Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri varsellys lyser konstant


MiiX

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har ett problem med bilen min, Volvo 460 '93.

Batteri varsellyset lyser konstant, men ikke "stabilt" for å si det sånn...

 

Når bilen går på tomgang lyser lyset svakt, dersom jeg gir gass, mer omdreininger, så lyser batteriet sterkere. Dette gjelder bare varsellyset til batteriet og ingen andre lys.

Bilen starter og går hver gang, men jeg merker att bilen kinner litt før den drar seg i gang, som ikke var ett "problem" med en gang etter lading av batteriet.

 

Har prøvd 3 batterier og dynamoen lader, spenningen er målt på batteri og dynamo.

Når tenning og alt er av trekkes det 0.37A om jeg husker riktig, skal sjekke igjen i morgen.

 

Litt historie om batteriproblemet:

Når jeg kjøpte bilen så sa selger att batteriet ladet seg ut ganske kjapt, måtte lader hver uke, kanskje flere ganger i uken. Gikk i gang å sjekket dette og fant kjapt ut att det var dårlig kontakt mellom dynamoen og kablene til dynamoen. Pusset kableskoene og boltene på dynamoen og så virket det som det skulle, så det ut som. Ladet batteriet over natta, sjekka spenning, alt vel. Bilen startet og gikk som bare det, og brukte bilen som vanlig. Noen uker etterpå så kom da dette problemet, har vært slik i 1-2 uke®. Har bare merket att bilen ikke startet med det ene batteriet som jeg fant ut hadde tatt kvelden da det ikke ville lades til over 11.*noe* volt.

 

Kan og nevne att der finnes ikke noe spenning i bagasjeroms-lysene. Forrige eier var heller usikker på om det noen gang hadde fungert :)

 

Alle tips er gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken spenning måler du når bilen går på tomgang og på halv speed?

Og når bilen har stått noen timer uten lading?

Har ikke lada den på over en uke, men målte nå før jeg starta den: 12.29v

 

Tomgang:

Batteri: ~13v

Dynamo: ~13.3v

 

Når den går mellom 2500 og 2600RPM målt på:

Batteri: ~13.45v

Dynamo: ~13.9v

 

 

0,037A altså 37mA ville vært normalt, 370mA er... ca. ti ganger for mye. Sjekk at du ikke har blingsa et hakk.

Fikk ikke måle nå da jeg ikke har tilgang på nye sikringer til voltmeteret som har amperemeter innebygd etter en feilmåling noen dager siden.

Men det skal være rundt 0.07A ser jeg fra en gammel huskelapp jeg fant :)

Endret av MiiX
Lenke til kommentar

Det er ofte et tegn på defekt diodebru ja.

13,3 ved tomgang er for lav ladespenning, det er forsåvidt også 13,9v ved forhøyet tomgang (2500rpm sånn ca)

 

Det mest urovekkende med tanke på lading her er at det er et voldsomt spenningsfall, ca en halv V er for mye.

Jeg ville sjekket opp hvordan det stod til med jordingen mellom batteri, chassi og motorblokk, det er utrolig hvilke symptomer dårlig jording kan gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan sjekker jeg jording da? Prøvde å måte mellom batteriet og dynamo til motorblokka, karosseri etc, resultatene var innenfor 0.05v fra hverandre, si batteriet + og - målte 12.9v, så målte jeg 12.85-12,9v fra batteri til motorblokk og karosseri. så regner med det er bra... Der er en sikring mellom dynamo og batteri, hvorfor vet jeg ikke, men kan denne ha noe å si? ellers er kablene ganske tynne, kan finne ett bilde frem senere/i morgen

Lenke til kommentar

Når det gjelder jordinga kan du løsne på kabelen mellom motor og chassi, sjekke at denne er fin og fjong, samt pusse litt på kontaktflatene slik at du forbedrer kontakten der.

 

Dette er gjerne en kabel som kan bli dårlig med alderen, ny koster kanskje en snau hundrelapp.

 

Feil på jordingskabel oppdages gjerne først når det skal gå en del strøm gjennom, jo mer strøm jo enklere å finne feilen.

Lenke til kommentar

Prøvde å måte mellom batteriet og dynamo til motorblokka, karosseri etc, resultatene var innenfor 0.05v fra hverandre, si batteriet + og - målte 12.9v, så målte jeg 12.85-12,9v fra batteri til motorblokk og karosseri. så regner med det er bra... Der er en sikring mellom dynamo og batteri, hvorfor vet jeg ikke, men kan denne ha noe å si?

Sett en av målepinnene på batteriets minuspol, og den andre til godset på selve dynamoen. Resultatet du får da er selve spenningsfallet, uten å måtte trekke et tall fra et annet. Er spenningsfallet stort, så måler du fra punkt til punkt, f.eks. mellom dynamo og motorblokk, mellom en ende av jordingskabel til den andre, mellom batteripol og polsko... Det samme kan du gjøre på pluss-siden, men da måler du selvsagt på pluss-terminalen (B+) på dynamoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det gløder i ladelampa er typisk diodefeil.

 

Mål mellom b+/d+ på dynamo. Viser det mer enn 0,2volt bytt dynamo. Differansen her vil få det til å gløde i lampa. Hvis målet over b+/d+ er ok vil jeg tippe at det er B+ kabelen til batteri som har spenningsfallet.

 

0,45 volt er akkurat litt for mye. Jeg pleier å si max 0,4volt. Hadde riktignok gitt faen på min egen bil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regulator med børster og dioder koster typisk noen få hundrelapper (250,- elns tenker jeg..)

Den byttes selv ved at man skrur ut to skruer, vipper ut regulatoren, setter inn ny og skrur den fast.

 

Sånn i grove trekk altså.

Regn et kvarter på det om du aldri har sett en skrutrekker tidligere.

Lenke til kommentar

Regulator med børster og dioder koster typisk noen få hundrelapper (250,- elns tenker jeg..)

Den byttes selv ved at man skrur ut to skruer, vipper ut regulatoren, setter inn ny og skrur den fast.

 

Sånn i grove trekk altså.

Regn et kvarter på det om du aldri har sett en skrutrekker tidligere.

Oii, skrutrekker, er det en slik? Neida, men dersom det er Bosch da så er jo dette en rask jobb da...

 

 

Dynamo drives ikke av registerreim ;)

Vil det da bety att bytte dynamo bare er:

Skru løs -> Fjern -> sett I ny -> skru fast -> ferdig??

Og jeg som alltid trodde att det registerreima som snurra den... :eek:

 

 

Klarer ikke å vente, stikker I bilen nå og sjekker om det er Bosch!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...