Gå til innhold

Ny gaming PC - Hvordan ser dette ut?

Anbefalte innlegg

Hei,

Min lillebror skal bestille seg en ny gaming PC fra Komplett og har satt sammen dette på Komplett.no. Hva synes dere? Vil CPUen duge? Er CPUen Vs GPUen overkill? Noe som mangler? Jeg er en softwareperson og ikke hardware, så jeg vet ikke så veldig mye angående dette, så jeg håper at dere kan peke ut mangler eller forbedringer. Min lillebror er ungdomsskoleelev, så budsjettet hans ligger ikke på 50,000 kr+, så ha det i bakhodet :p

På forhånd takk :)

- CM Storm Stryker Gaming Big Tower

- Seagate Barracuda® 3TB

- Serial ATA Cable 50 cm w/shrapnel

- Intel Core i5-3570K Processor

- ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA

- Cooler Master V700, 700W PSU

- Philips 27" LED 273E3LHSB

Han har ikke bestemt seg for RAMen enda, men det blir vel enten 8 eller 16GB DDR3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Husk hovedkort da :-)

SSD anbefalles på det sterkest, 80GB til system og vanlige applikasjoner er mer enn nok.

Han burde vurdere om han virkelig vil ha Big Tower, etter ungdomsskolen blir det veldig harry, det er det eneste jeg angrer på ved min pc.. Svart stilrent miditower er stilig etter min smak :)

Lenke til kommentar

Bytt CPU til i5-4670k. Du trenger også et hovedkort. Her anbefaler jeg et hvilket som helst LGA 1150 hovedkort med Z87 brikkesett (velg det som passer best for deg med tanke på pris og utseende). Du trenger også RAM, og her bør du gå for 2x4GB 1600MHz. Velg det merket som er billigst. Anbefaler også en SSD som du kan legge operativsystemet og ofte brukte spill og programmer på. Her anbefaler jeg Samsung 840 Evo. 120GB holder sikkert. Hvis alt dette presser budsjettet veldig kan du gå ned på skjermkortet. GTX 770 eller 760 yter også bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort anbefaler dere? Er inne på Komplett nå og jeg er helt blank :p

EDIT: Hva synes dere om Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA? Den er billigere enn den forrige, men den duger vel? Eller?

OK, da ser det slikt ut for øyeblikket:

- CM Storm Stryker Gaming Big Tower

- Seagate Barracuda® 3TB

- Serial ATA Cable 50 cm w/shrapnel

- MSI Z87I, Socket-1150

- Intel Core i5-4670K Processor

- Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA

- Cooler Master V700, 700W PSU

- Philips 27" LED 273E3LHSB

SSD må vi nesten se nærmere på etterhvert.

Endret av LordManhattan
Lenke til kommentar

SATA-kabel følger forresten med harddisken, så du trenger ikke å kjøpe dette separat.

Det eneste jeg kan tenke på er en bedre CPU-kjøler enn stock-kjøleren. Med mindre du skal overklokke er det egentlig ikke nødvendig, men det føles bra å ha en kjølig PC. I så fall anbefaler jeg Cooler Master Hyper 212 Evo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK, men da dropper vi SATA-kabelen, og viser det seg at den ikke følger med så er det ikke verre enn å bare løpe ned på Lefdal eller noe å kjøpe en :)

Fikk 4stk 6GB\s kabler med mitt Gigabyte hovedkort som jeg nylig kjøpte, så du trenger neppe den.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne?

Hei!

Oppsettet du har satt opp er helt ok, dog mangler du fremdeles RAM-minne.

Den PC'en du linker til er definitivt grom til prisen, men regner med det er endel som vil kommentere på at den har AMD CPU og ikke Intel, men vil tro han blir mer enn godt fornøyd med det oppsettet. Et heftig skjermkort i den, og CPU er rask nok til å få glede av den i lengre tid. Dette er uansett langt billigere enn et tilsvarende Intel/Geforce-oppsett, uten å yte noe særlig dårligere.

Er det innenfor budsjett, vurder å gå opp til FX-8350 istedet (+548,-). Selv ville jeg også byttet til Asus hK (+49,-) da jeg oppfatter de som mer driftssikre, og så ville jeg vurdert å gå for en kraftigere PSU, f.eks. XFX Proseries Core Edititon 750W (+359,-). Med alle endringene blir prisen da 9450,-

Som nevnt over kan en bedre kjøler og være greit å vurdere, så Cooler Master Seidon 120V (+577,-) burde fungere brillefint. Ellers er H55 +178,- i forhold til Coolermasteren. Greit å få Komplett til å montere slikt med en gang, men det går og å ettermontere det, så det kan byttes på et senere tidspunkt om man ikke liker lyden eller prestasjonen til originalkjøleren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Oppsettet du har satt opp er helt ok, dog mangler du fremdeles RAM-minne.

Den PC'en du linker til er definitivt grom til prisen, men regner med det er endel som vil kommentere på at den har AMD CPU og ikke Intel, men vil tro han blir mer enn godt fornøyd med det oppsettet. Et heftig skjermkort i den, og CPU er rask nok til å få glede av den i lengre tid. Dette er uansett langt billigere enn et tilsvarende Intel/Geforce-oppsett, uten å yte noe særlig dårligere.

Er det innenfor budsjett, vurder å gå opp til FX-8350 istedet (+548,-). Selv ville jeg også byttet til Asus hK (+49,-) da jeg oppfatter de som mer driftssikre, og så ville jeg vurdert å gå for en kraftigere PSU, f.eks. XFX Proseries Core Edititon 750W (+359,-). Med alle endringene blir prisen da 9450,-

Som nevnt over kan en bedre kjøler og være greit å vurdere, så Cooler Master Seidon 120V (+577,-) burde fungere brillefint. Ellers er H55 +178,- i forhold til Coolermasteren. Greit å få Komplett til å montere slikt med en gang, men det går og å ettermontere det, så det kan byttes på et senere tidspunkt om man ikke liker lyden eller prestasjonen til originalkjøleren.

Se der ja! Takker for et godt og utfyllende svar! Skal høre med broren min og se hva han sier :) Er godt mulig vi går for AMD-boksen og bytter ut et par komponenter siden det blir fort dyrt med det andre (Intel) oppsettet.

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med AMD så der er det bare å kjøre på ;) SSD kan du vurdere, men dette blir vell i dyreste laget for broren din tenker jeg? :) HDD fungerer da greit det også, selv om SSD er en del raskere.

AMD-boksen han linket til har en Kingston V300 128GB SSD i seg. Den er i praksis mer enn god nok. For generell lagringsplass er det helt ok å gjenbruke de HDene de har i gjeldende PC.

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...