daggerfall Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Har brukt Ubuntu før men klarer ikke å få installert på den bærbare Asus notebooken min. Ønsker dual-boot med Win7. Har laget en USB-pinne med Ubuntu, men det booter ikke selv om quick-boot er av, og USB er satt først på lista over "boot devices". Hvis jeg trykker ESC under oppstart kan jeg velge å starte fra USB. På denne måten kommer jeg inn på installasjonsveilederen. Hvis jeg velger å prøve kommer jeg fint inn, og alt ser ut til å funke. Hvis jeg velger å installere, enten direkte eller gjennom prøveversjonen, går det galt. Etter at man har valgt installasjonsmåte etc., kommer det en omstart.. Slik jeg husker det, skal siste del av installasjonen komme opp etter omstart. På dette tidspunktet går det galt. Får kun valg mellom å enten kjøre en såkalt "gjenoppretingspartisjon" eller gå tilbake til Windows. Noen som har klart å få inn Ubuntu i dual-boot på en Asus? Har forøvrig samme problem med en flyttbar Asus jeg har. Asus vm75 tror jeg den heter. Endret 17. november 2013 av daggerfall Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Skal se om jeg kan få hjulpet deg. Dersom dette er nyere asus-maskiner, bruker de ikke tradisjonell BIOS, men UEFI. Du kan som oftest deaktivere UEFI gjennom å aktivere "Enable CSM" eller "Legacy CSM" i BIOS (F2 under oppstart). Deretter skal grub kunne installeres som normalt. I utgangspunktet trodde jeg at Ubuntu klarte å installere på UEFI maskiner uten problemer, men mulig det ikke fungerer på alle maskiner. Husk å installere grub på /dev/sda altså på MBR. Husk også å deaktivere Intel Safeboot i BIOS. Endret 17. november 2013 av Petter3k Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Hmmm, godt forslag. Det viser seg imidlertid at Eee'en er gammel nok til å ha Bios. Asus Eee 1001PXD er det fulle navnet. Etter hva jeg har funnet på nett virker det som at folk får det til. Ser faktisk ut som at den blir solgt med fabrikkinstallert Ubuntu! Er denne som behøver Ubuntu mest. Den nye er så kraftig at Windows 7 går raskt og fint. Endret 17. november 2013 av daggerfall Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Hmmm, godt forslag. Det viser seg imidlertid at Eee'en er gammel nok til å ha Bios. Asus Eee 1001PXD er det fulle navnet. Etter hva jeg har funnet på nett virker det som at folk får det til. Ser faktisk ut som at den blir solgt med fabrikkinstallert Ubuntu! Er denne som behøver Ubuntu mest. Den nye er så kraftig at Windows 7 går raskt og fint. Kjører ikke Ubuntu selv så kan ikke hjelpe deg angående hva som skal skje under installeringa m.t.p omstart, men om du har mulighet til å bruke en ekstern DVD-rom ville jeg nok prøvd det først (med nyeste Ubuntu versjon). Eventuelt prøvd å bruke "Unetbootin" for å lage USB-pennen korrekt. Har tidligere brukt Unetbootin og det har fungert helt fint på de USB-pennene jeg har prøvd. Det kan dog være en bug i den Ubuntu-versjonen du prøver å bruke. Når vi først er inne på det - Du er sikker på at du vil kjøre Ubuntu på denne maskinen? Med bare 1GB ram ser det nesten litt trangt ut å kjøre et såpass tungt OS. På min tidligere EEE har jeg selv valgt Salix OS som er et lettere Slackware-basert alternativ som fungerer flott helt ut av boksen med et utrolig bra pakkebehandlingsystem som er temmelig likt APT (debian,ubuntu ++). http://salixos.org/ Endret 17. november 2013 av Petter3k Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hvilken versjon av buntu er det du prøver å installere, egentlig? Du trenger da ikke å restarte i løpet av installasjonen.. Jeg ville prøvd å defragmentere harddisken først, og evt. bruke gparted fra livecd for å sette opp en partisjon. Men som regel skal ubuntu sin implementasjon av gparted i installeren være mer enn nok til å gjøre denne jobben. Mistenker at det er du som gjør et eller annet merkelig underveis i prosessen her, for reboot under installasjon har vært en saga blott i mange mange MANGE år. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hvilken versjon av buntu er det du prøver å installere, egentlig? Du trenger da ikke å restarte i løpet av installasjonen.. Jeg ville prøvd å defragmentere harddisken først, og evt. bruke gparted fra livecd for å sette opp en partisjon. Men som regel skal ubuntu sin implementasjon av gparted i installeren være mer enn nok til å gjøre denne jobben. Mistenker at det er du som gjør et eller annet merkelig underveis i prosessen her, for reboot under installasjon har vært en saga blott i mange mange MANGE år. Enig med deg i alt utenom defragmentering av harddisken. Dette skal da sannelig ikke ha noe å si m.t.p at fragmentering av filer strengt tatt skjer på filsystem-nivå (altså ntfs i dette tilfellet med Windows) og ikke partisjonsnivå. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Hvis han må resize partisjonene på disken kan fragmentering av ntfs-disker være et problem.. Men ut i fra feilbeskrivelsen høres ikke dette ut som årsaken til problemet. Jeg lurer på om TS prøver å installere Ubuntu på minnepinnen han kjører livemiljøet fra? Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Har versjon 12.04.3 32-bit av Untuntu ser jeg. Jeg klarte å installere på den nye Asusen(k75vm med UEFI, 64-bit. Ubuntu kommer riktignok ikke opp som noe alternativ ved oppstart, men om jeg trikser litt i UEFI kan det nok gå.. Da ser det ut til at Asus Eee(Bios, 32-bit) krasjer i løpet av installasjonen. Nærmere bestemt på det tidspunktet det kommer opp et kart og man velger hvor man er fra. Har en hardisk med USB-ledning som er fra en laptop som tok kvelden. Har Xp og Ubuntu 11 på denne. Asus Eee klarer å boote til Utuntu fra denne harddisken, men det går ikke med den nyere Asus K75vm'en. Begge PC'er klarer Live-versjonen via USB fint. Føles nesten litt vilkårlig dette her, men er sikkert en forklaring. Skal prøve å lage ny minnepinne og eventuelt teste ut Salixos. Har ikke noe spesielt behov for å bruke Ubuntu, men det er det jeg alt kjenner. Og etter at Sofware Center har kommet er det lett å bruke (når det det er oppe og står..hehe). Endret 20. november 2013 av daggerfall Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Har versjon 12.04.3 32-bit av Untuntu ser jeg. Jeg klarte å installere på den nye Asusen(k75vm med UEFI, 64-bit. Ubuntu kommer riktignok ikke opp som noe alternativ ved oppstart, men om jeg trikser litt i UEFI kan det nok gå.. Da ser det ut til at Asus Eee(Bios, 32-bit) krasjer i løpet av installasjonen. Nærmere bestemt på det tidspunktet det kommer opp et kart og man velger hvor man er fra. Har en hardisk med USB-ledning som er fra en laptop som tok kvelden. Har Xp og Ubuntu 11 på denne. Asus Eee klarer å boote til Utuntu fra denne harddisken, men det går ikke med den nyere Asus K75vm'en. Begge PC'er klarer Live-versjonen via USB fint. Føles nesten litt vilkårlig dette her, men er sikkert en forklaring. Skal prøve å lage ny minnepinne og eventuelt teste ut Salixos. Har ikke noe spesielt behov for å bruke Ubuntu, men det er det jeg alt kjenner. Og etter at Sofware Center har kommet er det lett å bruke (når det det er oppe og står..hehe). Salix OS har også både grafisk (gslapt) og kommandolinje-basert pakkebehandling (slapt-get), i likhet med Ubuntu. Forskjellen er at Salix OS er Slackware-basert, og også 100% kompatibel med Slackware programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå