mactiss Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Stilte så vidt spørsmålet i en annen tråd, men kanskje best med en egen en. Har for så vidt tenkt på dette lenge, men «tanken» kom opp igjen nå som jeg har tittet etter en «snutebag». Hvordan har dere som har vært i gamet en stund erfaringer med hvor mye objektivet tåler nå det står på hodet. En kamerat av meg sier han er veldig forsiktig med å la objektivet stå på hodet. I de fleste foto butikker står jo objektivene på hodet i utstillingsvinduene, slik at det dette burde det tåle vil jeg tro. Men i en fotobag kan en vel i mange tilfeller la objektivet gå i bunn av bagen med kamerahuset oppå der igjen, med påfølgende humping ved gåing eller når en setter fra seg bagen. Nå er nok ikke dette et veldig stort problem ettersom dette er en legitim måte å frakte utstyret på, men spennende å høre andres synspunkter på dette, eventuelt anbefalinger. (hører jo fra tid til annen at objektivet ikke er som det skal, enten det er fokusmotoren eller optikken pga av at objektivet har fått seg en skrell, men det er muligens andre skreller det da er snakk om.?) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det er sjokk som tar livet av ett objektiv, ikke at det står å støver ned. Hvis objektivet treffer bakken fra x antall høyde så er det stor sjanse at det får skade, selvsagt avhengig av hvor solid konstruksjonen er i utgangspunktet. Jeg flyr høyt og lavt med mine kameraer og objektiver da de er kjøpt inn for å ta bilder av og ikke støve ned som ett utstillingsobjekt og flere av de bærer preg av bruk, men fungerer 100 %. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Objektiver er vel til for å brukes og burde tåle å bli fraktet i en bag selv om kamerahuset er plassert oppå. Jeg har hatt uhell tidligere pga at en veske (ikke kamerabag) med et objektiv trillet ut av bagasjerommet, det ble dyrt. Nå er samme objektiv igjen på ’sykehus’, etter at en idiot tilbød å hjelpe meg da vi ble overrasket av et voldsomt regnskyll for en drøy uke siden i Hellas. Jeg trodde jo selvsagt at han ville pakke det ned i sekken sin, men da jeg fikk det tilbake en time etterpå, lå det og svømte i en åpen plastpose som han hadde båret det i, jeg kunne se vannet renne på innsiden av objektivet. Trodde ikke det var mulig å være så dum, reparasjonen denne gang blir ikke billigere enn sist. Men det var en lærepenge for meg, ikke ta sjansen på hjelp fra andre du ikke kjenner godt når det gjelder kamerautstyr. Endret 18. november 2013 av JorunT Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Takk for svar begge toJ Så da er det ikke så nøye at det er objektivet som står i bunn av bagen, med kamera oppå, slik at det er objektivet som bærer tynden? Det blir jo i tillegg en del «stump vold» av det, ettersom en humper å går og setter fra seg bagen. Men i å med at det ligger inne i bagen bør det gå grei da….:-)? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Så da er det ikke så nøye at det er objektivet som står i bunn av bagen, med kamera oppå, slik at det er objektivet som bærer tynden? I mine fotovesker er det kamerahuset som bærer tyngden...og det ser ut til å fungere greit Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hvis man har et objektiv med bevegelig frontparti "billige zoomobjektiver" og samtidig har på solblenderen så all belastning blir sentrert på frontelementet kan det nok være lurt og være litt forsiktig. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Min 14-24mm ramlet ut av sekken fra ca. en halvmeter over bakken og ned på asfalten. Døde litt inni meg da det skjedde, men det var helt uten en ripe da jeg plukket det opp. Kommer aldri til å kjøpe fotosekk med sideflipp igjen. Har alltid en uggen følelse når jeg tar på meg sekken; Er flippen skikkelig lukket? Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Det er over 25 år siden, men jeg husker allikevel godt da jeg mistet min Nikkor 35/1,4 i gulvet fra en drøy meters høyde. Fotograferte i Storsalen i Samfundet, og var nok litt klønete under et objektivbytte. Jeg fant aldri noen feil på objektivet etterpå, og har det fremdeles. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Takk for svar Etter mange objektiver som har fått hard medfart her ser jeg, så da skal det vel være liten grunn til å bekymre meg for at objektivet bærer tyngden i fotobagen. Ser det var en som skrev at i hans bag var det huset som bar børen. Hvordan er det generelt hos dere andre i fotobag og snutebag. Får dere kamerahuset til å bære hele tyngden, eller står kameraet med objektivet nedover å støter i bunn? Endret 19. november 2013 av mactiss Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Jeg har bestandig kameraet lagret i bagen så at jeg raskt kan få tak i det så da er huset oppover, en annen fordel/ulempe er at hvis kameraet er nederst tar det mye med plass som kunne brukes til andre objektiver, etc. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Takk for svar Etter mange objektiver som har fått hard medfart her ser jeg, så da skal det vel være liten grunn til å bekymre meg for at objektivet bærer tyngden i fotobagen. Ser det var en som skrev at i hans bag var det huset som bar børen. Hvordan er det generelt hos dere andre i fotobag og snutebag. Får dere kamerahuset til å bære hele tyngden, eller står kameraet med objektivet nedover å støter i bunn? Hos meg står kameraet med objektivet nedover og støter i bunn. Og det har det gjort i alle år uten noe problem. Optikk som er så dårlig at den ikke tåler dette er ikke noe å ha. Tenk på store teleobjektiver som veier flere kilo. Her er det objektivet som bærer kameraet og slik må det være. Nei denne problemstillingen om at objektiver ikke bør stå på hodet har jeg aldri hørt om. Har hatt speilrefleks i over tredve år og har ikke klart å ødelegge optikk selv om den har stått på hodet. Dette høres mer ut som en "fiks ide". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå