Gå til innhold

systemdisk full, win 7


Spirre

Anbefalte innlegg

jeg har satt av 60gb til windows 7 og nå er det under 3 gb ledig. etter et kjapt søk på nettet så fant jeg et program som sier at pagefil.sys og hiberfil.sys er synderen. disse to filene tar opp ca 30gb. hvordan fikser jeg dette enkelt? hadde håpet å slippe en formatering.

 

her er et screenshot av programmet jeg brukte.

 

 

post-22769-0-57257100-1384718192_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjør dvalemodus utilgjengelig ved å gjøre som følger:

  1. Klikk Start, og skriv inn cmd i boksen Start søk.
  2. I listen med søkeresultater dobbeltklikker du Ledetekst, og klikker deretter Kjør som Administrator.
  3. Når du blir bedt om det av brukerkontokontroll, klikker du Fortsett.
  4. Skriv inn powercfg.exe /hibernate off, og trykk ENTER.
  5. Skriv inn exit, og trykk deretter ENTER for å lukke vinduet med ledeteksten.

Kilde: http://support.microsoft.com/kb/920730/no

Når det gjelder pagefile, så går du følgende: Start > høyreklikk Computer og velg Properties > I ventre kolonne i ruten som duker opp velger du Advanced System Settings > Så velger du Advanced > Performance Settings > Advanced > Vitual Memory change > No pagefile (Men jeg vil anbefale at du setter custom size til 200MB eller det systemet anbefaler etter at du har prøvd 200MB)

Husk å reboote etter disse. Grunnen til at disse er så store er fordi du har mye RAM. Begge forsøker å være like store tilsvarende mengden RAM du har på maskinen.

Jeg har erfart å fylle opp en 512GB SSD ved å installere Win7, den hadde 288GB RAM :p

Endret av dbass
Lenke til kommentar

da har jeg gjort som du sa dbass, og det funka det :) takker

 

bare så jeg er sikker her, den hibernate off kommandoen, den gjør bare slik at maskina ikke går i dvalemodus? for det har jeg slått av under strømsparing alikevel. slår kun av skjermen når jeg ikke bruker maskina, her er disker alltid på, screensaver slått av og ellers alt på poweruser eller hva det nå heter, så dersom hibernate er det jeg tror det er så gjrø det ingenting at den er slått av.

Lenke til kommentar

Pagefile.sys er det systemet har satt av til "swap fil", eller virtuell RAM.

Tidligere var det vanlig at denne var satt til 2,5x det du hadde av fysisk RAM. Dvs. at dersom du har 1 GB RAM, vil pagefile.sys være 2,5GB osv.

 

Hva denne skal være satt til, avhenger av hvordan du bruker PCen din, samt hvor mye fysisk RAM du har. Har du 8GB+ fysisk RAM, kan denne i de aller fleste tilfeller stilles ned.

 

Du endrer dette på følgende måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...