Gromle Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Angående bugs så synes det har vært overraskende få i F4. Eneste jeg ikke har klart komme rundt er å få tilgang til PCen til Bobbi No-Nose. Og jeg har ikke brukt consoll en eneste gang. Og bare en CTD på over 80 timer i spillet et absolutt godkjent. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Jeg var ikke plaget av bugs i det hele tatt med mine 150 timer i FO4. Jeg merket noen bugs men ikke noe som ga mer enn et "meh" og glemt noen sekunder etterpå. De få merkbare problemen jeg fikk etterhvert var pga. pre-FO4edit mods. Datafiler, ikke teksturer ol. (et eksempel var en companion som fløt vannrett i luften rett over bakken og ikke kunne gjøre noe som helst.).Det jeg savnet var et litt større grafisk og animasjons messig løft mot dagens nivå aka titler som Mad Max, MGS5, TW3, GTAV, Batman etc. Men dette var forholdsvis lett å pynte på med mods så det ble aldri noe som gjorde at jeg ikke ville spille. Det var aldri slik at jeg ikke hadde spilt uten mods. Mods gjorde det bare gøy å løfte enkelte områder litt og når man hadde fått inn en pakke på 10-15 mods samt litt tilpasninger slik man selv ønsket det (som mods tillater) så var det wow. Jeg installerte heller ingen mods før rundt 80-100 timer spilltid. Men likevel synes jeg Bethesda etter Skyrim ser ut til å slite litt med å holde tritt med konkurentene her i AAA segmentet. Dette kan heller ikke tilskrives konsoller da samtlige jeg nevnte også var på konsoll. Man kan håpe at TES6 blir vesentlig modernisert. Skyrim var rimelig fantastisk når det kom og har troen på at TES6 kan bli et tilsvarende løft for Bethesda men den reelle utfordringen blir å få til et løft til før FO5/6 kommer (Avhengig av om Obsidian lager 5ern). I mine øyne (uten at jeg har greie på det) kan det se ut at Bethesda Fallout blir bygget på forrige TES lest med litt enkel påpynt i motoren og dermed lider under den generasjonen. Dette er bare en betraktning Endret 9. januar 2016 av Theo343 1 Lenke til kommentar
...... Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Å si at Fallout 4 er en skuffelse er en ting, og si at modderne må fikse spillet er et helt latterlig argument. (..) Ja jeg gikk ut litt hardt med denne kommentaren, men dette argumentet er jeg så oppbrukt og holder ikke vann lenger. Jeg skjønner at noen syns Fallout 4 er en skuffelse, og det er helt greit, men det er langt ifra et spill som må fikses med mods fra et rent teknisk standpunkt. Ser hva du mener, men jeg mener ikke at det er et latterlig argument i det hele tatt. Når man er nødt til å installere grafikk-mods for at et nytt spill ikke skal se ut som noe fra begynnelsen av forrige konsollgenerasjon, så er dette noe modderne må fikse fordi Bethesda har sovet i timen eller rett og slett gitt blaffen. Når ulike oppdrag ikke lar seg fullføre på grunn av game breaking bugs, så er dette noe som det etterhvert er modderne som må fikse ved hjelp av fan-patches. Når settlement-funksjonen (som jeg mener Bethesda la til etter å ha blitt inspirert av en Skyrim-mod, ikke skyt meg hvis jeg tar feil på dette) er skikkelig halvveis og totalt uinteressant, så blir det opp til modderne å gjøre dette interessant. Slik spillet kom ut av esken, og fortsatt er etter et par patcher, så er det et middelmådig spill på alle måter på Playstation 4 etter min mening. Skuffende grafikk, gammel og stiv spillmotor, forferdelige animasjoner, gjenbruk av alt i fra Fallout 3 og Skyrim, ingen variasjon i fiender, ingen spesiell variasjon i oppdrag utenom main-quest, da det stort sett er "gå dit, drep alle, kom tilbake", elendig dialogsystem, essensielle karakterer har samme stemmeskuespillere som 30% av innbyggerne fra Skyrim (det dreper virkelig innlevelsesevnen for min del). For ikke å snakke om horribel framerate på PS4, som riktignok ble bedre etter en patch. /rant Jeg er bare så skuffet over at Bethesda har laget Fallout 4 med ren plankekjøring med null innovasjon utenom en halvveis forseggjort settlementdings. Men de slipper unna med det. Endret 9. januar 2016 av Tullefanten 2 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hva slags oppdragstype vil du ha som kan løfte spillet mange hakk? Oppdrag som å f.eks stjele ting, overtale folk, snike seg inn å sabotere? Vil utelukke endel spillere i og med at det er så basert på karakterbyggingen, men det gir vel også indisier til flere gjennomspillinger. Virker som utviklerne ikke vil utelukke noen spillere uavhengig av karakterbygging, kanskje det som er med på å lage oppdragsvariasjonen litt flat. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Da var jeg også omsider ferdig med mainquest. Valgte BOS til slutt og klokket inn ca. 72 timer spillt. Har fortsatt masse å utforske, og sikkert en del side/misc quests igjen, om jeg i det hele tatt gidder. Flere gjennomspillinger blir det hvertfall ikke. Kort fortalt summerer jeg det opp slik: Pluss: - Stemning/ambience - Gameplay/FPS følelse - Interessante perks/bra SPECIAL system - Som regel interessante NPCs og kul storyline - Grafikk Minus: - Dørgende kjedelige quest objectives - Dårlig itemization (alt for få unike items, spesielt våpen) - Minutemen/settlement biten var virket veldig kul i starten, men ble fort kjip og uinteressant - Bottlecaps? Endte opp med 40k bottlecaps til slutt, uten å finne noe fornuftig å bruke de på. Selv om den kanskje er utdatert gir jeg grafikken pluss. Det så pent ut, og var som regel veldig stemningsfullt. Totalt gir jeg terningkast 4. Kost meg med spillet, men går ikke inn i historiebøkene som noe toppspill for min del. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Oppdrag som å f.eks stjele ting, overtale folk, snike seg inn å sabotere? Tja, meningsfulle historier ala hva man vanligvis finner i et RPG hadde vært fint. Syntes ikke det er for mye å forvente av et såkalt rpg. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Men så til det viktigste. Nemlig det jeg boldet og understreket i posten din. Når du sier "de så fint klassifiserer det", mener du da de som i folk eller de som i Bethesda ? Dette fordi jeg tror vi alltid vil ha debatten om spill ifra Bethesda (uten om Wayne Gretzky Hockey ;-) ), mens Bethesda Software ønsker selvsagt ikke å bli definert som et utviklerhus som lager spill med bugs. Vi (som i Internett-communitiet) har hatt debatten siden 1996 og kanskje ifra enda tidligere. Gjengen som er allergisk imot bugs vil alltid kritisere TES, fordi utviklerne kan ikke blankpolere absolutt alt i det store spillet. Og begrensede lineære spill kan ha bedre spesialisert gameplay. Ja da mener jeg folk, ikke Bethesda selv. Tror også den debatten vil vare en god stund til, kanskje den dør ut om 20 - 30 år, hvis vi er heldige. /rant Jeg er bare så skuffet over at Bethesda har laget Fallout 4 med ren plankekjøring med null innovasjon utenom en halvveis forseggjort settlementdings. Men de slipper unna med det. Hvordan har de sluppet unna med det? De 3 siste store Bethesda spillene har stukket av med alt av priser, og blitt stort sett hyllet av fansen. Her skjer det ikke, her er blitt store sprik i kjerne fanskaren og mange ser nå litt annerledes på Bethesda, og jeg tror det er en god ting. Nå som Bioware prøver åpenverden med Dragon Age, Mass Effect og CDRP lykkes med The Witcher så er ikke lenger Bethesda alene i denne typen rollespill, de må ta steget opp. De trengte konkurranse, noe Fallout 4 viser. Det som er positivt, etter min mening. Er at Bethesda faktisk er et studio som vil være best, de vil være på toppen i sin sjanger og vil lage gode spill, i motsetning til hva folk tror og andre utviklere. Bare det at de har utvidet studio med 50 ekstra ansatte etter Fallout 4 sin lansering viser at de satser. Så nei de har ikke sluppet unna med det, gode salg er ikke å slippe unna med det. Det er det siste jeg kommer til å si om det. Mitt tips til deg er å ta en tur til Fallout 4 forumet til Bethesda og legg igjen tilbakemelding. Hva du syns var bra, hva du syns er dårlig, og skriv det på en respektfull måte. De har noen få utviklere der som er delaktige på forumet, og selv om ikke alle svarer er de stadig innom å leser poster. Selv syns jeg spillet er ganske bra, og det var så absolutt det med underholdende jeg spilte i 2015, og så langt i 2016. Syns hovedhistorien var bra, med en del spennende valg og mørke utfall. De traff godt på grå moralske valg, noe som jeg syns er veldig spennende. Kampsystemet er bra, med mange forskjellige måter å spille på. Verden er godt bygd, og det at man kan være delaktig i infrastrukturen i Boston er en genistrek, et godt stikk mot andre åpenverden spill. Som sagt, masse bra der, og noe dårlig. Som alle spill. Endret 11. januar 2016 av Akrabra Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Finner mye rart på Fallout 4 forumet, mest linker til Youtube ting. 2 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Synes det er godt å se at flere begynner å komme med kritikk av spillet. Og da mener jeg utover kun grafikk. Det er egentlig ett ganske middelmådig spill synes jeg. Jo mer jeg spiller, desto mer merker man svakhetene. 1 Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Synes det er godt å se at flere begynner å komme med kritikk av spillet. Og da mener jeg utover kun grafikk. Det er egentlig ett ganske middelmådig spill synes jeg. Jo mer jeg spiller, desto mer merker man svakhetene. Tror det traff ganske langt under forventningene til folk ja. Kritikk er fint, så lenge folk kan få sagt det på en ordentlig og respektfull måte. Jeg merker mer svakheter med dette spillet sammenlignet med det andre Bethesda har gjort, så det er definitivt noe de må rette opp i. Spennende fremtid uansett. Endret 12. januar 2016 av Akrabra 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Synes det er godt å se at flere begynner å komme med kritikk av spillet. Og da mener jeg utover kun grafikk. Det er egentlig ett ganske middelmådig spill synes jeg. Jo mer jeg spiller, desto mer merker man svakhetene. Tror det traff ganske langt under forventningene til folk ja. Kritikk er fint, så lenge folk kan få sagt det på en ordentlig og respektfull måte. Jeg merker mer svakheter med dette spillet sammenlignet med det andre Bethesda har gjort, så det er definitivt noe de må rette opp i. Spennende fremtid uansett. Sant. Der kunne vært gjort så mye bedre. Bare synd at de fleste anmeldelser gir det veldig god score, og salgstallene er veldig gode så blir vel neppe så store forandringer i rett retning fremover. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Synes det er godt å se at flere begynner å komme med kritikk av spillet. Og da mener jeg utover kun grafikk. Det er egentlig ett ganske middelmådig spill synes jeg. Jo mer jeg spiller, desto mer merker man svakhetene. Tror det traff ganske langt under forventningene til folk ja. Kritikk er fint, så lenge folk kan få sagt det på en ordentlig og respektfull måte. Jeg merker mer svakheter med dette spillet sammenlignet med det andre Bethesda har gjort, så det er definitivt noe de må rette opp i. Spennende fremtid uansett.Sant. Der kunne vært gjort så mye bedre. Bare synd at de fleste anmeldelser gir det veldig god score, og salgstallene er veldig gode så blir vel neppe så store forandringer i rett retning fremover. Har et stort problem med anmeldelser på akkurat det punktet og andre. Selv om jeg mener noen av dem for Fallout 4 er godt skrevet, spesielt da Gamer.no sin. Mitt absolutt største problem med anmeldere, spesielt da de store sidene som IGN, Kotaku, Polygon osv, er at de bidrar til og dra opp hype og lager en kultur rundt det. Noe de absolutt ikke skal gjøre. Anmeldere sitt mål er og gi oss kunder god informasjon så vi kan ta en velplassert beslutning. Istedenfor jobber de for utgiverne og ikke kundene som har bidratt til at de har blitt hvem de har blitt. Potensialet til Fallout 4 er utrolig stort, men ikke godt utnyttet dessverre. Tror med å bare utsette spillet 6 måneder frem til Juni i år kunne ha gjort mye med feilene