MortBer Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hei Kamera er av type Canon EOS 550D. Når eg tok bildene brukte eg standard AUTO uten blits, og "selvutløser: Kontinuerlig (10)". Etter at eg hadde tatt bildene fikk eg se de på kamera. Men etter at eg hadde skrudd av kamera og lagt bildene inn på pcen får eg ikke åpne bildene. Feilmeldingen eg får opp når eg åpner bildene i Windows Fotovisning: "Dette bildet kan ikke åpnes i Windows Fotovisning fordi fotovisning ikke støtter dette filformatet eller fordi du ikke har de siste oppdateringene for Fotovisning" Feilmeldingen eg får opp når eg åpner bildene i Photoshop: "Could not complete your request because a JPEG marker segment length is too short (the file may be truncated or incomplete). Bilde som ble tatt før disse er halvt rosa. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Redd for at bildene kan være ødelagt, men har et lite håp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Har du bare lastet bildene ned i en mappe, står det CR2 på bildefilene ? Kan hende du har bilder i rawformat istedenfor jpg, da får du ikke åpnet bildene i Windows sitt bildeprogram. Last inn cd-platen som fulgte med kameraet og åpne bildene i DPP "digital profersjonal photos" eller image browser. Det er meget viktig og formatere minnekortet i kameraet før bruk og gjøre det hyppig, har du ikke formatert kortet kan det være grunnen til at filene er korrupte. Endret 17. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Redd for at bildene kan være ødelagt, men har et lite håp Du har åpenbart fått korrupte Jpg-filer. Det kan skje ved lagring til kortet eller ved kopiering fra kortet og inn i PCen. Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men det er nok størst sjanse for at det skjedde ved lagring og da er det vanskelig å redde filene, men skjedde ved kopiering fra kortet kan du prøve alternativ måte å kopiere den fra kortet, annen kortleser, annen USB-kabel (hvis du bruker det) osv. Prøv alle alternative metoder i forhold til det du allerede har prøvd, f.eks rett fra kamera med kabel hvis du brukte kortelser først osv. Det at du kunne se bildene i kameraet gir et visst håp om a de kan reddes. Hvis ikke annen utlesningsmetode hjelper kan du prøve recovery-program. Finnes masse alternativer, lenge siden jeg har brukt det så jeg har ikke noe konkret forslag. Er bildene superviktige finnes det også firma som driver med å hente frem data, men det er gjerne dyrt. Endret 18. november 2013 av se# Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hvis bildene vises uten problem på kameraet er det 99% sikkert at du har tatt bildene i RAW format. På Canon kameraer så vil disse ha filendingen .CR2 (og på Sony kameraer heter det .ARW) Med kameraet følger det programvare som kan lese/konvertere disse bildene (evt at du kan laste ned fra Canon). Ellers så vil litt mer proffe bildebehandlingsprogrammer kunne lese RAW format filer fra de fleste kameraer. I menyen på kameraet vil du finne valg for om bilder skal tas i RAW eller JPEG eller RAW + JPG. JPG er et format som leses også av standard Windows programmer, men har litt mindre bearbeidingsmulgheter senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå