Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noe relatert til diabetes 2 og metformin

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har diabetes 2, visstnok, og bruker i den sammenheng 850 mg metformin 2 ganger daglig. Blodsukkeret er veldig bra regulert med tanke på resultater av blodprøver. Langtids er vel rundt 5% om jeg ikke husker feil. Jeg har fått vite av spesialisten at man ikke kan få føling av medisinen (mao. blodsukker under 4).

Men jeg får likevel av og til føling. Det kjennes jo på kroppen, og jeg kan måle det med apparatet. Har aldri vært under 3, men jeg er litt skeptisk mtp. medisinen.

Grunnen til at jeg av og til får føling er hvis jeg spiser lite/dårlig. Det skjer stort sett på kvelden dette.

Jeg må jo selvsagt spise bedre, det er ikke det jeg mener.

Men jeg tror jo jeg har mer føling nå enn før jeg startet på medisinen. Det kan selvsagt komme av at jeg startet på medisinen når jeg fikk diabetes (for jeg har hatt hyppige blodprøver de siste åra).

Men jeg vet ikke. Jeg er skeptisk. Kan det hende jeg får for høy dose? Tror langtids ved én anledning var 4,5%. Det er jo ganske bra. Og mtp. at jeg ikke har så veldig bra kosthold, så syns jeg det høres rart ut.

Jeg har ikke kontakt med spesialisten lenger. Kun fastlegen. Jeg tror ikke fastlegen vet nok om dette.

Er det noen som har noe inngående kjennskap til denne medisinen?

Anonymous poster hash: 550ee...442
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du får regulert blodsukkeret rimelig greit, men at det noen ganger går for langt ned. Enten kan du prøve å regulere det med mindre medisin eller mer mat av riktig type, samt fysisk aktivitet og andre positive livsstilsforandringer. Skal du gjøre disse endringene så ta det opp med legen din sånn at du ikke gjør noe feil. Babysteps er i alle fall bedre enn å forandre alt over natta.

Det er de som foretrekker å sette folk på insulin fordi bivirkningsprofilen er bedre enn på Metformin, selv om insulinet er syntetisk og ikke naturlig slik som før.

Uansett er langtidsblodsukkeret en viktig indikator som du har under god kontroll, dog via medikamentell intervensjon. Legger du om livsstilen din kan du sannsynligvis få en bedre kontroll over dette med mindre medisinering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg må så absolutt spise mer av den "sunne" maten. Det virker helt direkte på dette. Grad av fysisk aktivitet også selvsagt, mer sekundært antar jeg.

Men jeg bare stusser over det legen sa med at metformin ikke kunne føre til føling. Det er vel forsåvidt det det står i Felleskatalogen også? Jeg bare syns jeg opplever det så ofte for tiden.

Sånn som nå nettopp. Jeg hadde lagt meg, men tydeligvis ikke spist ordentlig nok. Det er helt umulig for meg å sove når jeg er i ferd med å få lavt blodsukker. Jeg kjenner lusa på gangen og stod derfor opp, og da begynte det fort å dunke i årene. Men jeg drakk endel skummet melk, noe som er helt ypperlig i slike situasjoner, og da gikk det fort over.

Men at jeg aldri lærer! Jeg lever ikke sunt.

Men takk for svar. Det er nok min egen feil. I morgen er det rå gulrøtter til frokost.

Lenke til kommentar

Men jeg bare stusser over det legen sa med at metformin ikke kunne føre til føling. Det er vel forsåvidt det det står i Felleskatalogen også? Jeg bare syns jeg opplever det så ofte for tiden.

Antar legen sammenligner Metformin med insulin, for tar du en stor dose insulin vil du i alle fall få føling. Merformin og insulin har ulike virkningsmekanismer for å regulere blodsukkeret.

Går blodsukkeret for lavt stresser du opp kroppen mye, og kroppen settes i en akutt katabolsk modus for å skaffe energi. Det er nok derfor det hjelper med melk. Melk har også en opioid-virkning via casomorfin, så du doper deg litt ned også.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm ja du har nok rett der, at han sa det på denne måten for å fremheve at det ikke er noe av det samme som insulin.

Jeg visste ikke at man brukte insulin på pasienter velregulerte med f.eks. metformin.

Jeg har ingen bivirkninger av metformin som jeg kan merke. De første 1-2 månedene var jeg ganske "dårlig i magen", men dette er helt normalt nå.

Hehe melk er ganske beroligende ja.

Ser i Felleskatalogen at metformin krever "jevnlig tilførsel av karbohydrater". Så da er det kanskje dette som er problemet mitt her, da. Ja virker jo sånn. Får føling hvis jeg spiser for lite karbohydrater av "god" kvalitet. Hvis jeg spiser for mye sukker eller for karbohydratfattig mat, kan dette skje.

Skjerpings! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...