AnonymDiskusjon Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hei. Jeg er en 19 år gammel gutt. Jeg poster anonymt, da jeg gjerne vil forholde meg anonymt om emnet jeg nå skal starte. Det har seg slik at jeg har gått 3 år på Videregående skole. Disse tre årene har jeg gått på en særskilt klasse, da jeg har ulike former for lærevansker. Det jeg lurer på er om jeg har rett på flere år, da jeg mener jeg ikke fikk noe utbytte av de årene jeg gikk på den skolen. Jeg fikk egentlig ikke oppfylt noe som er etter lærerplanen, bl.a med tanke på teoretisk. Alt gikk i praksis, noe som var helt idiotisk, da faget ikke var realistisk med tanke på arbeidsmarkedet. I dag sitter jeg igjen uten studiekompetanse (grunnet det ikke var almenfag), og jeg er nå på NAV. Jeg føler at jeg nå ikke har annet valg enn å forsette i NAV systemet, og eventuelt få meg en jobb gjennom det. Jeg vet at de fleste som er ferdig med Videregående går direkte til videre utdanning, men jeg som er "vanskeligstilt", har jeg ikke noe rett til annet, eller er det slik at jeg bare må forholde meg til dette? Jeg vil gjerne ha svar fra folk som har peiling på feltet, så takk for alle svar! Anonymous poster hash: 2ce2e...be3 Lenke til kommentar
andjon Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hei, jeg har gått 4 år på VGs. jeg tok omvalg i et realfag og fikk starte på Vg 1 igjen. Det er ikke værre enn å ringe/ søke om ekstra år for skole! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det følger av opplæringslova § 3-1 første ledd at bestått grunnskole gir rett til tre års heltidsopplæring i videregående skole (eller lengre hvis læreplanen i faget forutsetter lengre tid), i tråd med et gitt utdanningsprogram. Omvalg gir deg rett til inntil ett ekstra år. For den som har behov for spesialundervisning (har rett til spesialundervisning etter opplæringslova kapittel 5, eller rett til særskilt opplæring i tegnspråk, punktskrift, eller norsk/morsmål) har også rett til inntil to år ekstra opplæring hvis det er nødvendig for å nå opplæringsmålene, se opplæringslova § 3-1 femte ledd. For å få vurdert om du faller inn under dette må du ta kontakt med opplæringskontoret i fylket ditt. En avgjørelse herfra vil være et enkeltvedtak som kan påklages. Selv om du ikke har krav på opplæring kan du likevel få det hvis det er plass. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Hei, jeg har gått 4 år på VGs. jeg tok omvalg i et realfag og fikk starte på Vg 1 igjen. Det er ikke værre enn å ringe/ søke om ekstra år for skole! Har faktisk et ekstra ar. Men jeg føler at jeg ikke har fått brukt de siste 3 årene noe særlig, da jeg rett og slett ikke har tjent noe særlig på det (med tanke på faglige mål). Det følger av opplæringslova § 3-1 første ledd at bestått grunnskole gir rett til tre års heltidsopplæring i videregående skole (eller lengre hvis læreplanen i faget forutsetter lengre tid), i tråd med et gitt utdanningsprogram. Omvalg gir deg rett til inntil ett ekstra år. For den som har behov for spesialundervisning (har rett til spesialundervisning etter opplæringslova kapittel 5, eller rett til særskilt opplæring i tegnspråk, punktskrift, eller norsk/morsmål) har også rett til inntil to år ekstra opplæring hvis det er nødvendig for å nå opplæringsmålene, se opplæringslova § 3-1 femte ledd. For å få vurdert om du faller inn under dette må du ta kontakt med opplæringskontoret i fylket ditt. En avgjørelse herfra vil være et enkeltvedtak som kan påklages. Selv om du ikke har krav på opplæring kan du likevel få det hvis det er plass. Supert, da skal jeg referer til det! Tusen takk for hjelpen! Dersom det var noe annet, så er det bare å si ifra. TS. Anonymous poster hash: 2ce2e...be3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Glemte å nevne at jeg har fått innvilget ett ekstra år, men jeg vil egentlig ha 2-3 da jeg føler jeg ikke har fått noe utbytte, som sagt. TS. Anonymous poster hash: 2ce2e...be3 Lenke til kommentar
andjon Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hvis du har gått 2-3 år på skole uten noe særlig forståelse, bør du evt. bytte eller sagt ifra tidlig til skolen om at du hang etter i undervisninga. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Hvis du har gått 2-3 år på skole uten noe særlig forståelse, bør du evt. bytte eller sagt ifra tidlig til skolen om at du hang etter i undervisninga. Nei, det er her du ikke forstår. Jeg hadde NULL teori, det vil si kanskje maks 1 time i ÅRET med det. Jeg følte som om lærerne trodde jeg (og de andre elevene) var så inkompetente at vi ikke kunne ha teori. Noe av det jeg gledet meg til når det kom til VGS var akkurat det; teori. Jeg ville ha teori, men problemet var at jeg ikke fikk det, selv om jeg maste på lærerne, men så fikk jeg det ikke. Det var ikke definert som "vanlig" undervisning, men spesial undervisning, men selv det skal en vel ha teori? Anonymous poster hash: 2ce2e...be3 TS. Anonymous poster hash: 2ce2e...be3 Lenke til kommentar
andjon Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Der kan ikke jeg hjelpe deg, må nesten ringe til den fylkeskommunen du bor i om hjelp Lenke til kommentar
Goggen 80 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Et spørsmål her blir jo: Hva er det du faktisk ønsker? Det kommer ikke helt klart fram. Du vil ha flere år med vgs, men sier ikke hva slags vgs? Ønsker du flere år (gjentagelse) i ditt opprinnelige studieløp for å oppfylle læringsmålene derfra bedre? eller ønsker du flere år med et annet studieløp? Eller sagt på en annen måte: Er problemet at læringsmålene ikke er oppfyllt? eller at studieløpet ikke gir tilstrekkelig muligheter videre? Hadde også vært greit å vite hva resultatene dine ble. Når du sier at du ikke har oppfyllt noen læringsmål, betyr det at du strøk i faget? eller har du bestått, men mener at du burde strøket? Har du fullført og bestått Vg1, Vg2 og Vg3 i det løpet du valgte? Når du sier at du allerede har fått 4 år, er det: -Fordi du allerede har gjort omvalg en gang på studieretning? eller -Fordi du allerede har fått ekstra tid for å oppfylle individuelle lærinsmål? eller -Fordi læreplanen la opp til et 4-årig løp i utgangspunktet? PS: Dette er også noe NAV muligens kan hjelpe deg med. Via voksenopplæringen, privatisteksamen og evt. støtte til utdanning fra NAV er det mange som får tatt videregående utdanning som ikke nødvendigvis har noen rettigheter etter opplæringsloven. Endret 19. november 2013 av Goggen 80 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå