Gå til innhold

Jeg har lyst til å bli noe, men har intet talent :(

Neckrick

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg er en 17 år gammel gutt. Jeg føler det slik at jeg ikke har noe talent. Hvis du ser deg rundt i samfunnet er det noen som er god i matematikk, andre er flinke i idrett, mens de færreste av oss er gode i alt. Nå gjør jeg det ikke dårlig på skolebenken, og heller ikke idretten. Med en god del jobb får jeg 5 i matte og har hatt et snitt på 5.0 i VG1, men dette har vært snakk om hardt arbeid og mye motivasjon. Jeg føler at jeg ikke er noe uten skolen, og hvis jeg ikke gjør det bra her så blir jeg utrolig deppa. Nå som motivasjonen har synket strever jeg med å ligge på samme nivå itillegg. Jeg spiller også fotball sånn på fritiden med venner, men jeg er moderat god.

Poenget mitt er at jeg ikke har noe talent. Jeg vil gjøre noe nytt i livet, noe som ikke er mainstreamt. Systemet sier at du skal få utdanning, jobb, så familie. Jeg vil bryte denne rekken.Men jeg føler at jeg vil følge noe jeg har talent i, og havne i toppsjiktet. Et eksempel er jo Magnus Carlsen med sjakk. Det er jo veldig urealistisk at noe sånt skjer med meg. Enten så er jeg moderat god i noe eller svak, ellers er jeg aldri flink. Jeg tenker over dette hele tiden. Jeg synes skuespiller er et spennende yrke, men vet ikke, hvis jeg ikke er god nok er det ikke engang vits ... Og hørt at det krever en stor posjon flaks.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Snill

2.Smart

3. Viljestyrt. (Reiser meg hardt opp igjen etter fall, men samtidig dumt når jeg allerede f.eks har en 5 i et fag, blir slapp til neste prøve ...)

4. Liker å tenke matematisk (må uansett jobbe hardt i realfag for å oppnå noe) - Vet ikke om dette passer som egenskap, men, men.

5.Omtenksom (Ofte dårlig samvittighet over handlinger)

Lenke til kommentar

2.Smart

3. Viljestyrt. (Reiser meg hardt opp igjen etter fall, men samtidig dumt når jeg allerede f.eks har en 5 i et fag, blir slapp til neste prøve ...)

4. Liker å tenke matematisk (må uansett jobbe hardt i realfag for å oppnå noe) - Vet ikke om dette passer som egenskap, men, men.

Her ligger du i hvert fall godt an med tanke på videre utdanning innen fag samfunnet trenger. Men jeg tolker det som om du er en drømmer og ikke ønsker deg en "konvensjonell" utdanning?

Lenke til kommentar

Blir nok til at du følger "systemet", slik som resten av oss. Men du har alltid et valg, du kan velge å gjøre noe helt annerledes og spesielt uten at du behøver å være spesielt talentfull av den grunn. Men ikke regn med at folk vil se på deg som noe annet enn mislykket. Suksess måles i penger.

Lenke til kommentar

Det du må vite er at det er veldig få mennesker som er naturlige talenter (Magnus Carlsen skal få lov til å være et unntak). Alle som er gode matematikere, fotballspillere eller skuespillere har jobbet hardt og lenge for talentet sitt. Også Magnus Carlsen jobber hardt for å vedlikehold og forbedre talentet sitt. Selvfølgelig hadde han et godt utgangspunkt, men det tar ham bare så langt. Heller ikke naturlige talenter får suksessen sin gratis.

Du må slutte å lete etter et talent du har og heller spørre deg hva du vil gjøre. Og hvordan kan du bli den beste på akkurat det? Legg en plan og jobb målrettet over lang tid, så vil du se resultater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

http://www.andreasgravdal.com/

kanskje ikke alt der som passer til spørsmålet, men tror noe av det kan være greit å lese.

Forskjellen på deg og en som lykkes med sine ideer er liten: den som lykkes prøver. (Tatt fra siden til Andreas G)

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Det er sjanseløst å prøve å oppnå et resulatat. Enten gjør man noe eller så gjør man det ikke. Å prøve å oppnå noe tilsier at man ikke har tro på det man skal utføre. Da kan man liksågodt la det være.

Dette må ikke misforstås med det å utforske noe for å få vurdere om det er av interesse å investere tid i aktiviteten.

Det krever 10k timer med innsats å bli veldig dyktig til noe. Med én time innsats per dag er det 27 år. Ved åtte timers innsats er det tre og et halvt år. Noen mennesker kommer raskere i gang men de må likevel investere tusenvis av timer for å bli riktig god.

