukt riktig minne som anbefalt DIMM og riktig montert, ingen feilmeldinger bortsett fra "Warning Power Fan på prosessor vifte, men denne har jeg fikset. Kjølepasta og alt på plass, men husker ikke dette med BIOS, hvordan kan jeg sjekke om denne er gamel versjon og hvordan Flashet jeg BIOS, husker dette var viktig og utføre på riktig måte ellers kunne man skade systemet, har du noen tips når det gjelder fremgangs måte for og sjekke opp BIOS ?? Lenke til kommentar
kyrreg Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 BIOS-Versjon/-dato: American Megatrends Inc. 2203, 16.07.2013 så denne virker relativt ny eller ? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Det finnes en nyere versjon. I den siste versjonen står det at den skal "improve memory stability". Du finner det her: http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LX/#support (mulig du må klikke deg inn på Support og velge Win7 og deretter "BIOS"). Det er veldig lett å oppdatere BIOS på ASUS sine HK om du bruker Asus EZ Update eller hva det nå heter. Bare å laste ned fila og be programmet om å oppgradere. Får håpe det hjelper på. Begynte PCen å fryse med en gang du skrudde den på etter å ha montert den? Eller rakk du å bruke den noen dager/uker først før dette begynte? Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med å feilsøke på kranglete PCer som fryser (tilsynelatende) uten grunn, men en løsning er jo å forsøke å utelukke komponenter enn etter en. Jeg har lite tro på at det kan være HDDen, men du kan jo forsøke å skru av PCen og koble fra den. Skru på igjen og se om det hjelper. Prøv deretter å fjern en minnebrikke og start den opp med en. Hjelper ikke det så bytter du den som står i med den du tok ut første gangen og prøver å starte med det. Hjelper det ennå ikke, forsøk å demonter skjermkortet og bruk HDMI/DVI-porten på hovedkortet. Hvis ikke noe av det hjelper så ville jeg vurdert å formatere PCen. (Om du går til det steget. Prøv å installer Windows med så få komponenter installert som mulig og se om en fresh install bedrer situasjonen. Prøv så å monter en og en del. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Av tidligere erfaring med Crucial sine minnebrikker, så har jeg hatt mye hit/miss. Har hatt en del der en av DIMMene var defekt, som gjorde at hver gang maskinen prøvde å skrive noe til visse sektorer på minnebikken, så var det fullstendig Tsjernobyl. Ellers er de veldig greie, men personlig har jeg hatt en del problemer med de, contra Corsair og Kingston som jeg aldri har hatt problemer med. Jeg ville begynt med å bruke bare en minnebrikke av gangen (om du har flere) og prøve de etter tur. Bare for å utelukke de med en gang, da feil på minnebrikker er noe færrbannadæ tolj som de sier. Jeg satt bokstavelig talt i 18 timer en gang og prøvd alt opp og ned, fordi PCen gav symptomer på at jeg hadde driverproblemer, men det viste seg å være en veldig spesiell sektor på den ene minnebrikke (av 4). Ellers hjelper det om du sier hvordan det stopper å virke, hva du gjør når det skjer osv. Spesielt om det skjer når du gjør det samme, hver gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå