Simba123 Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Er 17 år, 18 om noen måneder. Kan jeg ta bil og hengersertifikt samtidig? Hvordan gjør jeg dette, i så fall? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Du må ha førerkort klasse B før du kan melde deg opp til oppkjøring for klasse BE, såvidt jeg har forstått. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Det er riktig som Christiano sier, du må først kjøre opp til Kl. B, deretter kan du ta de obligatoriske timene for BE, og så oppkjøring i BE. Dette er noe kjørelæreren din kan hjelpe deg med 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Oppkjøringen er separat, og du må bestå klasse B før du kan ta BE. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at ikke opplæringen/kjøretimene/obligatoriske kursene til BE kan tas før oppkjøringen til klasse B er gjennomført. Det praktiseres i alle fall slik for de som skal kjøre opp til C og deretter CE. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. november 2013 Del Skrevet 23. november 2013 Det er ikke krav om at man har klasse B allerede for å gjennomføre opplæring og øvelseskjøring (med eller uten kjørelærer) med henger, dvs, klasse BE, jfr. trafikkopplæringsforskriften § 2-1 femte ledd. Fordi trinn 1 for klasse BE er hele opplæringen for klasse B kan du imidlertid ikke fortsette til "trinn 2" for klasse BE før du har fullført alle trinn for klasse B, jfr. trafikkopplæringsforskriften § 12-2 jfr. § 7-6 (obligatorisk opplæring i ett trinn må være fullført og innmeldt før neste trinn kan påbegynnes). Det er også et krav om at du har bestått klasse B for å få ta BE-prøven (trafikkopplæringsforskriften § 30-3). Du kan altså gjennomføre all opplæring for klasse B, så all opplæring for klasse BE, og så ta praktisk prøve klasse B og klasse BE like etter hverandre, men jeg ser ikke helt poenget i det - du kan like gjerne ta B når du er ferdig med opplæringsløpet for B og så BE når du er ferdig med det løpet. Det er ingen penger å spare heller (du må fortsatt betale for to førerprøver). 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Peis på, Skogslik stiller som privat lærer på kjøring med henger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå