kimare Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Har problemer med å få kablet signal i hjemmenettverket.Har en Switch som sprer signalet ved sentralen og ytterligere en Switch ved tv-ene som sprer til ps3, PC og mediaspiller. Begge switchene er SF100D-05.Det lykkes ikke å få internettsignal tilkoblet med kabel gjennom noen av switchene, så lenge routeren er tilkoblet. Får melding om at en annen enhet i nettverket bruker ip-adressen til enheten. Trådløst nett via routeren fungerer. Det er også mulig å få kablet signal gjennom routeren. Men antakelig er det DIR655 som skaper problemer. Når routeren kobles fra, får jeg signal både gjennom primær og sekundære switcher. Har prøvd å koble bort DHCP, ved å fjerne hake ”Enable DHCP Server:” i Nettwork Settings under Setup menyen. Uten at dette har hjulpet. Har siste firmware på routeren. Tips til hva jeg gjør videre mottas med takk. Endret 17. november 2013 av kimare Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 kan du ikke ta å tegne opp nettverket ditt? så blir det litt lettere å se Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Har du mer enn én router? Du sier sentralen, og så nevner du en router. Er dette to ulike enheter, og hva er sentralen her? Hvordan er routeren du nevner satt opp, og hva brukes den til? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Sentral er antalgivis routermodem fra altibox eller noe sånt. TS skriveder også at 655 legges til i etterkant, så da er det ikke vanskelig å anta at det er en router der fra før av. Det som oppstår her er nok standard IP som dlink har satt. Det er godt mulig den er lik som f.eks en av switchene dine eller hjemmesentralen. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Trodde jeg hadde lastet opp nettverkskart. Akkurat nå har jeg mistet hele forbindelsen og kommer ikke engang inn på oppsettet til routeren ved direkte kobling via kabel. Sikkert like greit å gå i seng og fortsette i morgen. Fortsettelse følger. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hvordan er det du ha koblet dette egentlig?? Virker helt på trynet, da en switch i bunn og grunn er som en skjøtekontakt med flere stikk... De bare funker og utvider antall porter for kabeltilkobling av flere enheter... Etter hva jeg har skjønt, så har du en Altibox hjemmesentral, som ikke er bridget, og en D-Link DIR-655 router, som ikke er i AP modus... Ikke noe rart du sliter da.... Du må koble og konfigurere nettverket ditt i denne rekkefølgen: Hjemmesentral -> router -> switch Hjemmesentralen må enten stå i bridge modus eller så må routeren setter i AP modus.. Vil anbefale deg å bridge HS.. Da fungerer den som et modem og gir din offentlige IP adresse til D-Linken.. Kabelen mellom disse må kobles i WAN/Internet porten på D-Linken.. Switchene kobler du til hver sin LAN port på D-Linken, eventuelt eller etter hverandre hvis du har behov for å fysisk forlenge nettverket ditt mtp. enheter som er for langt unna routeren og første switch til å nå fram uten laaang kabel... Gjør du dette, så skal det fungere helt fint.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Har en Switch som sprer signalet ved sentralen og ytterligere en Switch ved tv-ene som sprer til ps3, PC og mediaspiller. Begge switchene er SF100D-05. Høres ut som du kjører alt i en kabel, men hvis det er snakk om Altibox så er TV og internett separate utganger fra hjemmesentralen. Vanligvis LAN1 til nett og LAN 2-4 til TV. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 kan du ikke ta å tegne opp nettverket ditt? så blir det litt lettere å se Da har jeg lastet opp en tegning (se første post) Høres ut som du kjører alt i en kabel, men hvis det er snakk om Altibox så er TV og internett separate utganger fra hjemmesentralen. Vanligvis LAN1 til nett og LAN 2-4 til TV. TV fungerer og har hele veien fungert hel som det skal. Internett fungerer også delvis nå, men er ikke helt på plass (se nedenfor). Hvordan er det du ha koblet dette egentlig?? Virker helt på trynet, da en switch i bunn og grunn er som en skjøtekontakt med flere stikk... De bare funker og utvider antall porter for kabeltilkobling av flere enheter... Etter hva jeg har skjønt, så har du en Altibox hjemmesentral, som ikke er bridget, og en D-Link DIR-655 router, som ikke er i AP modus... Ikke noe rart du sliter da.... Du må koble og konfigurere nettverket ditt i denne rekkefølgen: Hjemmesentral -> router -> switch Hjemmesentralen må enten stå i bridge modus eller så må routeren setter i AP modus.. Vil anbefale deg å bridge HS.. Da fungerer den som et modem og gir din offentlige IP adresse til D-Linken.. Kabelen mellom disse må kobles i WAN/Internet porten på D-Linken.. Switchene kobler du til hver sin LAN port på D-Linken, eventuelt eller etter hverandre hvis du har behov for å fysisk forlenge nettverket ditt mtp. enheter som er for langt unna routeren og første switch til å nå fram uten laaang kabel... Gjør du dette, så skal det fungere helt fint.. Jeg har fått oppsettet delvis til å fungere. Tror ruteren er satt i AP modus. (koblet fra DHCP og plugget i LAN). Aner ikke hvordan HS er satt opp, kundeservice på Altibox koblet fra WiFi biten, mulig de gjorde mer også. Jeg kan evt gå inn og se. Har en liten utfordring med å sette opp som HS -> ruter -> svitsj, en ting er plass HS og svitsjen står i sikringsskapet og det ikke er plass til flere enheter, samt at den ruteren ikke dekke hele huset dersom den står der. Det siste kan evt løses ved å bruke en forsterker, plassen er verre. Kan evt ruteren erstatte svitsjen? dvs at jeg kabler LAN portene på nettverket. Status er at nettverket nå fungerer kablet, men det virker ustabilt trådløst. Feilmeldingen som dukker opp er fortsatt at IP-adressen allerede er i bruk. Dette er periodisk, jeg har en mistanke om at kun en PC kan være på nettverket om gangen. Dette er ikke helt verifisert. Nettbrett (iOS) og smarttelefoner (iOS/ Android) ser ut til å fungere flere samtidig. PS3 klarte ikke å få kontakt kablet. Jeg har altså foreløpig ikke helt klart for meg hva som fungerer når. Men det fungerer delvis. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Alternativ 1. HS -> router (i AP modus - Kabel i LAN port) / switch -> switch/router i AP modus Alternativ 2. HS (bridge) -> router (vanlig router modus - Kabel i WAN port) -> switch <--- ANBEFALT!! Dette er de to eneste måtene du kan koble opp dette på... Tegningen din er veldig, veldig feil.... Endret 17. november 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
kimare Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Alternativ 1. HS -> router (i AP modus - Kabel i LAN port) / switch -> switch/router i AP modus Alternativ 2. HS (bridge) -> router (vanlig router modus - Kabel i WAN port) -> switch <--- ANBEFALT!! Dette er de to eneste måtene du kan koble opp dette på... Tegningen din er veldig, veldig feil.... Tegningen er riktig den Problemet er vel heller at oppsettet den viser er feil. Dersom jeg tolker deg riktig, må jeg ha inn en ruter sammen med hjemmesentralen. Det betyr at jeg står med følgende alternativ: Hjemmesentralen har innbygget ruter som jeg evt kan aktivere, så kan jeg bruke forsterker et annet sted for å spre WiFi til hele huset. Dette er kanskje den enkleste løsningen, men kanskje ikke den beste? Trykke inn en ruter i skapet som i følge deg er den beste løsningen. Var og kikket i skapet det er muligens mulig å presse inn ruteren, men den trenger strøm og det er ikke ledige stikk. Finnes det trådløse rutere som også har innebygget svitsj slik at nåværende svitsj som er plassert ved HS kan fjernes? Endret 17. november 2013 av kimare Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Du får bare en IP-adresse og derfor må hjemmesentralen ha ruterfunksjonalitet og D-Linken satt som AP eller hjemmesentralen i bridge og D-Link koblet rett i hjemmesentral som ruter. Har du koblet TV-dekoder(e) i samme switcher som alt annet eller er de kablet separat? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Tegningen er riktig den Problemet er vel heller at oppsettet den viser er feil. Blææææææææææææææææææææ Ingen som sier at du må ha routeren sammen med HS.. Den kan stå hvor som helst den, men den må koblet til HS, uten noe annet annet i mellom.. Er bare å bruke en kabel som er lang nok... Alle routere har innebygd switch (vanlig med 4 porter)... Fra de kan du koble til 4 switcher for eksempel.. Men trenger du alle switchene? Er bedre å bare bruke routeren, eventuelt koble til 1 switch med nok porter, og dra kabler til enhetene du skal ha kablet... Endret 17. november 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Ser svaret er gitt, men da jeg likevel har brukt paint publiserer jeg ressultatet Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Ville heller ha gjort sånn: Eller sånn (anbefalt hvis mulig): Lenke til kommentar
kimare Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Det ble ikke helt som noen av dere forslår. Det endte slik som dette. På alle rom er det lagt opp boks og kabler til 2 stk nettverkstilkoblinger. På rom 1-3 brukes disse av TV og nett. På rom 4 er det ikke tilkoblet TV, dette gav meg mulighet til å føre signalene tilbake til svitsjen ved hjemmesentralen. HS (brigde mode) -> lang kabel til DIR-655 -> lang kabel tilbake til svitsj ved hjemmesentral som sprer signalene til de forskjellige rommene. Både trådløst og kablet nett ser ut til å fungere som det skal. Tusen takk for god hjelp. Har ikke koblet til NAS enda, men vil det by på noen utfordringer å koble den direkte i router (LAN)? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Ang nas.. Det er samme hvor denne kobles til, så lenge det er et signal som har vært igjennom routeren Og det gjelder vel alle switchene dine nå, + lan portene på router. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det er en gyldig konfigurasjon av nettverket det der ja... Og som J@9 sier, så spiller det ingen rolle hvor du nå kobler til NAS'en.. Routeren står øverst i hierarkiet (1 broadcastdomene som alt er koblet til), og switchene er enkelt og greit bare en forlengelse/utvidelse av antall porter du har tilgjengelig... Lenke til kommentar
kimare Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Supert da satser vi på at denne tråden synker sakte men sikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå