Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finnes det klasseskille på ungdomsskolene i landet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, hvilke klasseskiller tenker du på? Det kan jo være så mangt. Økonomi, sosialt, opprinnelse osv. Men regner egentlig du tenker på kunnskapsnivå? Var i alle fall det første som traff meg. I så fall er det jo alltid en gruppe med elever som er flittige og arbeider, de som er midt på treet, og de som rett og slett bare ikke får til skolen. Slik var det i alle fall i min klasse på ungdomsskolen, og når jeg kom videre på vgs ble det nesten bare enda klarere.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring så er det et veldig svakt sosialt skille mellom elever på norske skoler. Rik og populær hang godt sammen, men ingen ble isolert fordi de hadde mindre råd enn andre.

At elever klynger seg sammen til miljø er det ikke noen tvil om, men dette er ikke nødvendigvis en negativ ting. Folk med like interesser går bedre sammen. Elever som trosser miljø er de som er på avveie.

Lenke til kommentar

Vi har ikke noe fastsatt klasseskille i Norge, og man kan i stor grad fritt gå fra en klasse til en annen. Det hele spørs på hva du definerer som klasse. Finnes det rike og fattige i skoleklasser? Ja. Finnes det populære og upopulære folk i en klasse? Ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...