magne.moe Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Tviler det kommer noen etterfølger de neste 10 årene for å si det sånn. Det kommer til å få titalls med updates. Bare se på wow... har fortsatt ikke kommet noen Konsoll versjon der nei... WOW er ikke laget for konsoll, krever mye minne samt keyboard og mus. Med mindre du bygger en dårlig PC fra starten av så er ikke dette nødvendig. Men uten å tenke på penger: Hva er bedre på konsoll enn på PC? Uten å nevne brukervennlighet og spill. Det er ikke nødvendig å bruke penger hvert andre/tredje år. Egentlig så burde det kommet nye konsoller mye oftere,si hvert 4 - 5. år, først da må du kanskje oppgradere PCen hvert tredje/fjerde år med mindre du har en sykt kraftig PC fra før som holder de neste 5 årene også med litt vedlikehold. Kommer litt ann på utviklingen samt hvilken krav du stiller, meget sansynelig at 4K blir vanlig på pc skjermer i løpet av denne konsoll generasjonen men ingen tvinger deg til å følge med, spillene vil ikke kreve 4K. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Å slippe å punge ut rundt 1500 kr pr andre/tredje år for å skifte ut skjermkort, vedlikehold, laste ned nye drivera til grafikk kortet når nye spel kjem ut (kunne ikkje spele bf4 på 2 daga pga nvidia driverane blåskjerma maskina og ikkje fungerte som dei skulle), DRM (steam og origin). Har ganske ny pc til rundt 10k som eg har montert sjølv, men synst uansett att det er enklare å sette seg i sofaen og spele på konsoll enn å sitte i ein stol med pc. Du trenger ikke å betale 15 kr per andre/tredje år! Det er akkurat det jeg skrev at du ikke trenger. For å holde seg på nivå med andre PCer må du. Hvis du skal holde deg på samme nivå som konsollene trenger du IKKE. Hvis du kjøper en litt kraftigere PC enn konsoll som utjevner optimaliseringen for konsoll, trenger du ikke å oppgradere PCen. Du kommer til å ha alt på low med 30 fps. MEN DET HAR KONSOLL OGSÅ. Og drivere..? Nvidia GeFore experience. Det kommer opp en notification, så trykker jeg en kanpp, 2 min senere har jeg nye drivere. Hvordan er det stressende? Jeg må trykke på mer en en knapp på ps3 når jeg skal oppdatere. Og du kan sette deg ned i stua med PCen og spille med håndkontroller på 50" Kalles Steam big picture. Har tom. vært en artikkel på tek.no om en fyr som bare spillte konsoll, så kom steam big picture. Den het noe som "Den neste spillmaskinen er allerede her" 1 Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Å slippe å punge ut rundt 1500 kr pr andre/tredje år for å skifte ut skjermkort, vedlikehold, laste ned nye drivera til grafikk kortet når nye spel kjem ut (kunne ikkje spele bf4 på 2 daga pga nvidia driverane blåskjerma maskina og ikkje fungerte som dei skulle), DRM (steam og origin). Har ganske ny pc til rundt 10k som eg har montert sjølv, men synst uansett att det er enklare å sette seg i sofaen og spele på konsoll enn å sitte i ein stol med pc. at du ikkke har kompetangse nok til å innstallere nye drivere betyr jo ikke at ingen har det. er faktisk noen som liker å "velikeholde" pcen sin. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Som Chris Roberts sier så er det flere ting som gjør konsollversjon av Star Citizen uaktuelt, men maskinkraften er hovedpeoenget. Dog gjør Sony og Microsoft det umulig så lenge de har en lukket policy på sine platformer. Når det gjelder konsoller generelt - vi som husker da første generasjon kom på markedet vi husker også at Playstation var ment å erstatte alle gamle platformer for TV-spilling! (Det var et virvar av forskjellige TV-spill-platformer med spill-kassetter o.l.) Altså var kjernekunden en småbarnsfamile som kunne sitte på gulvet foran TV-en og spille familiespill sammen med barna sine. Men så oppdaget spillerne at det var en billig Blu-ray-spiller (den gang kostet separate Blu-ray-spillere flere tusen kroner) i Playstation og salget tok av. Da Sony så at brukergruppen nå inneholdt mange spillere også, endret de policy til å også lage spill for disse. Men siden Playstation aldri var ment å være en spillmaskin for spillere (high-end), så måtte nødvendigvis spillene ha enkel grafikk. Derfor fikk vi plutselig en rekke spill med tegneserie-grafikk ... og det har vi fremdeles ... som er bygget på ferdiglagde teksturer istedet for rendring av polygoner i sanntid. For det har de ikke maskinkraft til. Vel, resten er historie, som man sier. Microsoft slang seg på toget når de så hvor det gikk. De var nok like forskrekket som Sony at high-end spillere plutselig hadde omfavnet TV-konsollmarkedet, men de så at her var det penger å tjene uansett. Men det var aldri meningen å oppdatere TV-konsollene jevnlig. Derfor ble de hengende lenger og lenger etter på teknologien. Og her kommer vi til kjernen på problemet: så lenge spillerne ikke klager, og konsollmarkedet tjener penger, så vil Sony og Microsoft fortsette å la spillstudioer lage enkle spill. Hvorfor klager ikke spillerne på dårlig og utdatert teknologi, og flate spill med dårlig grafikk? Fordi de ikke har noe å sammenligne med. Mange spillere er født inn i konsollverdenen og vet ikke bedre. Dessuten har mange et Stockholm-syndrom i forhold til "sin platform", konsollene. Man forsvarer det man bruker, selv om det er dårlig. Star Citizen vil endre markedet. Allerede nå ser andre spillutviklere, studioer, og distributører, at spillere strømmer til Star Citizen og hiver penger etter Cloud Imperium Games (CIG). Med snart 30 millioner dollar og over 300,000 kunder - halvannet år før spillet er ferdig - kan de ikke overse denne suksessen. PC-maskinvare vil bli populært igjen, high-end grafikkkort vil selge mer enn før, og romsimulatorer vil bli mer populært å lage for andre enn CIG og Frontier også. Konsollene vil dø, tror jeg. Sakte men sikkert vil platformen skrumpe inn til det den opprinnelig var ment som: TV-spill for familien. DirectX vil også dø. Teknologier som Mantle fra AMD vil vise at DirectX er en treg mastodont som sinker spillene unødvendig mye. Ikke alt dette vil være Star Citizens fortjeneste, selvsagt, men tegnene i sanden er allerede tydelige. Endret 20. november 2013 av Prognatus 2 Lenke til kommentar
Panzerswein Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Dette var ikke noen overraskelse eller nyhet. Venter spent på Star Citizen, kickstarta det, har skip og crew klart, samt medlemskap i The Exchange.Personlig så har jeg aldri sammenlignet PC-gaming med konsollspilling, i mine øyne er dette to helt forskjellige ting. Konsoll spiller jeg med venner, på "fest", familie, eller hvis det er noen exclusives jeg liker (metal gear, killzone, gears of war, zelda, etc). Når det kommer til PC'en min, den forguder jeg som en amcar vet forguder sin veteranbil! Det skal poleres, renses, oppdateres, klokkes etter behov, og mye mye mer. For meg er det mye mer enn bare å starte et spill å spille, det er en "hobby" eller en lidenskap, mye mer enn konsoll noen gang har vært for meg. Her er det kun fantasien som setter grensa! Windows, FreeBSD, Linux - Alt brukes (selvfølgelig ikke eple), kommer an på formålet. Men nok om meg og min kåthet for PC, poenget er at å sammenligne PC med konsoll blir for naivt, hvertfall det sammenligningsgrunnlaget som man finner i disse tråder.Konsoll er braPC er braHvorfor er det alltid noen som skal finne ut av hva som er best av de to?Edit:Må nevne at jeg er noe nervøs for retningen de fleste konsollspill har tatt veien, i mine øyne er det for mye av det samme, og langt ifra nok utfordringer (det er selvfølgelig unntak). Skrur man på pc'en og er tom for ideer, så har man mulighet til å spille igjennom emulatorer, dosbox, mye større utvalg av indie-utviklere og mye mer. Endret 20. november 2013 av Panzerswein Lenke til kommentar
Panzerswein Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Som Chris Roberts sier så er det flere ting som gjør konsollversjon av Star Citizen uaktuelt, men maskinkraften er hovedpeoenget. Dog gjør Sony og Microsoft det umulig så lenge de har en lukket policy på sine platformer. Når det gjelder konsoller generelt - vi som husker da første generasjon kom på markedet vi husker også at Playstation var ment å erstatte alle gamle platformer for TV-spilling! (Det var et virvar av forskjellige TV-spill-platformer med spill-kassetter o.l.) Altså var kjernekunden en småbarnsfamile som kunne sitte på gulvet foran TV-en og spille familiespill sammen med barna sine. Men så oppdaget spillerne at det var en billig Blu-ray-spiller (den gang kostet separate Blu-ray-spillere flere tusen kroner) i Playstation og salget tok av. Da Sony så at brukergruppen nå inneholdt mange spillere også, endret de policy til å også lage spill for disse. Men siden Playstation aldri var ment å være en spillmaskin for spillere (high-end), så måtte nødvendigvis spillene ha enkel grafikk. Derfor fikk vi plutselig en rekke spill med tegneserie-grafikk ... og det har vi fremdeles ... som er bygget på ferdiglagde teksturer istedet for rendring av polygoner i sanntid. For det har de ikke maskinkraft til. Vel, resten er historie, som man sier. Microsoft slang seg på toget når de så hvor det gikk. De var nok like forskrekket som Sony at high-end spillere plutselig hadde omfavnet TV-konsollmarkedet, men de så at her var det penger å tjene uansett. Men det var aldri meningen å oppdatere TV-konsollene jevnlig. Derfor ble de hengende lenger og lenger etter på teknologien. Og her kommer vi til kjernen på problemet: så lenge spillerne ikke klager, og konsollmarkedet tjener penger, så vil Sony og Microsoft fortsette å la spillstudioer lage enkle spill. Hvorfor klager ikke spillerne på dårlig og utdatert teknologi, og flate spill med dårlig grafikk? Fordi de ikke har noe å sammenligne med. Mange spillere er født inn i konsollverdenen og vet ikke bedre. Dessuten har mange et Stockholm-syndrom i forhold til "sin platform", konsollene. Man forsvarer det man bruker, selv om det er dårlig. Star Citizen vil endre markedet. Allerede nå ser andre spillutviklere, studioer, og distributører, at spillere strømmer til Star Citizen og hiver penger etter Cloud Imperium Games (CIG). Med snart 30 millioner dollar og over 300,000 kunder - halvannet år før spillet er ferdig - kan de ikke overse denne suksessen. PC-maskinvare vil bli populært igjen, high-end grafikkkort vil selge mer enn før, og romsimulatorer vil bli mer populært å lage for andre enn CIG og Frontier også. Konsollene vil dø, tror jeg. Sakte men sikkert vil platformen skrumpe inn til det den opprinnelig var ment som: TV-spill for familien. DirectX vil også dø. Teknologier som Mantle fra AMD vil vise at DirectX er en treg mastodont som sinker spillene unødvendig mye. Ikke alt dette vil være Star Citizens fortjeneste, selvsagt, men tegnene i sanden er allerede tydelige. Må bare si vel skrevet, er enig med deg på de aller fleste punkter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå