Gå til innhold

Eksamen i historie. Råd/tips?

C3C

Anbefalte innlegg

Hei. jeg skal ta muntlig eksamen i historie i morgen, og vet ikke helt hvordan det fungerer. Blir man like mye spurt i Vg2 pensumet som i Vg3 pensumet, eller i praksis bare i Vg3? hva er det viktigste å pugge til eksamenen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tar jeg Historie som privatist for å få studiekompetanse, men tror pensum skal være relativt likt VG3 ellers?

Hvis vi har det samme pensum, altså hovedsaklig Europeisk historie + Amerika etter 1492, så er dette stikkordene du burde minimum ha god kunnskap innen:

Demokrati

Hellenisme

Føydalisme

Humanisme

Opplysningstankene/-filosofien

Konservatisme

Industrialisering

Liberalisme (politisk + økonomisk)

Imperialisme

Nasjonalisme (sionisme)

Parlamentarisme

Sosialisme

Kommunisme (Stalinisme)

Nazisme

Fascisme

Kapitalisme

Alexander den store

Cæsar

Karl den store

Harald Hårfagre

Olav den hellige

Columbus

Kopernikus

Luther

Napoleon

Karl Johan

Marx, Lenin, Stalin

Hitler

Gorbatsjov

Demokratiet innføres i Athen

Vestromerrikets fall / folkevandringstiden

Korstogene

Kapitalismens gjennombrudd

Boktrykkerkunsten

Reformasjonen

Napoleonskrigene

Disse stikkordene burde du kunne si:

*Når de oppstår

*Hvorfor de oppstår

*Hvilken konsekvens de har for historien

Det kan også være greit å vite at alle oppgaver inneholder drøfting om det tema.

F.esk: Drøft/Diskuter hvilke konsekvenser det kom ut av det amerikanske børskrakket tidlig 1900-tallet.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Hei. jeg skal ta muntlig eksamen i historie i morgen, og vet ikke helt hvordan det fungerer. Blir man like mye spurt i Vg2 pensumet som i Vg3 pensumet, eller i praksis bare i Vg3? hva er det viktigste å pugge til eksamenen?

Det er både VG2 og VG3 pensum på historieeksamen på vgs. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om privatisteksamen fungerer på samme måte, men da jeg hadde muntlig eksamen i historie for ett og et halvt år siden, så fikk jeg en oppgave 48 timer før som skulle forberedes og presenteres på 10 minutter. Både vg2 og vg3 er pensum, men du vil sannsynligvis ikke få spørsmål om ting som ligger langt utenfor temaet ditt. Uansett er det beste du kan gjøre å ta initiativ til å velge tema selv. Ikke svar kort og vent på spørsmålene, men vis hva du kan ved å utbrodere så mye som mulig og fortelle om sammenhenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...