som spillet har. Uansett jeg tror Elder Scrolls VI må gjøre ting annerledes for å holde følge med konkurrentene. Takker andre utviklere for konkurranse. Beklager for at jeg dro ut en diskusjon om anmeldelser her, bare plaget over hvordan industrien fungerer på det punktet. Endret 12. januar 2016 av Akrabra Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Er det fler enn meg som får litt vipper om enkel hverdagsrasisme når de hører på Tinker Tom? Jeg vet ikke hva slags etnisitet han har men jeg klarer ikke la være å tenke på en stereotypisk afroamerikaner egentlig ... litt som disse gutta ...som vel er god gammaldags hverdagsrasisme (og som var helt kosher for ikke veldig lenge siden). Endret 12. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Er det fler enn meg som får litt vipper om enkel hverdagsrasisme når de hører på Tinker Tom? Jeg vet ikke hva slags etnisitet han har men jeg klarer ikke la være å tenke på en stereotypisk afroamerikaner egentlig ... litt som disse gutta ...som vel er god gammaldags hverdagsrasisme (og som var helt kosher for ikke veldig lenge siden). Litt ja, men stereotyper er jo flere steder i spillet. Han som selger balltre i Diamond City, Moe Cronin. Bred Boston aksent, later som om han vet bedre enn deg osv, veldig typisk Amerikansk stereotype. Syns det beste med spillet uansett er at alle de navngitte karakterene i spillet har personlighet, og stemmene passer. Digger hatten til Tinker Tom, jeg bruker den på karakteren min nå. Den ser fantastisk ut! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Det synes jeg blir vel hårsårt. Han snakker "svart", men det må nesten være lov. Ellers er det ikke mye å spore. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg mente det ikke som negativt på noe vis - det var bare en observasjon. Jeg lo Masse kule karakterer/npc i dette spillet, men syntes tinker tom sin var litt enkel / standard. Har ennå ikke runda spillet jeg. Har spilt ca 150 timer, lvl 70-noe. Alt ble litt fucka til her .. MM hater meg av en grunn jeg ikke vet (fått med meg). Institute har kicka meg ut fordi jeg trossa dem (planlagt), og da kan ikke RR hjelpe meg mer (så ikke den komme). Presley vil at vi skal knekke institute, og ønsker at vi får en stor nok MM hær, men jeg er usikker på hvordan dette vil gå når The Castle folka hater meg (shoot on sight). Så virker som er jeg stuck med BoS forløpig. Det var ikke planen, planen var å følge RR. 1 Lenke til kommentar
...... Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Hva slags oppdragstype vil du ha som kan løfte spillet mange hakk? Oppdrag som å f.eks stjele ting, overtale folk, snike seg inn å sabotere? Vil utelukke endel spillere i og med at det er så basert på karakterbyggingen, men det gir vel også indisier til flere gjennomspillinger. Virker som utviklerne ikke vil utelukke noen spillere uavhengig av karakterbygging, kanskje det som er med på å lage oppdragsvariasjonen litt flat. Ser poenget ditt med at oppdragene ikke han ha den store variasjonen på grunn av at man skal kunne velge alle mulige typer karakterer, og derfor legger dette selvsagt litt restriksjoner. Men de kunne i hvert fall ha prøvd å lage litt mer dybde i oppdragene, der man får et slags forhold til karakterene som gir oppdragene. Her er det utenom mainquest nesten alltid oppgaver man får av en eller annen intetsigende person som ber deg om å rydde opp en eller annen plass, og så går man tilbake og leverer inn questen. Det er få lange questlinjer, og valgene man tar er det vanskelig å bry seg nevneverdig om. Jeg følte i hvert fall ikke at jeg etterlot meg en stor forandring i spillverdenen når jeg var ferdig med spillet, i motsetning til andre spill der konsekvensene er mye større. (...) Hordan har de sluppet unna med det? De 3 siste store Bethesda spillene har stukket av med alt av priser, og blitt stort sett hyllet av fansen. Her skjer det ikke, her er blitt store sprik i kjerne fanskaren og mange ser nå litt annerledes på Bethesda, og jeg tror det er en god ting. Nå som Bioware prøver åpenverden med Dragon Age, Mass Effect og CDRP lykkes med The Witcher så er ikke lenger Bethesda alene i denne typen rollespill, de må ta steget opp. De trengte konkurranse, noe Fallout 4 viser. Det som er positivt, etter min mening. Er at Bethesda faktisk er et studio som vil være best, de vil være på toppen i sin sjanger og vil lage gode spill, i motsetning til hva folk tror og andre utviklere. Bare det at de har utvidet studio med 50 ekstra ansatte etter Fallout 4 sin lansering viser at de satser. Så nei de har ikke sluppet unna med det, gode salg er ikke å slippe unna med det. Det er det siste jeg kommer til å si om det. Mitt tips til deg er å ta en tur til Fallout 4 forumet til Bethesda og legg igjen tilbakemelding. Hva du syns var bra, hva du syns er dårlig, og skriv det på en respektfull måte. De har noen få utviklere der som er delaktige på forumet, og selv om ikke alle svarer er de stadig innom å leser poster. Selv syns jeg spillet er ganske bra, og det var så absolutt det med underholdende jeg spilte i 2015, og så langt i 2016. Syns hovedhistorien var bra, med en del spennende valg og mørke utfall. De traff godt på grå moralske valg, noe som jeg syns er veldig spennende. Kampsystemet er bra, med mange forskjellige måter å spille på. Verden er godt bygd, og det at man kan være delaktig i infrastrukturen i Boston er en genistrek, et godt stikk mot andre åpenverden spill. Som sagt, masse bra der, og noe dårlig. Som alle spill. Det jeg mente er at de har sluppet unna ved det ved at et spill med så mange svakheter i det hele tatt får 10/10 hos flere spillanmelder. Fansen har heldigvis reagert i ettertid, og spillet får en del pepper rundt om kring. Men av anmelderene har spillet fått honnørbillett og en klapp på skulderen. Per nå har Fallout 4 en score på 87 på metacritic (ikke beste målestokk akkurat men), men har en brukerscore på 6.4. Heldigvis virker det som at fansen ikke oppfører seg som Beliebers, og at Bethesda tar til seg kritikken fra fansen, i stedet for å se på hva anmelderene mener om spillet. De har i hvert fall en fryktelig lang vei å gå når de skal gi ut neste spill. Skal gjøre som du sier og legge igjen en kommentar på det offisielle forumet. 1 Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Noen som har noen tips til hvordan man får fikset veggene i Castle? Vet det skal være mulig med Shack Foundation, men får det ikke til. Er så dårlig på bygge ting i spill. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Kom over denne i en artikkel på Rock Paper Shotgun. Vet ikke om den har blitt postet her før. RPS artikkelen: https://www.rockpapershotgun.com/2016/01/12/fallout-4-biggest-fight/#more-340079 Endret 12. januar 2016 av Enceladus 1 Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Potensialet til Fallout 4 er utrolig stort, men ikke godt utnyttet dessverre. Tror med å bare utsette spillet 6 måneder frem til Juni i år kunne ha gjort mye med feilene som spillet har. Uansett jeg tror Elder Scrolls VI må gjøre ting annerledes for å holde følge med konkurrentene. Takker andre utviklere for konkurranse. Beklager for at jeg dro ut en diskusjon om anmeldelser her, bare plaget over hvordan industrien fungerer på det punktet. Hva mener du med at det ikke er godt utnyttet? Hva mer skulle de ha lagt til? Hvis du mener at bugfiksing er å utnytte potensialet bedre, er det noe de kan holde på med årevis tenker jeg. De må bare sette en strek å få det ut. B. Software har jo voksne utviklingslengder. De ligger vel på 5-6 år per spill. Vanskelig å se hva mer de kunne ha puttet inn i spillet. Jeg er ikke så bekymret for TESVI. Det kommer til å bli bra. Selvom DA3 var et greit openworld spill har de minst et par steg til å gå før de kan true TES. Største bekymringen for TES er vel at de lager noe annet imellom nå (som bryter opp TES/FO/TES løpet), som Todd Howard har nevnt en mulighet for. Endret 13. januar 2016 av maanemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå