Gå til innhold

Laptop til java Programmering?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg driver å ser etter en ny Laptop. Begynner på skole neste år , hvor jeg skal bruke den til Java programmering og ellers skolebruk.

Noen forslag til type PC eventuelt MAC? :)

Anbefalt skjermstørrelse 15 tommer eller 17 tommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen konkrete forslag. Selv bruker jeg Mac, og veksler mellom OSX og Windows (sistnevnte primært når jeg jobber med Visual Studio etc.) Du kan også kjøre de samtidig under dertil egnet software, selv om det går litt ut over ytelsen.

Når det gjelder ytelse så er det en myte at programmering krever raske maskiner. Den skal ikke slå Magnus Carlsen i sjakk, den skal holde følge med dine to-tre fingre som skriver programkode. Tvert om, en god gammel regel sier at programmereren skal ha like dårlig maskin som brukerne av programmet komme til å ha, for da tvinges han til å programmere effektivt og ser hvor koden går for treigt. (Husker fra en av mine første jobber som programmerer at jeg hadde laget et system som jeg synes fungerte brillefint på min maskin og med mine testdata. Når den skulle prøves på virkelige data så tok det 12 minutter å starte programmet...)

15 eller 17" er en smakssak. Skal du bruke den på skolen, er 15 mye lettere å drasse med seg. Og dagens 15" har bra oppløsning. (Spesielt om du velger en Retina Mac, da er bilder så skarpt at kan gå ned i skriftstørrelse istedet, forutsatt at du har normalt syn.) Jeg hade en 17" Dell murstein i noen år, og angret hver gang jeg skulle ut å reise. Da var de kraftigere og hadde bedre oppløsning enn 15". Idag er det ikke verd det. Apple har endog kuttet ut sin 17" helt.

Selv har jeg en 13" Macbook Air fra noen år tilbake. Det er i minste laget når det gjelder oppløsning, men duger på reise. Hastigheten er ikke noe problem vd utvikling, selv om det ikke er nyeste modell. Så har jeg en stasjonær iMac til daglig bruk.

Et alternativ er å ha en større ekstern skjerm til testformål, for eksempel hvis du skal lage dynamiske websider. Men det kan man jo alltids få lånt av en kompis når man trenger det.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ingen konkrete forslag. Selv bruker jeg Mac, og veksler mellom OSX og Windows (sistnevnte primært når jeg jobber med Visual Studio etc.) Du kan også kjøre de samtidig under dertil egnet software, selv om det går litt ut over ytelsen.

Når det gjelder ytelse så er det en myte at programmering krever raske maskiner. Den skal ikke slå Magnus Carlsen i sjakk, den skal holde følge med dine to-tre fingre som skriver programkode. Tvert om, en god gammel regel sier at programmereren skal ha like dårlig maskin som brukerne av programmet komme til å ha, for da tvinges han til å programmere effektivt og ser hvor koden går for treigt. (Husker fra en av mine første jobber som programmerer at jeg hadde laget et system som jeg synes fungerte brillefint på min maskin og med mine testdata. Når den skulle prøves på virkelige data så tok det 12 minutter å starte programmet...)

15 eller 17" er en smakssak. Skal du bruke den på skolen, er 15 mye lettere å drasse med seg. Og dagens 15" har bra oppløsning. (Spesielt om du velger en Retina Mac, da er bilder så skarpt at kan gå ned i skriftstørrelse istedet, forutsatt at du har normalt syn.) Jeg hade en 17" Dell murstein i noen år, og angret hver gang jeg skulle ut å reise. Da var de kraftigere og hadde bedre oppløsning enn 15". Idag er det ikke verd det. Apple har endog kuttet ut sin 17" helt.

Selv har jeg en 13" Macbook Air fra noen år tilbake. Det er i minste laget når det gjelder oppløsning, men duger på reise. Hastigheten er ikke noe problem vd utvikling, selv om det ikke er nyeste modell. Så har jeg en stasjonær iMac til daglig bruk.

Et alternativ er å ha en større ekstern skjerm til testformål, for eksempel hvis du skal lage dynamiske websider. Men det kan man jo alltids få lånt av en kompis når man trenger det.

Geir :)

Takk for svaret. Jeg bør altså spare penger til en grei MAC 15tommer :) Ønsker meg en SSD også, så blir vel en litt kostbar sak. Da vet jeg i hvert fall hvilket nivå jeg bør legge meg på =)

-paul

Lenke til kommentar

Den javakodingen du kommer borti på skolen kunne du like godt gjort med en laptop fra 2005 om du ville. Spørsmålet her er vel bare hvilke andre ting du skal bruke maskinen til, hvor fort du vil at de tingene skal gå og hvor mye du bryr deg om hvordan den ser ut.

Ang. skjermstørrelse, så er det viktigere med skermoppløsning. En 17" med 1366 vil oppleves som dårligere enn en 15" med 1920. Personlig hater jeg 1366 oppløsningen som pesten og får vondt i hodet av den, så jeg vil på det sterkeste anbefale å se etter et panel med 1920x1080 oppløsning.

Til sammenligning med MBP kan du kutte prisen i to og få en tilsvarende maskin som f.eks det her og slenge på noen hundrelapper for å oppgradere fra HDD til SSD. Den har riktignok ikke aluminiumchassis, eple på lokket og retinaskjerm, men det får være opp til deg selv om du vil betale nesten 10.000 kr for :)

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Jeg har nok noen krav til Laptop:

15 tommer eller mer..

4rd generasjon i7 prosessor

SSD minimum 256 GB

1920x1080 Full HD

8gb ram +

+5t batteri

Jeg heller litt mot: ASUS N550JV 15.6" Full HD Touch "link" . Problemet er at den mangler SSD...

Hva tror dere om denne? Noen som har den idag?

-Paul

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...