Errae Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 hei! har litt problemer med å mounte ntfs'en min )= jeg får til å mounte den som root, men når jeg går inn som bruker så fantes den ikke )= måtet mounte den på nytt igjen, å da får har jeg ( brukern ) ikke tilgang. står at det er bare Root tilgang. har prøvd å chmode litt, men uten hell )= noen forslag ? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Kjør mount -o umask=222 /dev/disken /mnt/mountpoint umask 222 gir alle kun leserettigheter. Som kjent er ikke skriving på ntfs fra linux så veldig lurt...(det funker ikke uansett, for ntfs-driveren din er GARANTERT kompilert uten write-støtte...) Lenke til kommentar
Errae Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 ja, er ikke interressert i write (= skal bare få lest mp3'an mine fra tidligere dager ;D hehe,- tusen takk for svar Lenke til kommentar
Errae Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 root@Rahien:/# cd /mnt root@Rahien:/mnt# mkdir win root@Rahien:/mnt# mount -o umask=222 /dev/hde5 /mnt/win root@Rahien:/mnt# Errae@Rahien:~$ cd /mnt/win Errae@Rahien:/mnt/win$ ls /usr/bin/ls: .: Permission denied Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 weird... Du kan prøve å legge til uid=1000 etter -o. Forutsetter at uid-en din er 1000 da. Finner det ut med id -u Lenke til kommentar
Errae Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 root@Rahien:/mnt# mount -o uid=1000 umask=222 /dev/hde5 /mnt/mp3 Usage: mount -V : print version mount -h : print this help mount : list mounted filesystems mount -l : idem, including volume labels So far the informational part. Next the mounting. The command is `mount [-t fstype] something somewhere'. Details found in /etc/fstab may be omitted. mount -a [-t|-O] ... : mount all stuff from /etc/fstab mount device : mount device at the known place mount directory : mount known device here mount -t type dev dir : ordinary mount command Note that one does not really mount a device, one mounts a filesystem (of the given type) found on the device. One can also mount an already visible directory tree elsewhere: mount --bind olddir newdir or move a subtree: mount --move olddir newdir A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid . Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p passwdfd]. For many more details, say man 8 mount . root@Rahien:/mnt# Dette var veldig merkeli )= Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 mount -o uid=1000,umask=222 /dev/hde5 /mnt/win Lenke til kommentar
Errae Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 siste spm i dag ;D hvordan fjerner jeg en mount ? ( får nemlig ikke forandret den eksisterende mounten, slik at jeg kan få lagt inn med UID'en ) Lenke til kommentar
Errae Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 tenkte meir på hva som sku stå etterpå umount: /mnt/ntfs: device is busy umount: /mnt/ntfs: device is busy Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Pass på at det ikke er noen programmer som bruker den disken eller at du ikke står i den mappa. SÅ kjører du umount /mnt/ntfs. Da skal det funke. Lenke til kommentar
chop Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 skal det ikke være umask 0222? det jeg bruker, og det funker Lenke til kommentar
gspr Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Kjør mount -o umask=222 /dev/disken /mnt/mountpointumask 222 gir alle kun leserettigheter. Som kjent er ikke skriving på ntfs fra linux så veldig lurt...(det funker ikke uansett, for ntfs-driveren din er GARANTERT kompilert uten write-støtte...) Fra og med 2.6.0-test6 er begrenset write-støtte inkludert. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 umount -f kan også være effektivt... bruker det når jeg glemmer å umounte før jeg trekker ut minnepluggen/digitalkameraet etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå