Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til matteoppgave 1T, VG1

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer litt på denne lille oppgaven. VIl bare få fram at delkapittelet heter "praktisk bruk av andregrandslikninger":

Lasse har normalt en kroppstemperatur på 37 grader. En dag pådrog han seg en kraftig influensa. Etter t timer var kroppstemeraturen y(t) målt i celsiusgrader:

y(t)=-1/1200t^2+1/10+37

Finn ved regning hvor lenge kroppstemperaturen var over det normale.

Finn ved regning når kroppstemeraturen var 38,9 grader

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva har du prøvd så langt?

Du har to ukjente:

y = kroppstemperaturen
t = tida

Kan du formulere eit uttrykk for kor lenge kroppstemperaturen var over normalen?
I andre oppgåve får du vite den eine ukjente. Kan du setje opp uttrykket du skal bruke?

Kan godt gje deg fasiten, men du lærer betre av å prøve deg fram sjølv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kva har du prøvd så langt?

Du har to ukjente:

y = kroppstemperaturen

t = tida

Kan du formulere eit uttrykk for kor lenge kroppstemperaturen var over normalen?

I andre oppgåve får du vite den eine ukjente. Kan du setje opp uttrykket du skal bruke?

Kan godt gje deg fasiten, men du lærer betre av å prøve deg fram sjølv.

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Hadde satt utrolig stor pris på om du kunne ha gitt med et løsningsforslag. Skal ikke se på hele utregningen, men da vet jeg om jeg gjør det riktig.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hei. Lurer litt på denne lille oppgaven. VIl bare få fram at delkapittelet heter "praktisk bruk av andregrandslikninger":

Lasse har normalt en kroppstemperatur på 37 grader. En dag pådrog han seg en kraftig influensa. Etter t timer var kroppstemeraturen y(t) målt i celsiusgrader:

y(t)=-1/1200t^2+1/10+37

Finn ved regning hvor lenge kroppstemperaturen var over det normale.

Finn ved regning når kroppstemeraturen var 38,9 grader

På forhånd takk!

Det skal vel stå y(t)=-1/1200t^2+1/10t+37, tenker jeg..

Men hva forteller det uttrykket deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enda litt mer grunnleggende: Hva sier det at det står y(t) = ett eller annet uttrykk med t deg?

Jo, det forteller nettopp at y avhenger av t. Hvis du har en verdi for t så putter du det inn i det som står på høyresiden og så detter det en y-verdi ut. I dette tilfellet: Hvis du har en tid som måles i antall timer t, så putter du tallet du har for t inn i andregradsuttrykket, regner det ut og vips, så har du temperaturen. For eksempel er temperaturen etter en time y(1)=-1/1200*1^2+1/10*1+37 og dette gjelder for alle t.

Normal kroppstemperatur er 37 grader, så du får ulikheten y(t)=-1/1200t^2+1/10+37 >37 og dette er en annengradsulikhet som kan løses på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Enda litt mer grunnleggende: Hva sier det at det står y(t) = ett eller annet uttrykk med t deg?

Jo, det forteller nettopp at y avhenger av t. Hvis du har en verdi for t så putter du det inn i det som står på høyresiden og så detter det en y-verdi ut. I dette tilfellet: Hvis du har en tid som måles i antall timer t, så putter du tallet du har for t inn i andregradsuttrykket, regner det ut og vips, så har du temperaturen. For eksempel er temperaturen etter en time y(1)=-1/1200*1^2+1/10*1+37 og dette gjelder for alle t.

Normal kroppstemperatur er 37 grader, så du får ulikheten y(t)=-1/1200t^2+1/10+37 >37 og dette er en annengradsulikhet som kan løses på vanlig måte.

Takk. Du, nå fikk jeg faktisk oppgaven til! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...