MiiX Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hei, Har ett problem med bilen min, Volvo 460 '93. Batteri varsellyset lyser konstant, men ikke "stabilt" for å si det sånn... Når bilen går på tomgang lyser lyset svakt, dersom jeg gir gass, mer omdreininger, så lyser batteriet sterkere. Dette gjelder bare varsellyset til batteriet og ingen andre lys. Bilen starter og går hver gang, men jeg merker att bilen kinner litt før den drar seg i gang, som ikke var ett "problem" med en gang etter lading av batteriet. Har prøvd 3 batterier og dynamoen lader, spenningen er målt på batteri og dynamo. Når tenning og alt er av trekkes det 0.37A om jeg husker riktig, skal sjekke igjen i morgen. Litt historie om batteriproblemet: Når jeg kjøpte bilen så sa selger att batteriet ladet seg ut ganske kjapt, måtte lader hver uke, kanskje flere ganger i uken. Gikk i gang å sjekket dette og fant kjapt ut att det var dårlig kontakt mellom dynamoen og kablene til dynamoen. Pusset kableskoene og boltene på dynamoen og så virket det som det skulle, så det ut som. Ladet batteriet over natta, sjekka spenning, alt vel. Bilen startet og gikk som bare det, og brukte bilen som vanlig. Noen uker etterpå så kom da dette problemet, har vært slik i 1-2 uke®. Har bare merket att bilen ikke startet med det ene batteriet som jeg fant ut hadde tatt kvelden da det ikke ville lades til over 11.*noe* volt. Kan og nevne att der finnes ikke noe spenning i bagasjeroms-lysene. Forrige eier var heller usikker på om det noen gang hadde fungert Alle tips er gode tips! Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hvilken spenning måler du når bilen går på tomgang og på halv speed? Og når bilen har stått noen timer uten lading? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Når tenning og alt er av trekkes det 0.37A om jeg husker riktig, skal sjekke igjen i morgen. 0,037A altså 37mA ville vært normalt, 370mA er... ca. ti ganger for mye. Sjekk at du ikke har blingsa et hakk. Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Hvilken spenning måler du når bilen går på tomgang og på halv speed? Og når bilen har stått noen timer uten lading? Har ikke lada den på over en uke, men målte nå før jeg starta den: 12.29v Tomgang: Batteri: ~13v Dynamo: ~13.3v Når den går mellom 2500 og 2600RPM målt på: Batteri: ~13.45v Dynamo: ~13.9v 0,037A altså 37mA ville vært normalt, 370mA er... ca. ti ganger for mye. Sjekk at du ikke har blingsa et hakk. Fikk ikke måle nå da jeg ikke har tilgang på nye sikringer til voltmeteret som har amperemeter innebygd etter en feilmåling noen dager siden. Men det skal være rundt 0.07A ser jeg fra en gammel huskelapp jeg fant Endret 17. november 2013 av MiiX Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Ladelampe som gløder slik som dette er vel vanlig tegn på defekte dioder i dynamo, om jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 Men dersom diodene var defekte så ville vel ladinga vært dårligere? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Det er ofte et tegn på defekt diodebru ja. 13,3 ved tomgang er for lav ladespenning, det er forsåvidt også 13,9v ved forhøyet tomgang (2500rpm sånn ca) Det mest urovekkende med tanke på lading her er at det er et voldsomt spenningsfall, ca en halv V er for mye. Jeg ville sjekket opp hvordan det stod til med jordingen mellom batteri, chassi og motorblokk, det er utrolig hvilke symptomer dårlig jording kan gi. 1 Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 Hvordan sjekker jeg jording da? Prøvde å måte mellom batteriet og dynamo til motorblokka, karosseri etc, resultatene var innenfor 0.05v fra hverandre, si batteriet + og - målte 12.9v, så målte jeg 12.85-12,9v fra batteri til motorblokk og karosseri. så regner med det er bra... Der er en sikring mellom dynamo og batteri, hvorfor vet jeg ikke, men kan denne ha noe å si? ellers er kablene ganske tynne, kan finne ett bilde frem senere/i morgen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Når det gjelder jordinga kan du løsne på kabelen mellom motor og chassi, sjekke at denne er fin og fjong, samt pusse litt på kontaktflatene slik at du forbedrer kontakten der. Dette er gjerne en kabel som kan bli dårlig med alderen, ny koster kanskje en snau hundrelapp. Feil på jordingskabel oppdages gjerne først når det skal gå en del strøm gjennom, jo mer strøm jo enklere å finne feilen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Prøvde å måte mellom batteriet og dynamo til motorblokka, karosseri etc, resultatene var innenfor 0.05v fra hverandre, si batteriet + og - målte 12.9v, så målte jeg 12.85-12,9v fra batteri til motorblokk og karosseri. så regner med det er bra... Der er en sikring mellom dynamo og batteri, hvorfor vet jeg ikke, men kan denne ha noe å si? Sett en av målepinnene på batteriets minuspol, og den andre til godset på selve dynamoen. Resultatet du får da er selve spenningsfallet, uten å måtte trekke et tall fra et annet. Er spenningsfallet stort, så måler du fra punkt til punkt, f.eks. mellom dynamo og motorblokk, mellom en ende av jordingskabel til den andre, mellom batteripol og polsko... Det samme kan du gjøre på pluss-siden, men da måler du selvsagt på pluss-terminalen (B+) på dynamoen. 1 Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Beklager sent svar, men har ikke hatt tid til å gjøre noe de siste dagene, skal prøve å få det gjort i løpet av dagen! Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 At det gløder i ladelampa er typisk diodefeil. Mål mellom b+/d+ på dynamo. Viser det mer enn 0,2volt bytt dynamo. Differansen her vil få det til å gløde i lampa. Hvis målet over b+/d+ er ok vil jeg tippe at det er B+ kabelen til batteri som har spenningsfallet. 0,45 volt er akkurat litt for mye. Jeg pleier å si max 0,4volt. Hadde riktignok gitt faen på min egen bil 1 Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Vil tro jeg må bytte dynamo jeg da... viser 0.35v fra D+ til B+ Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Er det en Bosch-dynamo? I tilfelle er nok diodebrua en del av regulatoren, og den er sannsynligvis gjort på 4 minutter å skifte. Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Det er jeg ikke sikker på! Det skal jeg sjekke I morgen, hva koster en slik diodebro da? Har lite lyst å sende den på verksted, så må nokk gjøre det selv, men liker liksom ikke det registerreim tullet Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Regulator med børster og dioder koster typisk noen få hundrelapper (250,- elns tenker jeg..) Den byttes selv ved at man skrur ut to skruer, vipper ut regulatoren, setter inn ny og skrur den fast. Sånn i grove trekk altså. Regn et kvarter på det om du aldri har sett en skrutrekker tidligere. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Det er jeg ikke sikker på! Det skal jeg sjekke I morgen, hva koster en slik diodebro da? Har lite lyst å sende den på verksted, så må nokk gjøre det selv, men liker liksom ikke det registerreim tullet Dynamo drives ikke av registerreim 1 Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 21. november 2013 Forfatter Del Skrevet 21. november 2013 Regulator med børster og dioder koster typisk noen få hundrelapper (250,- elns tenker jeg..) Den byttes selv ved at man skrur ut to skruer, vipper ut regulatoren, setter inn ny og skrur den fast. Sånn i grove trekk altså. Regn et kvarter på det om du aldri har sett en skrutrekker tidligere. Oii, skrutrekker, er det en slik? Neida, men dersom det er Bosch da så er jo dette en rask jobb da... Dynamo drives ikke av registerreim Vil det da bety att bytte dynamo bare er: Skru løs -> Fjern -> sett I ny -> skru fast -> ferdig?? Og jeg som alltid trodde att det registerreima som snurra den... Klarer ikke å vente, stikker I bilen nå og sjekker om det er Bosch!!! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Og jeg som alltid trodde att det registerreima som snurra den... Forskjell på registerreim og viftereim. Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Forskjell på registerreim og viftereim. Trodde viftereima bare gikk til vifta Det er en Valeo Dynamo Dette står på den hvertfall 14V 70A A13N 207 2541314 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå