Gå til innhold

Gaming-PC (intel, stille, rundt 10-11k)

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Min trofaste Dell Inspiron 1720 tok fredag sitt definitivt siste åndedrag(R.I.P) og jeg kan nå endelig bygge meg en ny stasjonær(yaaay!).

Det er over et tiår siden jeg bygde pc sist, og etter å ha tråla dette forumet og oppdatert meg litt på hva som er aktuelt har jeg kommet til at jeg kunne trenge hjelp fra noen med kompetanse :D

Har sett på komplett(e)-maskiner og handlelister på prisguide.no bl.a "bang for the buck", men flere av de er ikke oppdatert på en stund, og henvender meg derfor her.

Før jeg legger i vei kan det kanskje være kjekt å vite at jeg helst ser en samlet kostnad på rundt 10-11k, men mye vil ha mer og jeg kan naturligvis strekke meg både litt og mye ;P

Bruksområde: Gaming og alt man generelt bruker pcer til. Vil ha en så bra pc som mulig naturligvis, da det blir og vil bli brukt en god del tid foran skjermen.

Komponenter som trengs: Alt, inkludert skjerm. (har høytalere og datamus)

Preferanser: Tror jeg vil ha et intel-basert oppsett i et Fractal R4 kabinett, med en SSD disk med plass til OS(win8 64-bit?) og de mest aktuelle spillene.

Jeg ser ikke nødvendigvis for meg en maskin som håndterer alle nye spill 2 år frem i tid på "ultra", men jeg er på utkikk etter en pc som eksempelvis kan brukes til BF4, The Witcher 3, crysis 3, diablo 3 og Terraria ;P. Og jeg er ute etter så bra grafikk som mulig for å være ærlig.

Samtidig som at jeg er på utkikk etter en viss prestasjon hva grafikk angår, vil jeg også ha en PC som ikke lager for mye støy, er mulig å oppgradere senere når det blir nødvendig, og en overkommelig prislapp. (men dersom det er merkbart bedre ytelse / lengre tid før neste oppgradering ved en "liten" prisoppgang vurderes alt fra hovedkort til skjerm)

Mine tanker så langt:

Trenger kanskje ikke det nyeste hvasseste grafikkortet eller 16GB ram med en gang?

Trenger kanskje ikke intel i7 cpu med haswell teknologien (da jeg forstod det slik at det ytelsesmessig ikke stod langt over i5)?

Trenger jeg en skjerm med 144hz oppdateringsfrekvens hvis jeg ikke er en hardbarka fps-gamer?

Hvordan blir det med lydutganger / usb 3.0 / tilkoblingsmuligheter generelt?

Ting jeg er helt blank på: valg av skjerm, hovedkort, PSU og vifteløsninger ,og kompatibilitet mellom alle de ulike komponentene. Skal sies at jeg også er helt blank på både windows 8 og 64-bits operativsystemer men det er vel veien å gå uansett.

Jeg er helt åpen for gode råd, og tips når det gjelder det meste. Også vurderinger når det gjelder pris / ytelse.

Blir oppriktig glad for svar som hjelper meg å velge "riktig"!

På forhånd takk fra en utdatert pc-bygger :).

Endret av ZeRaF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for raskt svar!

Har sett på reviews av samtlige produkter i forslaget ditt og har egentlig ikke noe å komme med. Virker som om det er kvalitetsprodukter med et fokus på lavt støynivå, takk!

Hvordan er det med nettverkstilkoblinger i forslaget du satt opp?

Jeg har også sett at det er utrolig mange forskjellige grafikkort som tilsynelatende er like, hvorfor er akkurat Asus Geforce GTX 760 OC valgt?

Og i dette oppsettet, hva er det som er flaskehalsen mtp. gaming?

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg byttet ut strømforsyningen med noe som er langt bedre, da tenker jeg hovedsakelig på Seasonic serien. Å kjøpe en høy kvalitets psu med Gold eller bedre effektivitet vil sørge for at den ikke kaster bort mye strøm og mindre varmeutvikling , da får man også et lavere støynivå.

XFX og Corsair har hatt en del jalla PSU'er i det siste noe som har gjort at jeg ikke lenger ser på disse to som et kvalitets merke (spesielt sistenevnte).

