Gå til innhold

Informasjonsteknologi/programmering - NITH, HIOA eller UiO?

depeche

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker å begynne på dette studiet til høsten, og lurer på om noen har anbefalinger av sted?

NITH koster jo en del penger, men er det verdt det i forhold til feks HIOA?

Hva er forskjell på Informasjonsteknologi, og en programmeringslinje som de har hos NITH?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som student på Programmeringslinjen på NITH (2. året), vil jeg sterkt anbefale å søke på denne linjen - ihvertfall skolen!

NITH har veldig god kommunikasjon med næringslivet, og du får såpass mye praktisk erfaring (ikke like mye teori som på bl.a. UiO) at næringslivet godtar bachelor studenter fra NITH fremfor andre skoler.

For å forklare det litt nærmere; UiO har mye mer teori enn praktisk utførelse, og mange arbeidsplasser krever da en mastergrad fra folk på disse skolene. Hvis du søker deg inn på HiOA, kreves det (om jeg ikke husker feil) at du har alle realfagene fra videregående skole, ettersom dette er ingeniørstudier. Du kan evt. ta et forkurs for å få disse fagene (noe NITH også tilbyr for folk som ønsker å gå ingeniør). Skal også nevnes at NITH også tilbyr masterstudium, om du ønsker å gå videre etter bachelor!

NITH har hovedsakelig to programmeringslinjer (programmering og spillprogrammering), selv om mange av de andre også inneholder en del på programmering, hvor du lærer programmering mot forskjellige bruksområder (mobile platformer, systemutvikling, spillutvikling, modelleringsverktøy, og mye mer). Klikk deg inn på lenkene for å lese mer om de to linjene, evt. NITH > Bachelor > *Studie*, hvor det også står spesifisert hvilke språk man er innom.

(Hovedspråket som går igjen gjennom utdannelsen din er Java).

Programmeringslinjene krever bestått R1 (evt. S1 og S2). Samt at Spillprogrammering har matematikk som et eget fag, grunnet flere utregninger med blant annet vektorer for å f.eks. skape ting i rom.

Økonomisk sett er NITH en godkjent privatskole av lånekassen, som vil si at du får ekstra støtte til skolepenger, noe som gjør det verdt å søke. Med tanke på hvor etterspurt fagfolk innenfor programmering og systemutvikling er, så vil jeg påstå du lett får betalt ned lånet etter endt studietid.

¯¯¯¯

Liten oppsummering:

Du får utrolig gode muligheter for kontakter i næringslivet underveis i hele studiegangen din, bare husk å delta så mye som mulig!

Miljøet på skolen er utrolig, du vil garantert finne noen du passer med.

Mange av foreleserne er faktisk fra næringslivet og gir undervisning i enkelte fag en gang i uken, slik at du skal kunne læres opp i det som er aktuelt på markedet, og skal være forberedt på hva du kommer til å møte der ute!

Lurer du på noe mer får du bare skyte ut med spørsmål, evt. kan du også kontakte skolen direkte - du er alltid godt tatt i mot.

Håper å se deg neste år ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og bra svar :)
Har egentlig nesten bestemt meg for NITH allerede, så dette var enda flere grunner til å være sikker.

Eneste grunnen til å velge noe annet, måtte vært for pengenes skyld. Men det er jo uansett verdt det, hvis jeg får en bra utdanning.

Lenke til kommentar

Hvorfor betale for noe man kan få gratis?

At bedrifter foretrekker NITH studenter er svada, det har jeg aldri hørt om før. Det er gode muligheter til jobb med både hioa og uio(jeg kjenner mange som har fått jobb), og for de som krever master er som regel ikke 3 år på NITH nok uannsett.

NITH er nok en fin skole, men jeg kan nærmest vedde på at de pengene du må legge i der får du ikke tilbake i lønn etterpå kontra de andre skolene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Praktisk erfaring er alltid å foretrekke, uansett om den kommer fra NITH eller hvilken som helst annen skole. Mulig jeg formulerte meg litt feil tidligere, men poenget mitt var at praktisk erfaring og kunnskap er foretrukket hos næringslivet (for all del er teori også en selvfølge), og det får du mye av på NITH.

Senest onsdag forrige uke snakket jeg med foreleseren min i androidprogrammering (fag i 3 semester for programmeringslinjen), som er leid inn fra Mesan og har studert ved UiO.

Han hadde litt problemer med å finne en jobb han fant seg komfortabel og fornøyd med, og endte opp med å ta en mastergrad for å få en jobb han ville.

Jeg har også bekjentskap som både har studert, og for øyeblikket studerer ved UiO og HiOA, så jeg er klar over at man kan få seg jobb med bachelorgrad. HiOA er en utrolig god skole med mye godt innhold, hvor man selvfølgelig kan få gode jobber etter endt utdannelse. UiO - jeg gjenntar; lite praktisk forståelse, men for all del gode fag og mye man kan dra nytte av.

Jeg valgte NITH, angrer ikke et sekund! Hovedgrunnen til at jeg trives så godt er nok miljøet på skolen. Dette er ikke min første studieretning, da jeg tidligere har studert Økonomi og Administrasjon på HiBu avd. Kongsberg, og jeg hadde aldri sett for meg at studietiden var noe annet enn kjipe, lange og ikke minst tunge forelesninger, med trynet ned i boken. Nå gleder jeg meg til å dra på skolen, for å være med mine medstudenter, og jobbe med det jeg liker best. Hvis det økonomiske er hva som hindrer deg; ikke tenk på det. Send inn en søknad, for det vil ikke bli et problem så lenge du velger den linjen som du tenker du vil trives best på, og jobber aktivt med fagene :)

Hvis du velger å gå programmering, men iløpet av året ombestemmer deg og heller skulle ønske du valgte f.eks. spillprogrammering; Si i fra til skolen om det, så fikser de det! Det er felles første år for alle linjene, og du har derfor mulighet for å bytte til en annen linje om du føler det vil passe deg bedre ;)

Selv om semesteravgiften er stivere enn andre skoler får du igjen for det på senere tidspunkt - bare husk å finn noe som passer for deg, uansett om det blir NITH eller ikke!

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at NITH er en bedre skole, spørsmålet er bare om det er så mye bedre at det faktisk er verdt 200.000 kroner. Det er faktisk for de fleste mennesker sinnsykt mye penger som kunne blitt brukt på mye mer fornuftige ting.

Utdanning er selvsagt fornuftig, men ikke når man helt fint kan oppnå samme lønn og jobb med en gratis utdanning. Men for min del er det ett fett, det er dine penger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...