Hvorfor tror enkelte at de skal bli god i noe ved minimal innsats?

Det kan godt være at man må holde på med en aktivitet kontinuerlig i 10 år uten å være kritisk til resultatene. Dersom man begynner å fokusere resultatene er det stor sannsynlighet for at man gir opp.

Gjør man noe 2-4 timer per dag uavhengig av resultater i 10-20 år kommer man langt.

Øver man på piano hver dag i 20 år er man sannsynligvis ganske god selv om man var elendig etter 1 år og nokså dårlig etter fem år. En dag faller bitene på plass.

Finn ut hva en vil og gi full gass.

Greit nok at folk må ha et grunnlag men i dag utdannes folk til middelmådighet fordi det satses i bredden fremfor i dybden og folk får heller ikke noe informasjon om hva som kreves for å bli god. Fra folk er 12-16 år gamle er det på høy tid å begynne å satse i dybden.

Det er feks sjanseløst å ha 5 timer matematikk per uke dersom målet er å bli virkelig god. Da er man pensjonist før man kommer i mål.

Dagens utdanningsmodell er lagt opp slik den er for at færrest mulig skal bli virkelig god i noe. Samfunnet er best kjent med middelmådige folk som så vidt greier å utføre en jobb.

Det krever disiplin å bli god. Første skritt er å sette opp et tidsbudsjett slik at man bruker minimalt av tid på aktiviteter som ikke har noen hensikt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.Snill

2.Smart

5.Omtenksom (Ofte dårlig samvittighet over handlinger)

Ta utdanning seg innenfor IT, spesialiser deg i programmering og algoritmer. God lønn, morsomt arbeid, ofte fleksible arbeidsplasser og arbeidstider. Du får desidert bruk for matematisk (logisk) tankegang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du må vite er at det er veldig få mennesker som er naturlige talenter (Magnus Carlsen skal få lov til å være et unntak). Alle som er gode matematikere, fotballspillere eller skuespillere har jobbet hardt og lenge for talentet sitt. Også Magnus Carlsen jobber hardt for å vedlikehold og forbedre talentet sitt. Selvfølgelig hadde han et godt utgangspunkt, men det tar ham bare så langt. Heller ikke naturlige talenter får suksessen sin gratis.

Du må slutte å lete etter et talent du har og heller spørre deg hva du vil gjøre. Og hvordan kan du bli den beste på akkurat det? Legg en plan og jobb målrettet over lang tid, så vil du se resultater.

Det er viktig å jobbe hardt, men det er ikke bare å jobbbe hardt, så blir alt bra, det er en typisk urealistisk "USA-holdning", "jobb hardt og tro på deg selv, så kan du få til alt", feil. Alle som er gode matematikere har ett talent. De jobber hardt ja, de har også ett talent.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sjanseløst å prøve. Enten gjør man noe eller så gjør man det ikke. Å prøve noe tilsier at man ikke har tro på det man skal utføre. Da kan man liksågodt la det være.

Fyren er 17 år gammel, det er ingenting galt i å prøve noe og se om det passer han. Man må ikke bestemme seg med en gang man gjør noe som helst at man skal investere 10k timer i det.

AtW

Lenke til kommentar

Det er viktig å jobbe hardt, men det er ikke bare å jobbbe hardt, så blir alt bra, det er en typisk urealistisk "USA-holdning", "jobb hardt og tro på deg selv, så kan du få til alt", feil. Alle som er gode matematikere har ett talent. De jobber hardt ja, de har også ett talent.

AtW

Så hva skyldes talentet deres? Er det medfødt?

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å være flink i matematikk er medfødt?

Det er nok ikke så utenkelig at man kan ha medfødte egenskaper, som gjør at man har større potensiale til å bli flink i matematikk. På akkurat samme måte som at noen har genetiske anlegg for å bli flinke langdistanseløpere, mens noen har genetiske anlegg for å bli flinke sprintere.

Det ville overrasket meg stort om det ikke også er slik med hjernen vår, men kanskje du sitter på informasjon som skulle tilsi noe annet?

Lenke til kommentar

Fyren er 17 år gammel, det er ingenting galt i å prøve noe og se om det passer han. Man må ikke bestemme seg med en gang man gjør noe som helst at man skal investere 10k timer i det.

AtW

Geit, det kan misforstås alene, men prøv å sett det avsnittet i sammenheng med resten av det jeg skrev.

Det er stor forskjell på å utførske noe nytt og "prøve" å oppnå et ønsket resultat. For å nå et resultat utfører man de nødvendige handlinger, man prøver ikke.

Det sier seg selv at man ikke investerer tusenvis av timer før man har utforsket et felt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...