Når det gjelder antall watt liker jeg å si at man bør ha minst 20% å gå på, da slipper man at systemet belastes på max og at støynivået øker betraktelig. Skal man ha et kraftig skjermkort i pcen ( som feks 290 / 290x eller Geforce 780 ti ) så kan det være lurt å legge seg på 650 til 750Watt , og over 1000Watt om man skal overklokke eller ha svært mange komponenter i den ( SLI / Crossfire , Flust med Hd'er osv ).

Et utvalg av Seasonic

Mitt Personlige valg : Seasonic P-660

Skjermkort :

Amd Radeon 290 : Sapphire :2995kr.

Lenke til kommentar

Takker for tips!

La også merke til andre steder at det ble nevnt disse medalje-valør-kodene på PSU standarder.

Synes strømforsyningen du linket til var litt vel dyr for mitt budsjett i første omgang ^^

Og hva tenkes om å bytte ut Z87-a hovedkortet i forslaget lenger opp i posten med pro-utgaven av samme kort? Ser at pro-utgaven både har bluetooth og wifi integrert (eller tar jeg feil?)

Bluetooth tror jeg at jeg kan klare meg uten, men wifi er plutselig kjekt å ha. hvordan er egentlig wifi-løsningen på pro-kortet?

Lenke til kommentar

Tja!

Egentlig så er jo teknologien som er brukt i det integrerte Wifi'en kun n/g noe som jeg mener er for dårlig med tanke på at vi nå har ac , bruk heller pengene på TUF versjonen av ATX kortet ( da har man langt bedre komponenter i form av Mosfets og Vrm's , dvs strømregulering ) noe som gjør at man som regel har et langt mer stabilt system.

Formfaktoren du skal bruke er vel ATX? ikke noen grunn å gå for M-ATX om du skal ha en stasjonær pc som skal ha ekspansjonsmuligheter.

Når det gjelder strømforsyning : Bruk gjerne ekstra penger her, PSU'er er dessverre helt undervurdert i forhold til hva man putter penger i og dette ødelegger ofte mange datamaskiner pga billig psuer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ok, da sløyfer jeg integrert wifi.

Formfaktoren = størrelsen på hovedkortet?

Ut ifra forslaget til Omnithunder så er det vel et ATX hovedkort oppsettet bygger på ja.

Men hvor "går jeg for" m-atx? kabinettet eller psuen?

Tanken er at den skal kunne oppgraderes senere ja.

Lenke til kommentar

Viss du går for oppsettet i post nr 2 her.

Anbefaler deg å velge en større SSD :) 120GB blir litt for lite.

Vil også anbefale en bedre cpu kjøler, den som er valgt er jo så klart best med tanke på ytelse vs penger.

Men du har Phanteks og Noctua.

Og som de andre her sier ang PSU, velg en god en ;)

Lenke til kommentar

Ok. Takker for overleverte erfaringer :)

Har sett Noctua blitt anbefalt flere steder, og har også vurdert større SSD, og nå også en bedre PSU.

Tar gjerne imot anbefalinger på både spesifikke vifter og PSUer som har en fin sammensetning av pris/ytelse/støy ;)

Og så ser jeg at dette Radeon kortet har 3gb minne og koster mindre enn skjermkortet i forslaget fra Omnithunder. Er ytelsen på Geforce kortet fra Asus bedre?

Og noen som har efaringer på skjerm-fronten? Så noen mente at skjermen i oppsettet hadde blasse farger og klumsete menyer. (man får naturligvis hva man betaler for.) Forslag mottas gjerne :D

Endret av ZeRaF
Lenke til kommentar

Det var bare en kommentar sånn at du passer på at du kjøper ATX komponenter når du nå først skal ha noe.

Mange som har gått på den blemma at man kun ser på sokkel og så kjøper et M-ATX kort som ikke gir like gode ekspansjonsmuligheter som et ATX kort.

Personlig er jeg glad i Sabertooth serien, disse hovedkortene er robuste og gir god ytelse, verdt hver eneste krone føler nå jeg :

Asus Sabertooth z87 : 1765 Kr.

Et billigere alternativ kan være :

Asus H87 Pro : 869 Kr.

Edit :

Når det gjelder skjermkortet er faktisk Amd 280X det samme som et 7970 kort så ytelsemessig bedre enn et 760 kort fra Nvidia ja. Skal du ha noe kurrant fra Nvidia må du opp på 780 for å konkurrere mot 280 og opp mot 780 ti for å konkurrere mot 290X .

Akkurat nå vil kortene til Amd være de som gir mest pr ytelse / krone og før noen kommer med driver kommentarer bør du vite at det er like ille (eller bra) hos Nvidia.

SSD : Gå for ca 256 og velg et merke av god kvalitet, supler dette med en god Harddisk på 2-3Tb og du vil få null problem med lagringsplass.

Personlig er kombinasjonen OS på SSD og 16 til 32 Gb minne genial...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jepp, skjønner. Og er storfornøyd med et komplett oppsett innenfor budsjettet!

Samtidig er jeg jo naturligvis interessert i å utforske muligheter. Blir for dumt hvis jeg etter 2 uker angrer på f.eks en for liten SSD eller en skjerm som er under pari, dersom dette kunne blitt unngått ved å gå noen skarve hundrelapper over budsjett.

Er derfor glad for alle innspill, selv om jeg foreløpig er tilfreds med oppsettet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks sammenligner oppsettet fra deg Omnithunder med dette fra komplett, er i mine øyne pakken fra komplett bedre. i pakken fra komplett følger bl.a disse komponentene med: Asus z87-k HK, Intel i7-4770k, 16gb ram, 750w psu, 3gb skjermkort, og 240gb SSD.

prisen blir omtrent akkurat den samme som pakken fra Dustin Home, dersom jeg legger til den samme skjermen.

Kan noen forklare meg hva som er bedre ved komponentene valgt i listen fra Dustin Home?

Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks sammenligner oppsettet fra deg Omnithunder med dette fra komplett, er i mine øyne pakken fra komplett bedre. i pakken fra komplett følger bl.a disse komponentene med: Asus z87-k HK, Intel i7-4770k, 16gb ram, 750w psu, 3gb skjermkort, og 240gb SSD.

prisen blir omtrent akkurat den samme som pakken fra Dustin Home, dersom jeg legger til den samme skjermen.

Kan noen forklare meg hva som er bedre ved komponentene valgt i listen fra Dustin Home?

Oppsettet fra Komplett kommer på kr 15111 13712 når du legger til OS, mus, tastatur, skjerm og CPU-kjøler. Hovedkortet i Komplett-pakken støtter ikke SLI. Den har kun SSD, og 250GB kan fort bli litt lite lagringsplass. Du kan selvfølgelig legge til en HDD, men da ryker prisen ytterligere opp.

Edit:

Det var sneket seg inn en ekstra skjerm, så prisen ble feil.

post-88193-0-25942500-1384722727_thumb.png

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Mhm, så fort at det manglet en del :p

Og hvis jeg legger til en HDD blir det fort i overkant ja.

Ok. Så la oss si at jeg er villig til å øke budsjettet litt, hva bør forbedres da?

16gb ram? større SSD? eller et bedre skjermkort?

Endret av ZeRaF
Lenke til kommentar

Nåda, I komplett sitt oppsett følger Cpu vifta med.

Om du bytter ut skjermkortet som Omni valgte med det du fant som er billigere får du faktisk mer ytelse for pengene, et 7970 skjermkort ( eller 280x ) yter bedre enn et Nvidia 760 og 770.

8Gb fungerer greit, men Windows 8.1 er optimalisert for å kunne benytte seg langt mer effektivt av mer minne, man får dermed lavere lastetid på de fleste programmer som man kjører ofte (spesielt om disse er lagret på den store HD'en). Jeg har kjørt med minst 8Gb minne i over 7 år nå og angrer ikke ( dagens oppsett har 16Gb som jeg har hatt i litt over 1 1/2 år ) .

Edit :

Personlig mener jeg at det som man bør fokusere på er å få kvalitets komponenter.

Sånn sett så kan du jo vurdere litt bedre strømforsyning til tusen lappen og kanskje litt dyrere hovedkort , men har du ikke planer om å overklokke velger du et av de hovedkortene som er i din prisklasse og som har scoret bra på tester og har det du trenger.

Styr dog una MSI (har dog en personlig vendetta versus selskapet!) du vet aldri hva du får med mindre du kjøper det aller dyreste som har Military Grade komponenter.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...