Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"fake" tenner

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hater tennene mine!

Jeg har som ung hatt regularering. Men tennene mine ble heller ikke da "perfekte", dvs de ligger ikke i fin bue slik som man pleier å få etter regularing.

Da jeg påpekte dette overfor min tannlege, sa hun at man tar regulering for å fikse tennene slik at det ikke skal bli problemer senere i livet; ikke for at det skal "se fint ut".

Je ble veldig skuffet, men gikk ikke videre med det... Det er vel slik det skal være...kanskje?

Men jeg sliter også med gule tenner; jeg pusser tenna to ganger om dagen; nøye! Bruker tanntråd og munnskyll. I tillegg spiser jeg ikke særlig søtt, og dersom jeg drikker syreholdig drikke bruker jeg alltid sugerør. Men jeg har fremdeles sykt gule tenner.

Så spørsmålet er; er det mulig å "bytte ut" alle tenna sine med nye, kunstige tenner? Altså ikke gebiss, men tenner som liksom "sitter fast"? Mener å huske at jeg har sett dette på diverse tv-programmer...

Ønsker å kvitte meg både med ujevne/urette tenner OG gule tenner!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenner skal bli gule. Med mindre det er melketenner. De blir alltid det etterhvert som man blir eldre. Usikker på om gener kan spille inn her. Ellers er jo røyking osv ting som som kjent skader tennene.
De som har Colgatesmil har bleket dem.

Lurer på om det kan være kroner du snakker om? ( http://www.tannlege-svendsrud.no/Vare_tjenester/Reparere_tenner/Kroner/For_og_etter_bilder_kroner )

Det er blitt mer og mer populært å dra til polen å renske opp i kjeften fordi dette blir rimeligere.
Særlig blant eldre som skifter ut gammelt amalgam, kroner osv. Mange norske tannleger der med mye norske kunder.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ja, deter mulig "kroner" er tingen.

Jeg har prøvd å bleke det hjemme selv; med DentaWorks. Funket greit de første gangene, og tennene ble faktisk lysere! men etter hvert fikk jeg ising i tennene som varte i flere dager etter at jeg hadde bleket tennene. Så da sluttet jeg med det...

Mulig jeg kan legge inn kroner da...

Men det er som du sier; veldig dyrt i Noreg!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tenner skal bli gule. Med mindre det er melketenner. De blir alltid det etterhvert som man blir eldre. Usikker på om gener kan spille inn her. Ellers er jo røyking osv ting som som kjent skader tennene.

De som har Colgatesmil har bleket dem.

Det er blitt mer og mer populært å dra til polen å renske opp i kjeften fordi dette blir rimeligere.

Særlig blant eldre som skifter ut gammelt amalgam, kroner osv. Mange norske tannleger der med mye norske kunder.

Det er mange som har genetisk "perfekte" tenner, kjenner flere av dem godt, fargen også!

Bleking hos en profesjonell tannklinikk er en god løsning, koster nok mellom 5-10k i norge og du må gjøre det ca. hvert 3-5 år avhengig av masse rart :)

Lenke til kommentar

De jeg kjenner som har vært i polen har endt opp med en regning på rundt 70 000,- Da hadde vedkommede "friske" tenner, men skiftet ut gamle plommer og kroner.
Mannen måtte trekke, behandle betennelser osv og betalte over 100 000,-. I tillegg må man legge til reise, hotellopphold (det tar jo noen dager) osv. Tipper nok at du fort kommer på godt over 100 000 i norge alt etter hvor mye det er å gjøre selvfølgelig.

Likevel er jeg rimelig usikker på at tannleger faktisk vil gå bananas i kjeften på ungdom som har komplekser for tennene sine så lenge tennene er friske og ikke gir fysiske plager. Kanskje om man har en henvendelse fra psykolog? Vet jo at folk får dekt feks brystreduksjoner og silikon pga av psyken. Men så er jo det også snakk om helt andre beløp enn hos en tannlege.

Edit: nå har jeg aldri bleket tennene mine selv, men selv om det koster så får du nok det beste og mest langvarige resultatet om du drar til tannlege å gjør det.
Du skal ha tennene dine hele livet og det er jævla dyrt når noe er galt med dem, så overlat til fagfolk å rote rundt i kjeften din når det er noe. :)

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Ei venninne av meg hadde i mange år sånn reflux uten å vite om det. Tror det er navnet, er slik hvor syre kommer opp fra magen. Tennene hennes ble i alle fall veldig skadet av dette. Tilslutt fikk hun dekket det å sette inn nye tenner på statens regning (hun er forresten svensk, ikke det at det har så mye å si). Hun måtte få filet ned alle sine gamle tenner, for så å få skrudd på nye.

Er det ikke mulig å gå innom en tannlege (en annen enn den som du fikk streng av) og så høre hva som kan gjøres for at tennene skal se fine ut, uten å bytte dem ut? Det må da være noe som kan gjøres - kanskje mer streng også?

Lenke til kommentar

Takk til alle som har bidratt!

Tvillingsjel; jeg kunne i og for seg gjort det. Men tror ikke tannlegen min ville likt det, Hun gjorde det ganske klart at jeg "aldri" skal kontakte henne igjen; virket nesten litt småsur og irritert over at jeg "klaget"! Hun likte jeg ikke noe særlig for å være ærlig altså!

Sykt dyrt med ca. 100 000! Det er vel bare å begynne å spare, tenker jeg...

Kanskje jeg skal prøve med tannbleking hos tannlegen dene gangen da... Selv om det også er ganske dyrt. For tannbleking hjemme betalte jeg kun ca. 500 kr. Jeg brukte mye tid på å velge meg ut et "riktig" produkt; det hadde fått utrolig mange bra tilbakemeldinger, jeg kontaktet kundeservice, og de virket veldig propfesjonelle også... menmen...

Takk igjen til alle som har svart!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Takk til alle som har bidratt!

Tvillingsjel; jeg kunne i og for seg gjort det. Men tror ikke tannlegen min ville likt det, Hun gjorde det ganske klart at jeg "aldri" skal kontakte henne igjen; virket nesten litt småsur og irritert over at jeg "klaget"! Hun likte jeg ikke noe særlig for å være ærlig altså!

Sykt dyrt med ca. 100 000! Det er vel bare å begynne å spare, tenker jeg...

Kanskje jeg skal prøve med tannbleking hos tannlegen dene gangen da... Selv om det også er ganske dyrt. For tannbleking hjemme betalte jeg kun ca. 500 kr. Jeg brukte mye tid på å velge meg ut et "riktig" produkt; det hadde fått utrolig mange bra tilbakemeldinger, jeg kontaktet kundeservice, og de virket veldig propfesjonelle også... menmen...

Takk igjen til alle som har svart!

Fordelen med å gjøre det profesjonellt er at det blir bra uansett ellers får du pengene tilbake. Hos tannklinikker tar de støp av hele kjeven, så får du et mildere blekingsprodukt du skal bruke flere ganger oppi formen mens du biter sammen, over 2-3 uker stopper du når du har nådd ønsket hvitfarge (etterhvert ser det veldig fake ut).

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hater tennene mine!

Jeg har som ung hatt regularering. Men tennene mine ble heller ikke da "perfekte", dvs de ligger ikke i fin bue slik som man pleier å få etter regularing.

Da jeg påpekte dette overfor min tannlege, sa hun at man tar regulering for å fikse tennene slik at det ikke skal bli problemer senere i livet; ikke for at det skal "se fint ut".

Je ble veldig skuffet, men gikk ikke videre med det... Det er vel slik det skal være...kanskje?

Men jeg sliter også med gule tenner; jeg pusser tenna to ganger om dagen; nøye! Bruker tanntråd og munnskyll. I tillegg spiser jeg ikke særlig søtt, og dersom jeg drikker syreholdig drikke bruker jeg alltid sugerør. Men jeg har fremdeles sykt gule tenner.

Så spørsmålet er; er det mulig å "bytte ut" alle tenna sine med nye, kunstige tenner? Altså ikke gebiss, men tenner som liksom "sitter fast"? Mener å huske at jeg har sett dette på diverse tv-programmer...

Ønsker å kvitte meg både med ujevne/urette tenner OG gule tenner!

Takk på forhånd!

Det går ann. Har en venn i Sverige som har gjort det, men det er fordi han driver med thaiboksing og har fått slått og sparket ut det meste av tennene sine. Det er bare å søke litt rundt på nettet på søkeord som "Kunstige tenner" eller "plasttenner". Jeg har vært inne på mange sider ang. tannproteser, men aldri slike kunstige tenner som ikke er avtagbare. Men vet det finnes sider for det også. Ellers vet jeg at det er dyrere enn vanlig gebiss. Det største problemet er nok å finne en tannlege som er villig til å trekke ut alle tennene dine uten at det er nødvendig. Jeg selv leter etter en tannlege som setter på sølvtenner da jeg ønsker meg to-tre slike i overkjeven.

Lenke til kommentar

Husk at de aller fleste munnskyllevann faktisk misfarger tennene dine over tid. Så har du brukt dette jevnlig over lengre perioder vil du få gode resultater med å kutte det ut. Munnskyllevann skal strengt tatt også være unødvendig med mindre du nettop har operert eller er sterkt plaget av tannkjøttbetennelser, after eller andre plager.

Ta også tannbleking hos tannlegen og gjør det ordentlig etter anbefalte metoder. Da blir resultatet bedre og du unngår mest sansynlig plager ved å gjøre det. En annen ting er at fargen på leppene dine også vil ha en innvirkning på hvor gule tennene dine ser ut. Mørkere farge = hvitere tenner (illusjon). Så folk med naturlig lyse lepper vil lettere fremstå som at har gule tenner. Det er derfor det alltid ser ut som at kvinner med sterke, røde lepper har kritthvite tenner :)

Uansett, gule tenner er veldig ofte kostholdsbetinget så hvis du bare bleker tennene, men ikke endrer matvanene dine så vil de bare bli gule igjen. Omtrent alt du drikker som ikke er vann vil misfarge tennene dine og forårsake syreangrep (sugerør eller ei). Det er også mange matvarer, krydder, sauser osv. som misfarger. Det er en ganske enkel løsning på det: Ikke småspis/småsipp på brus og godteri, men hell i deg/spis alt på en gang og skyll munnen grundig med rent vann etterpå. Da stopper du syreangrep, og du fjerner driten som blir liggende igjen i munnen din og misfarge og skade tennene.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde selv veldig gule tenner (genetisk) og jeg bestemte meg for å bleke de hos tannlegen, dette er det beste valget jeg har gjort noen sinne! Tennene ble mange hakk hvitere, og jeg kunne for første gang på flere år smile med tennene igjen. Det skal sies at det gjorde ganske vondt under behandlingen, og at jeg var syk i noen dager senere på grunn av dette, men det var absolutt verdt det!

Jeg gjorde det på Colosseum (tannlegesenter), hvor prisen var i underkant av 10k for en times bleking + sett til hjemmebleking, avstøp av tenner osv. De hadde tilbud da jeg gjennomførte behandlingen, så jeg betalte kun 5k. Det har snart gått 1,5 år siden jeg gjennomførte behandlingen, jeg har brukt hjemmeblekingssettet to ganger, og tennene mine er fortsatt hundre ganger hvitere enn tidligere!

Jeg vil anbefale profesjonell bleking på det varmeste, og håper du går for det!

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde selv veldig gule tenner (genetisk) og jeg bestemte meg for å bleke de hos tannlegen, dette er det beste valget jeg har gjort noen sinne! Tennene ble mange hakk hvitere, og jeg kunne for første gang på flere år smile med tennene igjen. Det skal sies at det gjorde ganske vondt under behandlingen, og at jeg var syk i noen dager senere på grunn av dette, men det var absolutt verdt det!

Jeg gjorde det på Colosseum (tannlegesenter), hvor prisen var i underkant av 10k for en times bleking + sett til hjemmebleking, avstøp av tenner osv. De hadde tilbud da jeg gjennomførte behandlingen, så jeg betalte kun 5k. Det har snart gått 1,5 år siden jeg gjennomførte behandlingen, jeg har brukt hjemmeblekingssettet to ganger, og tennene mine er fortsatt hundre ganger hvitere enn tidligere!

Jeg vil anbefale profesjonell bleking på det varmeste, og håper du går for det!

Lykke til :)

Hei!

Og tusen takk for at du deler din erfaring ;)

Supert å høre at du er fornøyd, og at det har gått bra!

Men når du sier at det gjorde kjemepvondt; hva næyaktig var det som gjorde vondt egentlig? Altså var det ising du snakker om? Eller vondt/blødninger fra tannkjøttet? Høres jo kjemeille ut å ligge syk i etterkant! :/

10k for EN gang sier du? Men var dte slik da at "hele" blekingen skjedde men en eneste gangs på den ene timen? 10k PER time høres jo forferdelig mye ut...

Takk igjen for gode anbefalinger og for at du deler erfaring!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hei!

Men når du sier at det gjorde kjemepvondt; hva næyaktig var det som gjorde vondt egentlig? Altså var det ising du snakker om? Eller vondt/blødninger fra tannkjøttet? Høres jo kjemeille ut å ligge syk i etterkant! :/

10k for EN gang sier du? Men var dte slik da at "hele" blekingen skjedde men en eneste gangs på den ene timen? 10k PER time høres jo forferdelig mye ut...

10 Tusen for konsultasjon, avstøp og opplæring. Blekingen gjøres hjemme med custom-made-utstyret du har betalt 10k for.

Lenke til kommentar

Hei!

Hei!

Det var nok en form for ising, ja, men det var utrolig intenst og varte ganske lenge. Fikk slike "anfall" med ising utover dagen, men det gikk over til dagen etter (så vidt jeg husker). Altså, det var veldig smertefullt, men ikke uutholdelig liksom! (Kan jo hende det er meg som ikke tåler så mye også, er jo tross alt jente).

Grunnen til at jeg ble syk, var at munnen var åpen konstant gjennom hele behandlingen, og det var en del trekk der jeg satt. Jeg trodde først det var en reaksjon på behandlingen, men det viste seg at jeg hadde fått en kraftig forkjølelse, og jeg klarte meg gjennom den også! hehe :)

Som NikolaiH skriver, og som jeg prøvde å få frem i innlegget mitt (noe som tydeligvis ikke gikk så bra), var at det koster 10k for alt, altså rensing av tenner og avstøp, bleking og det blekesettet du får med hjem.

Blekingen jeg gjore foregikk i fire 15-minutters behandlinger (rett etter hverandre). Tannlegen smurte på blekemiddel og satt på den lampen, lot det virke i 15 minutter, kom tilbake og smurte på blekemiddel osv. Jeg husker egentlig ikke helt hvordan det foregikk, men det gikk veldig greit!

Tennene mine var helt utrolig mye hvitere etter denne behandlingen, og jeg synes det var verdt pengene uten tvil!

Hvis du vil kan jeg sende før- og etterbilde av tennene mine, så kan du se! :)

Håper det jeg skriver er forståelig, det er veldig hyggelig å kunne være til hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen! Kjempehyggelig av deg å svare! Veldig snilt.

Hehe, jenter tåler MYE smerte de også ;)
Tror jeg skal komme meg gjennom det, men får sørge for at det i alle fall ikke er trekk der jeg skal sitte, :p

Det var helt forståelig det du skrev nå, bare jeg som driver og surre litt!

Jeg vil veldig gjerne ha før og etter-bilder!
Har sendt deg min e-postadresse som privat melding.

Tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...