silkshade Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hei. Har et litt merkelig problem jeg ikke har vært borti tidligere. Satt og koste meg med Battlefield 4 i et par timer i går, så fikk jeg besøk og gikk fra PC'en. På det tidspunktet fungerte den helt fint. Hardware er som følger:Gainward GF GTX 770 Phantom (ikke overklokket eller på annet vis modifisert) Core i7 4770K @4.6GHz16GB RAMAsus Z87-Plus Da jeg skulle sette meg ned for å spille videre 3-4 timer senere var skjermen svart og alle viftene gikk på full køl, typisk bluescreen-oppførsel. Men, selv etter å ha restartet PC'en fikk jeg ikke bilde på skjermen før jeg til slutt koblet skjermen til det interne grafikkortet. Jeg har naturligvis resatt CMOS og gjort alt jeg kan med hovedkortet for å se om feilen ligger der, men til ingen nytte. Jeg har også prøvd et gammelt GeForce 9800GT-kort jeg har liggende, og PC'en nekter å boote med dette kortet i PCI-e slotten selv om jeg har koblet skjermen til intern grafikk og ikke til selve grafikkortet. MEN; Hvis jeg unnlater å koble til ekstra strøm på 9800GT kortet står det og hyler, og viftene går i det minste rundt på det kortet. Om jeg bruker GTX770 får jeg boota PC'en med intern grafikk selv når kortet står i PCI-e sloten, og viftene på kortet går ikke rundt, det gjenkjennes ikke i Windows, og i BIOS vises PCI-e sloten som "unoccupied". Det er heller ingen reaksjon om jeg starter PC'en med eller uten strøm koblet til GTX770-kortet Nå er jeg rett og slett tom for ideer. Jeg har ingen andre kort jeg kan teste PC'en med, men kan det tenkes at det utgamle 9800GT-kortet rett og slett ikke fungerer på såpass ny hardware? Eller har GTX 770-kortet begått selvmord og tatt med seg PCI-e sloten i dragsuget? Helt til sist; jeg har prøvd begge de to grafikkortene i de to andre PCI-e sottene på hovedkortet, men med samme resultat. Dog er jeg usikker på om jeg faktisk kan boote PCen med skjermkort i noen annen PCIe-slot enn nr 1. Noen som vet? Jeg har naturligvis lyst til å unngå å måtte sende inn både hovedkort og skjermkort, men må jeg så må jeg jo. Noen som har vært borti lignende tidligere og har forslag til hva jeg kan gjøre? På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Har GTX770 fått prøvd seg i en annen pc? Om det fungerer kan vi jo gå utifra at det er HK som tuller. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 18. november 2013 Forfatter Del Skrevet 18. november 2013 Har GTX770 fått prøvd seg i en annen pc? Om det fungerer kan vi jo gå utifra at det er HK som tuller. Ja, men jeg kan ikke utelukke at det fungerer siden det er et gammelt s775 hovedkort jeg har stående. Siden det er 6-7 år gammelt vet jeg ikke engang om PCI-e porten fungerer. Jeg får demontere Mini-ITX serveren min for å se om jeg får kjørt igang kortet på den. Er dårlig med plass til et trippel-slot GTX 770 i et Fractal Design Node 304 med 6 disker og full-size PSU.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Har du prøvd å sette inn skjermkortet i et annet PCI-e spor på hovedkortet? Er vel slik hovedkortet du har ser ut, skulle være mulig å bruke et annet spor da. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Har du prøvd å sette inn skjermkortet i et annet PCI-e spor på hovedkortet? Er vel slik hovedkortet du har ser ut, skulle være mulig å bruke et annet spor da. Ja, det har jeg prøvd. Har testet skjermkortet på et annet hovedkort nå, og det ser ut som om det er helt dødt. Viftene går ikke, og det blir heller ikke registrert at det står i PCI-e sporet på hovedkort nummer 2. (Gigabyte Z77 Mini-ITX kort). Jeg testet kortet med en annen PSU også, selv om jeg tviler på at min Corsair AX860i skulle ha problemer med et GTX770 så vet man jo aldri. Da sender jeg det inn. Håper bare ikke at PCI-e sporet på hovedkortet har tatt kvelden slik at jeg må gjøre to returer... Som nevnt innledningsvis lurer jeg på om jeg kan bruke skjermkortet i PCI-e slot nummer 2 på hovedkortet mitt, bare sånn i tilfelle. Det er et Asus Z87-Plus det er snakk om. Kortet støtter SLI. Endret 19. november 2013 av silkshade Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Det var skjermkortet som var defekt, sendte det inn og fikk tilbake pengene for kortet. Må berømme komplett for veldig god service også, siden de gikk med på å refundere penger istedet for å returnere et kort av samme modell. Installerte mitt nye GTX 780 i dag og PCen fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå