NoPain74 Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hei, jeg kunne ha tenkt meg å ha en virtuell maskin som jeg kan bruke både fra andre maskiner hjemme og som jeg kan bruke fra andre maskiner f.eks fra jobb. På jobb har vi tilgang til en virtuell maskin via Citrix. Kunne tenkt meg å lage tilsvarende hjemme. Jeg har installert virtualBox på en av maskinene hjemme, men den klarer jeg bare å bruke fra den maskinen som den er installert på. Hadde man kunne installere et os på samme måte som i virtualBox og som man kunne få tilgang til fra andre maskiner så hadde det vært gull. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hei, jeg kunne ha tenkt meg å ha en virtuell maskin som jeg kan bruke både fra andre maskiner hjemme og som jeg kan bruke fra andre maskiner f.eks fra jobb. På jobb har vi tilgang til en virtuell maskin via Citrix. Kunne tenkt meg å lage tilsvarende hjemme. Jeg har installert virtualBox på en av maskinene hjemme, men den klarer jeg bare å bruke fra den maskinen som den er installert på. Hadde man kunne installere et os på samme måte som i virtualBox og som man kunne få tilgang til fra andre maskiner så hadde det vært gull. Dette er ikke noe problem. Si at du installerer den Windows 2012 server i en virtualbox. Kravet for å nå den, er at den er på samme nettverk og da selvfølgelig at "hosten" er påslått. Her kommer innstilligene på virtualbox-maskinen inn. Enkleste er å sette den til å bruke samme nettverk som den fysiske maskinen. Mener på dette kan være "bridge" i virtualbox? Etter dette, skal man kunne nå den virituelle maskinen via det lokale nettverket du har hjemme. Siden dette er et hjemmenettverk, så regner jeg med du har en router i front - som du da må sette til å NATe riktig innover mot den virituelle maskinen. Du vil da potensielt kunne sitte med remote-desktop, fra utsiden(internett) og koble deg opp mot den virituelle maskinen. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Hei, beklager at det var litt dårlig formulert :-) Jeg klarer å logge inn på en sånn maskin med remote desktop, men her på jobb har vi en Virtuell Citrix maskin som jeg kan logge rett inn på uten remote desktop. Kan bruke den enten via en url, via weboffice eller via Citrix plugin på maskinen min. Det jeg lurte på om det fantes noe tilsvarende som jeg kunne sette opp hjemme. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Altså, hva prøver du å oppnå egentlig? Hvorfor kjører du det i VirtualBox? Om greia er at du skal ha en remote desktop du skal kunne nå fra jobb og/eller hjemme, hvorfor i all verden trenger du da virtualbox? Du kan da fint sette opp enten en VNC server eller SSH i hvilket som helst OS, som er installert på maskinen, uten å gå gjennom Virtualbox? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Lurer også litt på hva VirtualBox/Windows client har med Linux å gjøre. Endret 18. november 2013 av Occi Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hei, beklager at det var litt dårlig formulert :-) Jeg klarer å logge inn på en sånn maskin med remote desktop, men her på jobb har vi en Virtuell Citrix maskin som jeg kan logge rett inn på uten remote desktop. Kan bruke den enten via en url, via weboffice eller via Citrix plugin på maskinen min. Det jeg lurte på om det fantes noe tilsvarende som jeg kunne sette opp hjemme. Jepp, fint med Citrix.. Alternativene er RDP, VNC osv. osv. Fint mulig å sette opp en terminalserver på windows - med webaccess osv. Ellers så er det vanskelig å komme i nærheten av Citrix dessverre.. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Altså, hva prøver du å oppnå egentlig? Hvorfor kjører du det i VirtualBox? Om greia er at du skal ha en remote desktop du skal kunne nå fra jobb og/eller hjemme, hvorfor i all verden trenger du da virtualbox? Du kan da fint sette opp enten en VNC server eller SSH i hvilket som helst OS, som er installert på maskinen, uten å gå gjennom Virtualbox? Spørsmålet var egentlig om jeg kunne nå en virtuell maskin f.eks Virtualbox eller noe annet fra en annen maskin uten å bruke Remote Desktop. Hvis jeg setter opp flere virtuelle maskiner på pc'en hjemme, så kan det jo godt være at det beste er å bruke Remote Desktop eller noe annet til den fysiske maskinen og bare starte de derifra. Kanskje jeg heller burde spørre hvordan man best setter opp SSH og når hovedmaskinen hjemme? :-) Lurer også litt på hva VirtualBox/Windows client har med Linux å gjøre. Var ikke meningen at dette skulle ha noe med windows å gjøre. Det er linux maskiner det er snakk om... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Hvis du forsøker å tegne oppsettet du ønsker, så blir det sannsynligvis lettere for oss å skjønne hva du er ute etter. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Spørsmålet var egentlig om jeg kunne nå en virtuell maskin f.eks Virtualbox eller noe annet fra en annen maskin uten å bruke Remote Desktop. Hvis jeg setter opp flere virtuelle maskiner på pc'en hjemme, så kan det jo godt være at det beste er å bruke Remote Desktop eller noe annet til den fysiske maskinen og bare starte de derifra. Kanskje jeg heller burde spørre hvordan man best setter opp SSH og når hovedmaskinen hjemme? :-) Var ikke meningen at dette skulle ha noe med windows å gjøre. Det er linux maskiner det er snakk om... Dersom dette er Linux maskiner, vil jeg påstå at den beste løsningen er å bruke OpenSSH. Installer OpenSSH og rediger enten ~/.ssh/config eller /etc/ssh/ssh_config etter behov. Du kan også konfigurere sshd ved å redigere /etc/ssh/sshd_config. Der kan du spesifisere om du vil tillate ssh-klienter root-privilegier eller om de kun skal ha brukerrettigheter, og/eller definere kun spesifikke brukere tilgang osv. Du kan få sshd til å starte opp når du starter maskinen. Hvordan du gjør det, kommer an på distribusjonen du har. F.eks Gentoo: # rc-update add sshd default eller Ubuntu sudo update-rc.d sshd defaults Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå