Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mus (type gnager) i bilen

Niram

Anbefalte innlegg

Har i det siste fått mus i bilen. Fattet mistanke når vi så noe som mistenkelig så ut som muselort i setene. Satte ut noen feller, og tok ikke lange tida før den første gikk i fella (inne i kupeen).

Så gikk det halvannen uke til nestemann (i dag) gikk i en annen felle. Noen som har noen tips? Vi bor i skogkanten like ved et jorde og er naturligvis utsatt. Redd for at de har lagd seg hus inni bilen!

Noen med erfaringer, tips etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mus er noe skikkelig herk og det er nesten umulig å hindre dem fra å komme inn i bilen. Også i motorrommet kan de gjøre fryktelig mye skade og ingen muskassett i verden kan hindre dem fra å hoppe opp via traverser o.l under bilen med mindre den har en SERIØS bakkeklaring. De små rakkerne kan hoppe noe fantastisk og en lunken motor å varme beina på virker visst veldig forlokkende når nettene blir lange og kulda setter inn... Jeg har selv opplevd å få besøk oppover motorblokka på en Caravelle MENS jeg sto å fiksa et ledningsbrudd!

Feller i bilens tilgjengelige rom må i alle fall til, men kanskje du burde vurdere felle i større skala utenfor bilen. Ei bøtteanordning med en slags vippeplank med åte på kan samle opp greit med mus fra nabolaget (desverre kun firbeint da). Jeg tror faktisk jeg ville satsa på det, jo ferre mus det finnes i nærheten jo ferre vil vurdere å kose seg med bilens fristende tøy, plast, gummi og andre forlokkende materialer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar igjen, kjekt å få litt hjelp! Ja de rakkerne hopper tydeligvis noe helt sinnssvakt. Vi får bare ha fellene oppe inntil svigers får tatt en gjennomgang i verkstedet sitt om noen dager.

Vi får igjen bil 2 fra verksted i morgen. Bør jeg sette opp feller i den også, eller burde jeg bare se det an til jeg evt ser tegn til jævlene i den bilen også?

Dessverre litt vanskelig å sette opp feller utenfor bilen da vi har 2 hunder løse ute i hagen ofte... Rottegift etc er dermed ikke aktuelt :p

Lenke til kommentar

Mus i bil kan bli dyrt. Tidligere har jeg måtte bytte div. slanger i motorrommet etter besøk av gnagere og jeg har også hatt dem inne i kupeen. I sommer skulle jeg hjelpe en tysker med litt startstrøm til bilen. Rett ved siden av batteriet så jeg en slik ultralyd boks som skal hjelpe mot dyr.

http://www.luedeke-elektronic.de/products/Elektronik-Module/Ultraschall-Hochspannung/Marderabwehr-Ultraschallgeraet-Standard-12V-DC-fuer-zb-KFZ-usw.html

Den samme produsenten har også laget små kontaktplater som dyrene får ubehagelige støt av. Disse kan man f.eks montere i motorrommet. http://www.marderabwehr.de/info/die-doppelte-kontaktplatte/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...