Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skal til for å eie en Ferrari 355 i Norge?


Satyrion

Anbefalte innlegg

Hvilken økonomi må du ha for å eie en slik?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45190332

 

Det har vært min drømmebil i veldig mange år og 500.000 er jo ikke allverdens.

 

Hva tror du en må ha som årslønn for å ha en slik bil?

 

Hvorfor er det så få slike biler i Norge, men du ser mange som har Mercedes å BMW til over 500.000. Hvorfor i allverden velger folk disse bilene over Ferrari?

 

Jeg har ALDRI sett en slik på Norske veier, eller noen annen Ferrari, noe som er ganske rart da jeg ofte ser mye dyrere biler som BMW, Mercedes og Porsche.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delene til slike biler koster mange, mange, mange ganger det delene til mer "vanlige" biler koster. Du bør også ha tilgang på verksteder som spesialiserer seg på ferrari for å ta service og evt. reparasjoner. Slike verkstedet er det ikke mange av i Norge.
Slike biler trives også dårlig på vinterføre, i alle fall når det begynner å komme litt snø.
Det må jo også tas i betraktning at dette ikke er særlig praktiske biler, noe som gir et meget begrenset marked. Mange / de fleste familier i dag har gjerne to biler. En mer praktisk bil, og en bil nr. 2 utenom som kan brukes til og fra jobb. Etter min erfaring er det denne bil nr. 2 som blir en litt artig bil. Hvis man har økonomien og interessen blir det gjerne en dyrere sportsbil.
Alternativt tror jeg markedet for denne typen biler ligger hos ungkarer med god økonomi, som bruker dette til sin eneste bil.
I begge tilfeller trenger man uansett en bil som man faktisk kan bruke året rundt, og som er "litt praktisk".

Av sportsbiler i denne prisklassen tror jeg de fleste nordmenn med vettet i behold heller hadde kjøpt feks en nyere Porsche Carrera. Tilgangen på både biler, deler, og verksteder er bedre, samt at man får mye mer av ny teknologi og comfort.
Ferrari er og blir nok entusiastbiler.

 

Dette var riktig nok mine tanker :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hvilken årslønn en må ha for å eie en slik bil. Det går på prioritering,

Er det kun bil du trenger å bruker penger på så trenger du mindre lønn enn hvis du har familie, boliglån og andre utgifter.

 

Det koster å eie en Ferrari. Det er biler som trenger omsorg. En skal ikke stikke under en stol at du bør ha en del penger i bakhånd med tanke på hvis noe uforutsett skulle hende. I Tillegg er både delepriser og serivcepriser forholdsvis høye.

Så vidt jeg har fått med meg er det bare ett merkeverksted i Norge så langt. Skal du først ha en sånn bil må du bruke et verksted som har tilgang til deler og rett utstyr.

 

Når det er sagt: Dyre utgaver av MB, Audi og BMW er langt i fra gratis å eie. Har du mulighet til å eie en Ferrari er det helt sjef.

Er du usikker på om du har råd bør du la være....

Lenke til kommentar

En av direktørene på jobben min har nettopp kjøpt seg en slik. Jeg har glemt hvor mange tusen det var snakk om for en helt vanlig service, men det var mange. Jeg lurer på om det var snakk om rundt 40k. Det skal visstnok koste mye mindre å få tatt en service på en Ferrari 360.

 

Jeg synes det er kult med folk som kjører denne type biler, men det er bare utrolig trist når det er den eneste bilen de eier, og at de må ta bussen på vinteren. Hvis budsjettet kun er kr 500.000, da hadde jeg heller tatt BMW-en.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt en 2 seter før, er det noen av dere som har eller har hatt det? Lurer på om jeg fort hadde blitt irritert av å kun får med 1 pasasjer.

 

Hadde jeg kjøpt en slik sportsbil ville det vært min eneste bil, da jeg ikke har råd til 2 biler.

 

uansett så er nok en BMW Z4 mer økonomisk realistisk for meg selv om jeg skulle hatt en 2 seter, men drømmenbilen er en 355.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt en 2 seter før, er det noen av dere som har eller har hatt det? Lurer på om jeg fort hadde blitt irritert av å kun får med 1 pasasjer.

 

Hadde jeg kjøpt en slik sportsbil ville det vært min eneste bil, da jeg ikke har råd til 2 biler.

 

uansett så er nok en BMW Z4 mer økonomisk realistisk for meg selv om jeg skulle hatt en 2 seter, men drømmenbilen er en 355.

 

Z4 og Ferrari er vel i to forskjellige ligaer.

Det er mer sammenlignbart med Porsche. Det er biler som kan brukes året rundt, ikke så "dyr" å eie og en grom sportsbil. Får en 2003-2004 mod til ca 500.000.

Lenke til kommentar

 

Z4 og Ferrari er vel i to forskjellige ligaer.

Det er mer sammenlignbart med Porsche. Det er biler som kan brukes året rundt, ikke så "dyr" å eie og en grom sportsbil. Får en 2003-2004 mod til ca 500.000.

 

vell skal jeg først bruke 500k på en sports bil går jeg soleklart for en ferrari any day. Er ikke så glad i porsche, kommer mye annet forran da ville jeg personolig heller hatt en Z4 med M3 motor.

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar

 

vell skal jeg først bruke 500k på en sports bil går jeg soleklart for en ferrari any day. Er ikke så glad i porsche, kommer mye annet forran da ville jeg personolig heller hatt en Z4 med M3 motor.

 

Forskjellene på Ferrari og Porsche er mange.

Rundt 300000 grunner i året er det for å satse på Porsche kontra 355.

 

En 355 er DYR å eie om du skal holde den i stand, og en servicekostnad på rundt 20,- pr. kjørte km er på ingen måte å ta i.

Videre kommer jo diverse reparasjoner og småtteri som hører med på en gammel bil.

 

For ca 10 år siden var det en i kompisgjengen som hadde en 355, han svei av en god årslønn på å holde den i orden hvert år..

Auda S4en han hadde samtidig var å anse som gratis å eie i forhold.

Lenke til kommentar

Som eneste bil, er en 355 fullstendig idioti. Det er en bil som skal nytes et par tusen kilometer i året, ikke bilen du pendler til jobb med.

 

Det rimeligste, er vel kanskje å kjøpe seg en Saab 9-3 e.l. som du kjører resten av året. Billig å eie, så du kan bruke resten på Ferrari. Ikke at jeg egentlig ville hatt en 355 heller. Det er bilen som reddet Ferrari på -90 tallet, og det er en av de bedre. Likevel er det en bil fra midten av nittitallet. Det er ikke en bra periode.

 

Dette, sammen med de sinnsyke kostnadene, og det faktum at du ikke får en 12-sylindret motor, gjør at det ikke vekker helt det store eiebegjæret, for min del. Ikke at jeg ville si nei til en 458 eller F40.

Lenke til kommentar

BUYING GUIDE: FERRARI F355

Cost of Ownership of an Exotic Car

Ferrari 355 Buyer's Guide

 

"Finally, there's the age-old dilemma of cambelt changes in a Ferrari. Yes, the 355 needs them changed every three years or 30,000 miles, whichever is sooner. Some American-spec 355s were sold with the advice of a cambelt change every five years, so beware of 355s imported from the USA. It's a 22-hour job to lift the body up and away to reveal the engine, hence the high cost of this procedure. Some independent specialists can change the cambelts with the engine in place and removing the fuel tanks, saving time and money."

 

Tipper at Autostrada Sport vil sette pris på kjøpet ditt :wee:

En bekjent av meg har en 997 GT3. Har klarer fint å holde den på veien, inkludert noe banekjøring med en vanlig inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...