bergetun Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg har en mySQL database med brukerinformasjon som jeg skal hente ut ved hjelp av PHP og vise informasjonen i en html form. Litt info forerst: * Brukerinformasjonen er alt ifra navn, alder, addresse, land osv * Brukerene av denne siden jeg skal lage skal kunne editere denne informasjoen fra en html form. Alt er helt greit med databasen og slik, jeg klarer aa vise informasjonen i html input bokser osv, men jeg vil gjearne at dropdown boksen skal vise rett informasjon. Saa visst bruker nr 1028 kommer fra landet Uganda saa skal dropdown boksen veare valgt paa uganda ved hjelp av denne html koden <option value='Uganda' selected> Uganda </option> Saa mitt spoersmaal er : Hvordan kan dette gjoeres uten aa maatte skrive en SINNSYK if else statement ? Det er jo "noen" land i verden saa en if else statement vil bli litt for lang Takker for alle svar/help Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hvis du lager et array med alle land i verden (kanskje du finner noe på google?), noe jeg absolutt ikke gadd, så kan du gjøre det på denne måten: (Det finnes mange muligheter til å sortere et array f.eks alfabetisk, les på php.net) <?php $land = array("Norge","Sverige","USA","Danmark","Belgia","Russland","Uganda","Italia","Finnland","Canada","Brasil","Kina"); mysql_pconnect("host", "user", "password") or die("Feil: ".mysql_error()); mysql_select_db("db"); $result = mysql_query("SELECT * FROM brukeropplysninger WHERE brukerid = '$brukeridsomerloggetinn'") or die ("Spørringsfeil: ".mysql_error()); $rad = mysql_fetch_array($result); // Her kommer den viktige delen =) echo "<select name="land">"; foreach ($land as $verdi) { if ($verdi == $rad[land]) { echo "<option value='$verdi' selected>$verdi</option>n"; } else { echo "<option value='$verdi'>$verdi</option>n"; } } echo "</select>"; ?> Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Fant faktisk en, men navnene er på engelsk require_once "http://www.php.net/include/countries.inc"; echo "<select name="land">"; foreach ($COUNTRIES as $key => $verdi) { if ($verdi == $rad[land]) { echo "<option value='$verdi' selected>$verdi</option>n"; } else { echo "<option value='$verdi'>$verdi</option>n"; } } echo "</select>"; Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Takker saa meget for hjelpen .. Helt superb .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå