Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ikke tilgang til filer på harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en problem med pcen nå. Det hele begynte da jeg skrudde av PCen for å legge ny kjølepasta på prosessoren. Dette gikk tilsynelatende knirkefritt og PCen svivde helt fint, så jeg gikk ut på kjøkkenet for å lage mat. Når jeg kom tilbake var skjermen svart, men PCen sveiv og det så ikke ut til å være noen problemer, men jeg skjermen forble svart og jeg restartet PCen.

Når jeg skrudde på PCen fikk jeg et valg mellom å starte vanlig eller i sikkerhetsmodus. Jeg startet vanlig, men det ville den ikke og restartet automatisk. Jeg fikk så opp en mulighet til å kjøre disksjekk og jeg tenkte dette kunne være lurt. Da jeg gjorde det klarte den ikke å loade og restartet bare på ny. Sånn holdt den på en stund før den endelig klarte å inn i feilsøkinga ved oppstart. Etter at den stod i et minutt fikk jeg en bluescreen hvor det blant annet stod "memory_management". Av den grunn tenkte jeg at det kunne være lurt å ta ut en av minnebrikkene, men da klarte plutselig ikke PCen å boote. Jeg dillet litt med minnebrikkene, men ingenting virket å hjelpe. Deretter kikket jeg over komponentene i PCen uten å finne noe mistenkelig og byttet litt om på ledninger etc. Etterhvert fikk jeg PCen på, men den logget på med en midlertidig bruker og jeg hadde ikke tilgang til mine personlige filer. Jeg kunne dog se på harddiskstørrelsen at ingenting var blitt slettet da det var brukt omtrent 700GB. Jeg kunne også se at søppelkurven hadde beholdt de filene som lå der før problemene startet.

Etter å ha googlet litt på dette fant jeg et par forslag på hva jeg burde gjøre, men ingen av disse småtriksene funket. Dere kan se hvilke tips jeg kikket på her: http://www.sysprobs.com/fix-temporary-profile-windows-7

Etter å ha dillet litt med slikt prøvde jeg å ta en diskskann igjen for å se om det var mulig å finne noen problemer. Pcen stod i 3-4 timer uten å finne et eneste problem og det neste jeg gjorde da var å prøve en systemgjenoppretting fra 2-3 dager tilbake. Etter å ha gjort dette kom jeg inn på min bruker, men likevel har jeg fortsatt ikke tilgang til mine filer, sett bort ifra 2 programikoner og filene i papirkurven. Når jeg går inn på eksempelvis dokumenter eller nedlastings-mappene mine er de helt tomme.

Jeg har per nå ingen idéer til hva jeg kan gjøre, og det ekstra kjipe med det hele er at jeg er midt i eksamensøvingene og har prosjekter, øvinger og dokumenter liggende som er viktige til dette. Av den grunn håper jeg på at jeg slipper å formatere, men begynner å innse at det ser tynt ut med det håpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hadde du laget deg en egen konto med pålogging? Dvs en administratorkonto, eller er det en skole-pc du sliter med?

I hvert fall ville jeg sjekke nøye alle tilkoplinger rundt der du har vært. Virker jo helt umulig, for å si det mildt. Slå av og se etter alle ledninger, plugger osv.

Når du har gjort det kan du kjøre en minnetest fra bootbildet.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Det er min egen PC problemet er på og jeg har en egen bruker med administratorrettigheter. Det kan vel heller ikke være feil med koblinger da alt sviver? Jeg antar at det er harddisken som er problemet, i og med at PCen sviver greit, men jeg har ingen idé om hva jeg skal gjøre for å fikse det.

Lenke til kommentar

Hvis du tar en titt på brukerkontoen din, se om du fortsatt er administrator?

Se om det er gjort endringer på dine rettigheter?

Likeså kan du se over filmappene dine om de er blitt skyggelagt, dvs endret tilgang og låst?

Dvs skrivebeskyttet og skjult. Klikk på egenskaper på mappen du ønsker å sjekke.

Om du så gjør deg bryderiet med å gå inn i kontrollpanelet og handlingssenter, så finner du flere verktøy som skal være nyttige til feilsøking. Om du har installasjons cd en til W 7, så er den også mulig å bruke for å reparere.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt administrator og det er såvidt jeg kan se ikke blitt gjort noen endringer. Det er ikke mulig å finne noen av mappene mine igjen sett bort ifra enkelte programfiler og filene i søppelkurven. Likevel står det at harddisken er like full som vanlig, så jeg har jo et lite håp om å få tilbake filene mine, men spørsmålet er hvordan?

Når jeg nå er på PCen er det akkurat som å være på en offentlig PC med et par programmer og ingen personlige filer. Likevel bør det vel være mulig å få gjenopprettet filene mine på en eller annen måte eller eventuelt tilbakestilt PCen på en annen måte en jeg allerede har prøvd på i og med at harddisken ikke virker å ha slettet filene mine?

Lenke til kommentar

Prøvde på det, men er fortsatt ingenting å finne. Ved første øyekast virker det jo som at alt er slettet/ødelagt men i og med at det er registrert på harddisken ved brukt diskplass har jeg som sagt et lite håp om at det skal være mulig å finne tilbake igjen.

Det som er ekstra rart er at for eksempel programmet Steam kjører som vanlig og jeg var innlogget ved oppstart og i Utorrent kan jeg se listen over alt jeg har lastet ned, men det er umulig å finne selve filene. Det står for øvrig også "Feil:filen mangler" på de fleste torrentene som ligger der.

Lenke til kommentar

Nei, jeg kan ikke finne noe slikt, og jeg sjekket også hvor mye plass hver enkelt mappe direkte inne på C-disken tok. Det vil da si Programfiler, brukere, windows etc, og dette kom til sammen på rundt 200 GB. Når jeg derimot høyreklikker på selve disken og sjekker plassen som er brukt er det på 783 GB. Det vil jo være relativt kjipt å miste såpass mye filer.

Flere forslag?

Lenke til kommentar

Har du sjekk i mappen c:\brukere?

Ved problemer med brukerkontoen kan Windows finne på å opprette en ny, tom brukerkonto. Da kan det se ut som om alle filene dine (på skrivebordet/Dokumenter osv) er borte.

I c:\brukere opprettes det da en ny mappe (feks. c:\brukere\brukernavn) og den gamle blir endret til noe midlertidig (feks. c:\brukere\brukernavn.bak). Gå inn i denne mappen og se om du finner filene dine der.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg har nå, utrolig nok, klart å finne tilbake filene mine! Etter å ha strevd litt i løpet av gårsdagen tok jeg et siste desperat forsøk på en virusskann. Denne stod og durte i lang tid før jeg tilfeldigvis oppdaget akkurat hvor den skannet som var inne i C:/found.000/... og jeg kunne kjenne igjen en del av filene som ble skannet. Da jeg prøvde å åpne denne mappen fikk jeg melding om "Access denied" og måtte knote litt med noe sikkerhetsgreier før jeg omsider fikk tilgang til mappa. Da kunne jeg navigere meg fram til både desktop, dowloads og alt annet av "tapte" filer!

Jeg har nå reddet de filene som var viktige for meg, men PCen er veldig treig etter kræsjen så jeg går likevel for en formatering. Takk til dere som prøvde å hjelpe!

Om noen andre skulle oppleve noe lignende legger jeg ved en liten hjelpelink til hvordan man låser opp disse "found"-mappene som kan dannes automatisk etter å ha kjørt chkdisk:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-files/how-to-access-a-found000-folder-that-is-locked/9b3ae883-b868-4944-be3f-92d7cd30be19

Endret av Ruginho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...