Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v70, Ford Mondeo eller Toyota Avensis


Tyvlytter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er prioriteten din? Plass? Sikkerhet? Salgsverdi om noen år? Rust? Garanti?

 

Min erfaring er at Avensis er gørr kjedelig, men gunstig på salgsverdi og driftssikkerhet. Litt liten baki. Begrenset med kjøreglede.

Mondeo er stor, og nok den største av disse 3. Kjører meget bra, trives best på langkjøring. Litt usikker m.t.p rust og salgsverdi. Litt kjip plast, men ikke så gale som på Avensis-en.

V70 er og en stor bil, godt utnyttet, men likevel enklere/mer oversiktlig å kjøre i byen enn f.eks Mondeo (og tildels Avensis). Gjennomført bil med mange gode egenskaper for norsk klima og kjøremønster. Kjører bra på relativt OK veier, er overraskende stump på dårlig vei/fartsdempere.

Både Mondeo og V70 kan fort koste peng når de blir noen år. Litt sikrere med Avensis. Mondeo er best på kjøreegenskaper og plass, men er litt svak på bykjøring/parkering. Volvo oppfatter jeg som supersvensk og alle detaljer er vel gjennomtenkt. Xenon-lysene på V70-en er meget bra, Mondeo har litt svakere men helt greie xenon. Avensis har jeg ikke fått testet skikkelig i mørke, men typisk japansk tipper jeg det er "greit nok", men ikke noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har nettopp opplevd motorhavari, og derfor redd for å kjøpe "katta i sekken". Ønsker å kjøpe en forutsigbar bil med minst mulig problemer. Samt at den er romslig og behagelig å kjøre. Setter sikkerheten svært høyt, ikke nødvendig med stor motor.

 

Alle disse merken har etter det jeg vet 5 års garanti på biler solgt fra 1/1-2011... merk at selv om det er en 2011 modell kan den være registrert 1. gang i 2010, da er det trolig ikke 5 års garanti.

 

Så hvis du er redd for å kjøpe katta i sekken så sjekk at den er registrert i 2011 uansett hvilket av de merkene du skulle kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå for den bilen magefølelsen er størst for. Alle disse bilene er meget bra!

 

Selv synes jeg Avensis er for traust, så jeg kjøpte meg en Mondeo i sommer. Er fornøyd med den. Føler selv jeg fikk vanvittig mye bil og utstyr for pengene i forhold til en Volvo i samme prisklasse, for eksempel

 

Det er jo typisk Ford, det. Mye utstyr og mye som kan feile etter noen år. Ja, jeg har hatt 2 Forder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er prioriteten din? Plass? Sikkerhet? Salgsverdi om noen år? Rust? Garanti?

 

Min erfaring er at Avensis er gørr kjedelig, men gunstig på salgsverdi og driftssikkerhet. Litt liten baki. Begrenset med kjøreglede.

Mondeo er stor, og nok den største av disse 3. Kjører meget bra, trives best på langkjøring. Litt usikker m.t.p rust og salgsverdi. Litt kjip plast, men ikke så gale som på Avensis-en.

V70 er og en stor bil, godt utnyttet, men likevel enklere/mer oversiktlig å kjøre i byen enn f.eks Mondeo (og tildels Avensis). Gjennomført bil med mange gode egenskaper for norsk klima og kjøremønster. Kjører bra på relativt OK veier, er overraskende stump på dårlig vei/fartsdempere.

Både Mondeo og V70 kan fort koste peng når de blir noen år. Litt sikrere med Avensis. Mondeo er best på kjøreegenskaper og plass, men er litt svak på bykjøring/parkering. Volvo oppfatter jeg som supersvensk og alle detaljer er vel gjennomtenkt. Xenon-lysene på V70-en er meget bra, Mondeo har litt svakere men helt greie xenon. Avensis har jeg ikke fått testet skikkelig i mørke, men typisk japansk tipper jeg det er "greit nok", men ikke noe mer.

 

Stort sett enig her. Toyota har litt problemer med hovedlysene. Du merker ikke annet enn at lysene gradvis blir svakere og svakere, det er reflektorene i linsene som blir matte.

Lenke til kommentar

 

Stort sett enig her. Toyota har litt problemer med hovedlysene. Du merker ikke annet enn at lysene gradvis blir svakere og svakere, det er reflektorene i linsene som blir matte.

Sånn ut ifra det jeg ser når jeg treffer Avensis i trafikken, er det mange av disse som har tilsynelatende svake halogenlys, så sliten reflektor høres logisk ut. Men er det like ille på xenon-lyktene?

 

 

Til trådstarter:

En ting som ikke er nevnt her, men som er verdt å vurdere, er setene. Det er for lenge siden jeg kjørte Avensis/Mondeo til at jeg husker noe spesielt av det, men V70 kjørte jeg så sent som i går. Da med noen skinn-lignende seter med manuell justering (leiebil fra Hertz). Ingen problem å kjenne at det er seter laget av kvalitet, de vil nok holde formen i mange år. Men for min kropp passer de ikke spesielt godt. Litt vel høy oppbygging av sidestøtten på sitteputen gjør at jeg må ha bena pekende rett fremover, ellers får lårene et press som etter en stund blir plagsomt. Pluss at jeg blir sittende med litt lut rygg, uansett hvordan jeg justerte seteryggen.

Men dette er meg, og høyst subjektivt! Poenget er å teste bilene opp mot hverandre, spesielt om du har planer om å tilbringe lange dager i bilen.

Har nettopp solgt en Vectra C, med skinnseter med elektrisk justering/minne. Disse setene fikk blandet mottakelse av biltestere, noen likte de, andre likte de absolutt ikke. Jeg stortrivdes i de, og var en av få biler jeg fint kunne sitte i sammenhengende en hel dag uten at ryggen protesterte. Så smaken er som baken, heldigvis delt :-P

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har nettopp opplevd motorhavari, og derfor redd for å kjøpe "katta i sekken". Ønsker å kjøpe en forutsigbar bil med minst mulig problemer. Samt at den er romslig og behagelig å kjøre. Setter sikkerheten svært høyt, ikke nødvendig med stor motor.

Forutsigbarhet får du vel mest av i en Avensis, sånn generelt sett. Men jeg har hørt noen rykter om at iallfall 1 av motorene som en finner i Avensis har vært endel plaget, men jeg husker ikke i farten hvilken motor det gjaldt.

Men alle disse 3 er gode kandidater. Når det gjelder motorhavari (som burde være et forbigått fenomen for mange år siden), så er min helt klare anbefaling å bytte olje minst dobbelt så ofte som serviceprogrammet tilsier. Minimum 1 gang i året. Spesielt diesel-maskiner og evt bensinermaskiner som har turbo er dette en rimelig forsikring. Her i Norge har vi utfordring med lav belastning/temperatur i motoren, sammen med kaldt/fuktig klima, og mye stopp-start. Dette lager fort sot/slagg i oljen, som igjen kveler de små oljekanalene som leverer olje til f.eks turbo. Så bytt olje og filter ofte, og du er langt på vei å slippe motortrøbbel. Samt å kjøre motoren litt hardt og langt fra tid til annen, så du får opp temperaturen.

Lenke til kommentar

Volvo har bedre seter enn Toyota, Ford er vel midt i läget der etter mitt syn. Det er for lite sidestøtte i Avensis. Spesielt Volvo har seter som er behagelige å sitte i på lengre kjøreturer. Med Toyota så kan du godt merke deg at rattet kan du ikke justere nært nok til setet, dog!

Lenke til kommentar

Vi har testet Ford Mondeo og Toyota Avensis. Ford stakk klart av med seieren når det kommer til kjøreegenskaper og kjørekomfort. Den var også mye større en Avensis-en, noe som kommer til vår fordel. Vi har enda ikke testet v70-en enda, men har store forhåpninger.Vi har også planer om å teste ut Toyota Verso (7-Seter), noen som har kjennskap til denne? Lurer også på hvordan prisene til disse bilene er med tanke på servicer og reparasjoner Er det noen som stikker seg ut da det kommer til dyrere deler og servicer eller er prisene like?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...