flamethower1234 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hellu Jeg er da en 13. år gammel gutt, som fikk lyst til og lære meg Sjakk. Så spørsmålet mitt er om det er noen spessielle nettsider, der man enkelt kan lære seg Sjakk. Takk for alle tips osv. Flammen Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Reglene er lette å lære seg. Å lære seg å vinne er noe helt annet. Jeg anbefaler å spille mot andre som er ferske i begynnelsen. Hvor god man er i sjakk avhenger veldig av hvor mye erfaring man har og det er ikke noe mer demotiverende enn å få juling i hvert eneste parti. 3 Lenke til kommentar
Kewkew Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Om du har smarttelefon kunne det være en ide å laste ned et sjakkspill der. På noen/alle versjoner så ''tvinger'' de deg til å gjøre et gyldig trekk. Jeg lærte sjakk på den måten, ikke det at jeg er så veldig god da 1 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Jeg har lastet ned et Sjakkspill som heter Chees, og der leker jeg meg fram på et nivå som kalles nybegynner Endret 16. november 2013 av flamethower1234 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Nøkkelen er å ta seg god tid. Den største feilen jeg gjorde ved først å spille sjakk var å leke meg med bulletspill på nettet (1 minutt til hver spiller). Om man virkelig vil sette seg inn i sjakk så er lange tidskontroller viktig, som f.eks. en halvtime hver. Tidsinstillinger som Carlsen spiller med er 2 timer ved første 40 trekk, så en time ekstra frem til 60 trekk, så et kvarter ekstra og 30 sek. per trekk etter det. Dette gjør at ett parti kan vare i syv timer eller mer. Jeg har selv spilt med slik tidskontroll over et brett, og det er en av de beste måtene å lære på. Men det er tungt og kanskje ikke så gøy for de med lite tålmodighet. Husk også at det skal være gøy, så hvis du vil spille med raskere tidskontrollere enn det, så kan du jo gjøre det, men sjakk er et langtidspreget spill. Hvis du lurer på den engelske ordgivningen i sjakk, så anbefaler jeg deg denne artikkelen fra engelsk Wikipedia: Glosary of Chess Ellers anbefaler jeg å abonnere på sjakk videoer på Youtube, anbefaler Chessexplained og ChessNetwork. Hilsen en sjakkentusiast, som ikke spiller på proffnivå men vet hvordan man flytter en brikke eller to Endret 16. november 2013 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Haha! Takk for den flotte infoen! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Begynn å spill med datamaskinen din Begynn med lett nivå også lærer du, deretter gjør du det vanskeligere. Og en ting er dette med ctrl Z. Ikke bruk denne selv om det kan være lett å la seg friste Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Lag deg en bruker på Chess.com. De har også en ypperlig app for både Android og iPhone. Du kan velge mellom lynsjakk, hurtigsjakk og sjakk over flere dager. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Dette her blir bare mer å mer innteresant. Som sagt så har jeg lastet ned Chees appen på Andorid, så da får jeg registrere meg på pcen også. Endret 17. november 2013 av flamethower1234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) Denne siden er også veldig grei for å lære deg sjakk. Har spilt der mye på jobb: http://chess.math.com/ Synes dog det er mye lettere å lære seg å spille dersom en faktisk spiller med en annen spiller, fysisk. Endret 30. april 2014 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
snippy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sjakk er gøy ja. Vil anbefale deg å lage en konto på chess.com, spille litt kamper der, og prøv også å gå gjennom endel av opplæringen og taktikktreningen som finnes på den siden. Jeg har også noen sjakkvideoer på youtube, kanskje du lærer noe av å se på de også Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Sjakk er gøy ja. Vil anbefale deg å lage en konto på chess.com, spille litt kamper der, og prøv også å gå gjennom endel av opplæringen og taktikktreningen som finnes på den siden. Jeg har også noen sjakkvideoer på youtube, kanskje du lærer noe av å se på de også Spiller for morroskyld selv, hva heter du på chess.com? Legg meg til om du vil; sigvefk http://www.chess.com/members/view/sigvefk#games Endret 14. mai 2014 av Alt-Ctrl Lenke til kommentar
snippy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sjakk er gøy ja. Vil anbefale deg å lage en konto på chess.com, spille litt kamper der, og prøv også å gå gjennom endel av opplæringen og taktikktreningen som finnes på den siden. Jeg har også noen sjakkvideoer på youtube, kanskje du lærer noe av å se på de også Spiller for morroskyld selv, hva heter du på chess.com? Legg meg til om du vil; sigvefk http://www.chess.com/members/view/sigvefk#games Ok, har lagt deg til! Vi kan gjerne spille noen kamper, men husk at du kanskje blir lagt ut på Youtube Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Sjakk er gøy ja. Vil anbefale deg å lage en konto på chess.com, spille litt kamper der, og prøv også å gå gjennom endel av opplæringen og taktikktreningen som finnes på den siden. Jeg har også noen sjakkvideoer på youtube, kanskje du lærer noe av å se på de også Spiller for morroskyld selv, hva heter du på chess.com? Legg meg til om du vil; sigvefk http://www.chess.com/members/view/sigvefk#games Ok, har lagt deg til! Vi kan gjerne spille noen kamper, men husk at du kanskje blir lagt ut på Youtube Hehe helt i orden (om jeg vinner ) Spiller du kun Live eller spiller du lengre sjakkpartier og? Har meldt meg på et par uhøytidelige turneringer som er ganske spennende egentlig Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Alrighty, har sendt deg en invite. Random hvem som får hvit Lenke til kommentar
snippy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Alrighty, har sendt deg en invite. Random hvem som får hvit Lykke til da! Måtte den beste vinne Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Alrighty, har sendt deg en invite. Random hvem som får hvit Lykke til da! Måtte den beste vinne Takk, du og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå