anaconda Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Jeg var hos legen i dag, og tenkte å spørre han om melatonin siden jeg har store problemer med å få sove. Jeg har på forhånd lest om dette på nettet. Jeg har brukt både imovane og stilnoct, men begge fungerer bare en liten stund så slutter de å virke. Legen min virket ikke ha noe problem med å skrive ut dette til meg. Synes det er rart han selv ikke har foreslått å prøve dette. Jeg skal uansett prøve dette i en måned. Legen min sa at jeg skal ta det hver kveld. Noen her som prøvd dette/bruker det? Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det er viktig at du gjør deg klar til å legge deg før du tar melatonin tabletten, slik at du ikke traver rundt i huset og gjør andre ting mens melatoninen virker. Når jeg tok melatonin, så tok det mellom 30-45 minutter før virkningen kom. Derfor er det greit å være avlsappet når du føler du begynner å bli trøtt. Jeg var uheldig en sjelden gang å utsette leggetiden når melatoninen begynte å virke, og etter en 50 minutter(etter inntak), så var jeg lys våken igjen. De tablettene jeg gikk på var innsovnings tabletter, skulle hjelpe deg å bli trøtt, kick starte søvnen. Melatonin er også kroppens naturlige søvn hormon. Håper det ordner seg for deg! -Daniel Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Da har jeg prøvd dette. Tok første gang mandag kveld. Fikk ikke sove, lå våken flere timer. Etterhvert fikk jeg sove og sov veldig godt de få timene som var igjen, før jeg sto opp kl 6. Tirsdag: Fikk ikke avføring ? Veldig trøtt på dagtid. Tirsdag kveld fikk jeg sove etterhvert. Onsdag: fikk ikke avføring ?? Forferdelig trett på dagtid. Orker ikke mye mat siden jeg ikke får ut noe... Var nødt å sove på dagen. Onsdag kveld: Fikk ikke sove. Ligger våken halve natta igjen. I dag: HVORFOR I HELVETE FÅR JEG IKKE DRITE??? Jeg trenger mye søvn og mye mat jeg trener og dette med avføring har aldri vært noe problem før jeg begynte med denne medisinen. Min erfaring med Circadin (melatonin) er at den ikke hjelper meg å sovne inn på kveldene. Men å sove på dagen er ikke noe problem... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 God erfaring med Circadin. Slukner i 9 av 10 tilfeller raskt, ca 40 min etter inntak. Kun en gang har jeg blitt liggende og lure på hvor virkningen ble av. Men kan våkne igjen etter ca 2,5 timer. Da er virkningen borte virker det som. Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Jeg har selv aldri hatt noe problem med magetrøbbel ang. Melatonin. Skjer det ingenting idag/i morgen, så kan du kjøpe noe som heter "Nycopro" på apoteket. 2 tabletter daglig, helst med mat. Drikk en del vann(minst tre 0.5l flasker). Etter 1-2 dager, så skal det løse seg opp. Før jeg prøvde Melatonin, kunne jeg ligge fra 22-02 uten å få sove. Det som holdt meg våken var sinnsykt mye kaos i hode. Tanker fløy raskere enn jeg fikk forstått hva som skjedde. Hver gang jeg tok melatonin, så gjorde jeg meg klar til sengen, også leste jeg i ett blad eller lignende, til jeg følte at nå ble jeg trøtt. Sovnet alltid med en gang, og hele natten. Hadde aldri problem med at det ikke virket. Kun de få gangene jeg glemte, eller holdt meg for lenge våken til virkningene tok slutt. Når du sier det er lettere å sove på dagen, er det fordi du har snudd på døgnet? Legge deg 04:00 og stå opp 14:00? Da kan det jo være at du sliter med å få sove på kvelden. Det skal også være flere "øvelser" eller teknikker som hjelper deg å sove. Bl.a. å konsentrere deg om pusten. Ikke presse deg selv til å puste rolig, da blir du bare stresset, men heller bare følge med på mens du puster. Blir nok kanskje samme prinsippet som å telle sauer, men man fokuserer på noe annet. Jeg klarer lettest å sove med at jeg ligger i sengen, lukker øynene, og venter på at noe skal poppe opp i tankene. Ett bilde. Så tar jeg styringen derfra og 'dagdrømmer'. Etter vert blir jeg mer og mer trøtt, og ubevistheten tar kontroll. Da følger jeg bare med på det som skjer uten å styre det, men samtidig, så er jeg så trøtt og fjern, at jeg skjønner egentlig ikke hva som skjer, før jeg sovner. F.eks, Det kommer opp en strand, med palmer, du går langs stranden, ser på folk som bader, tar deg en tur innom en kiosk, kjøper deg noe å drikke. Plutselig kommer det en skute, du blir med og havner sammen med Jack Sparrow... Å tenke på noe du synes er behagelig/beroligende. Dette funker for meg. Det som funker for deg, må du finne ut.Du kan også lese noen tips her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1369683 Meditasjon og Selvhypnose er også teknikker som kan hjelpe. (Det som Lalita skriver på posten over er også noe som funker for meg, men jeg bruker snev av en annen teknikk, om det kan kalles selvhypnose, det vet jeg ikke) EDIT: Her er også en artikkel som kan være til interesse: http://www.nrk.no/livsstil/far-du-ikke-sove_-1.10863574 -Daniel Endret 21. november 2013 av Axxxy Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 (endret) Du må huske at Melatonin ikke er en sovepille, men gir deg bare mer av det naturlige hormonet du produserer. Det vil si at du vil ha samme mulighet til å sovne dersom du har inntatt et melatoninprodukt som du ville hatt dersom du var veldig søvnig ellers. Er du ung har du sansynligvis ikke bruk for å ta det regelmessig. Det kan være veldig hjelpsomt dersom du vil stille om døgnrytmen. Jeg sliter selv en del med søvnen på grunn av at jeg veldig lett faller inn i en døgnrytme hvor jeg våkner sent og står opp sent. Circadin hjelper meg veldig med å sovne natt til mandager og å justere meg etter ferier osv. Helt enkelt, dersom du ikke er søvnig nok til ønsket leggetid, kan det være en hjelp å ta melatonintilskudd 40-60 minutter før leggetiden. Circadin fungerer kjempebra på å gjøre meg søvnig, jeg er helt vekke ca en time etter jeg tar den. Bor nå i USA og alt søppelmelatoninen de selger som kosttilskudd her er ikke i nærheten av å måle seg med den man får på resept i Norge. Tenker jeg skal skaffe meg mer når jeg er hjemme i julen. Endret 23. november 2013 av Mos Def Lenke til kommentar
hanseskil Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Melatonin er sagt å ha en effekt på såkalte "vinterdepresjoner" da utskillelsen av melatonin varer i flere timer om vinteren enn om sommeren, og dette kan medføre trøtthet og slapphet. Enkel behandling med lys, til rette tidspunkt, kan motvirke dette, ved at melatonin da brytes ned.Mens melatonin i mange land er et håndkjøpspreparat (eks. USA og Canada), er det i Norge reseptbelagt(idiotisk) http://norgemelatonin.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå