Gå til innhold

Spørsmål ang. boliglån

moby_duck

Anbefalte innlegg

Er det mulig å låne mer penger enn det man faktisk trenger? Si at jeg har en formue på 1,5 mill og ser på en bolig til 4 mill. Er det mulig å låne f.eks. 3 mill og bruke de resterende 500k på bil eller annet? Ettersom boliglån gir mye bedre rente enn andre lån er jo det veldig fristende, og så lenge jeg holder meg innenfor bankens grense på 85% av kjøpesummen bør det vel gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å låne mer penger enn det man faktisk trenger? Si at jeg har en formue på 1,5 mill og ser på en bolig til 4 mill. Er det mulig å låne f.eks. 3 mill og bruke de resterende 500k på bil eller annet? Ettersom boliglån gir mye bedre rente enn andre lån er jo det veldig fristende, og så lenge jeg holder meg innenfor bankens grense på 85% av kjøpesummen bør det vel gå?

Det går an på flere måter. Dersom formuen din er likvid så kan du jo bruke pengene før du låner. Evt. gir du beskjed til banken om at du skal finansiere mer enn bare boligen, så lenge de har tilfredsstillende pant er de som oftest strålende fornøyd med det. Evt. tar du opp et rammelån som Tormedspikeren sier, men det er ofte dyrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa til banken en gang i tiden at jeg skulle pusse opp en del, og de var mer enn villige til å øke lånet ut over det boligen kostet.

Men var det utover det man kunne påregne som boligens markedsverdi ?

Der er to ting i spill der: Prisendring siden kjøp, og verdiøkning som følge av oppussingen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...