avp Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hei! Jeg trenger litt hjelp med å forstå denne oppgaven: Finn om mulig summen av rekka an = 5 * 0,8n Jeg tenker slik at dette er en geometrisk rekke med k=0,8. Rekka konvergerer, og summer blir da S = a1 / (1-k) --> 5/0,2=0,25 Men svaret skal være 0,2. Jeg lurer på da hvordan jeg kan komme frem til 0,2? la også merke til at "det n-te leddet i en geometrisk rekke er gitt ved an = a1 * kn-1" og i dette tilfellet har vi 5 * 0,8n og ikke 5 * 0,8n-1. Hva sier dette meg? Takk for hjelp Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Eg ser ikkje noko grunn for at summen ikkje skal bli 25. Er k^n ei greie? Edit: Dersom summen skal bli 20 så ser det ut som a0 ikkje er med. Edit: Discard this. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 a1 er ikke lik 5.. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Litt lenge siden jeg har hatt dette, men prøver allikevel: Hvis og , så må jo og følgelig blir, gitt at rekken starter med n=1 Lenke til kommentar
avp Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Litt lenge siden jeg har hatt dette, men prøver allikevel: Hvis og , så må jo og følgelig blir, gitt at rekken starter med n=1 Selvfølgelig! Takk! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Sjølvsagt. Eg rekna ut summen ved å summere for n = x, og fekk heile tida 25. I ettertid ser eg at problemet var at eg tok med a0 i summen, når regelen seier at summen går frå a1 til an. Summen frå a0 blir 25 og summen frå a1 blir 20. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå