Gå til innhold

ÆØÅ paa engelsk tastatur

Grandestar

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg studerer for tiden i england og har kjoopt ny pc, da med engelsk tastatur. Det jeg lurer paa er om det er noen mulighet til aa programmere noen tast kombinasjoner paa tastaturet til aa skrive ÆØÅ.

f.eks jeg vil skrive Æ

saa trykker jeg (skift-alt-P)

eller om det gaar ann aa gi en tast den bokstaven. jeg har tastatur uten numpad, saa kan ikke bruke det, men f.eks insert, eller noen av funksjons tastene.

Lastet ned sharpkeys, men virker som det kun er for aa aapne diverse apper med taster.

Vet ogsaa at du kan bruke autokorrekt i word. altsaa du ber word om aa autokorrekte alle (PP) til Æ. men jeg er mer interesert i aa ha det paa et generelt grunnlag. siden jeg bruker det mest naar jeg prater med folk hjemme over fb o.l.

Haaper noen kan hjelpe meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg bodde i England endret jeg bare språket. Det gjør at forskjellige symboler bytter plass, men det lærer du deg kjapt.

Ja, har gjort det en liten stund, men bruker en del engelske tastaruerer paa skolen, og blir bare irriterende aa forholde seg til to forskjellige..

alt+0216= Ø

alt+0248=ø

alt+0197=Å

alt+0229=å

alt+0198=Æ

alt+0230=æ

har proovd det, men det virker ikke, er det ikke slik at det bare fungerer med numpad?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

har ikke noe problem med aa finne bokstavene, men blir irriterende i lengde aa kopiere og lime inn hver gang du skal bruke en.

Saa formulerer paa nytt her.

Jeg vil ha æøå paa mitt engelske tastatur.

uten aa skifte til norsk format for hele tastaturet.

skal vaere en fysisk tast(eller kombinasjon av taster)

Men ser nesten ut som dette er ikke er mulig? ihvertfall ikke noe som er allmanns kunnskap..

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

Ja, har gjort det en liten stund, men bruker en del engelske tastaruerer paa skolen, og blir bare irriterende aa forholde seg til to forskjellige..

Men jeg også gikk på skole og måtte forholde meg til to språk, og det gikk som sagt bra.

Samboeren min er utlandsk, og driver også og bytter språk på maskinen sin.

Det blir en vane.

Lenke til kommentar

Det er bare å endre tastaturoppsettet. Microsoft har en guide på dette her: http://support.microsoft.com/kb/258824

Om du ønsker kan du også gå på f.eks. Ebay eller Amazon for å kjøpe tastaturklistremerker for å få rett påskrift på tastene.

Jeg har hatt samme problem i lang tid, men den oppskriften du gav FUNKER! Takk!

bevis: ;'[

nei, wtf, funker ikke her nei, men funker i notepad sverger! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

denne løsningen funker best for meg:

La til norsk keyboard slik vist i Camorras innlegg. Så la jeg til at jeg kan bytte mellom språk med 'ctrl+1'. Da går det rimelig fort å bytte mellom de to tastaurene. Eneste er jo at en del knapper forandrer plass, men det blir en vanesak tenker jeg.

Takk for hjelpen godt folk!

Lenke til kommentar

Hva skjer med tastene på det fysiske tastaturet dersom du bare bytter input-språk til norsk?

En del tegn og taster er på andre plasser, (tillfeldig rim). De tegnene som på et britisk tastatur er der vi har øåæ, har vi på andre plasser. Og dette forskyver så og si alle tast kombinasjoner på nummer tastene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...