Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som jeg ikke ønsker er at du blir gående rundt som level 1-10 og hoppe over den ene location etter den andre fordi du vet hva som venter deg der, og ender opp med å grinde for å gå opp såpass i level at du kan gå der du vil. Det må være en balanse.

Det er alt for lett å være skarpskytter i alle disse Bethesda-spillene, mye pga at hvis du har en gruppe enemies som ikke ser deg, og du plaffer ned en av dem fra lang nok distanse, så vil ingenting skje.

Ja, det må selvsagt være balanse. Jeg tror det største problemet er at selv om verden er åpen, er historien ganske lineær. Hva om vi i stedet hadde blitt sendt rundt omkring, eller sto mye friere til å bestemme selv hva vi vil gjøre? For eksempel kan det være en hel rekke radiotårn på kartet, og vi må aktivere alle sammen, hente informasjon fra dem eller noe sånt. Dermed har vi en grunn til å dra over hele kartet. Mange av disse tårnene er i svært farlige områder, så vi står fritt til å bestemme hvordan vi vil aktivere dem. Om vi vil utforske kan vi gjøre det, gå opp i level, få bedre utstyr, og så dra tilbake til tårnet og kverke hele gjengen. Men vi kan også dra dit på lvl 1 og prøve å snike oss inn dit. Takket være genial level design er det fullt mulig å finne hemmelige veier inn dit, så vi kan dra inn, hente det vi skal hente og dra ut igjen uten å sloss mot en eneste fiende. En stor del vil jo være for farlig til å utforske da, men man vil kunne gjøre det historien vil vi skal gjøre. :)

Angående sniper riflen løser jeg det "problemet" på samme måte i alle spill: Jeg regner det som en exploit, og lar være å gjøre det. ;) Selvsagt kan jeg jo plaffe dem ned en etter en på trygg avstand, men da ødelegger jeg jo bare moroa for meg selv. Og hva vil jeg kunne oppnå? Å komme på forumet og skryte av at jeg har klart spillet? :p Det er en av grunnene hvorfor jeg foretrekker hagle i de fleste FPSer. Da må man nært, så det blir mer personlig. Up close and personal, og alt det der. :) Mye farligere, men mye mer moro. :)

Jeg liker dragene jeg. De var hvertfall vanskelig i starten. Da jeg drev og snek meg rundt i skogen alene var jeg faktisk "redd" for at det skulle komme en drage. Jeg hadde ikke sjans i det hele tatt! Jeg syns det var kjempespennende. Etter hvert blir du litt for flink ift de, da blir det mer vanlig. Skulle gjerne hatt noen svære "superdrager". Jeg liker det at noen ting er helt sykt vanskelig, og andre ting lett. Da blir spillet mer dynamisk.

Og Dwermer-ruiner: ELSKER de! Kan bruke en hel dag på en ruin, helt fantastisk! Spesielt Blackreach. Herregud så skummelt jeg syns det var de første gangene. Så jo nesten ingen ting.

Dragene var morsomme i starten, men som du sier blir de for enkle. Så hva da om man ble angrepet av fem, seks drager på en gang? Da blir det straks noe annet. ;)

Lenke til kommentar

Det er jo hele poenget. Drager blir etterhvert alt for enkle. fordi man er for mektige. Dermed må man enten gjøre dragene sterkere for å holde interessen oppe, eller slenge på flere drager. Å bare gjøre dem sterkere gjør at spillet kan bli repetitivt og kjedelig. Å slenge på enda en drage eller to gjør det bare mer interessant.

Lenke til kommentar

Meget interessant om det er ekte. 74A sier nok fint lite i seg selv, men om man leter litt blir det noe annet. I Fallout 3 var det meningen de skulle ta med Vault 74, men det ble droppet av en eller annen grunn. Det er heller ikke gjemt blandt alle filene til spillet. Derimot er det med i filene til New Vegas, til tross for at det ikke dukket opp der heller. Dermed vet vi en del om det, men ikke hvor det ligger (så vidt jeg vet). Skal vi besøke det i Fallout 4?

http://fallout.wikia.com/wiki/Vault_74

Lenke til kommentar

Ja, det må selvsagt være balanse. Jeg tror det største problemet er at selv om verden er åpen, er historien ganske lineær. Hva om vi i stedet hadde blitt sendt rundt omkring, eller sto mye friere til å bestemme selv hva vi vil gjøre? For eksempel kan det være en hel rekke radiotårn på kartet, og vi må aktivere alle sammen, hente informasjon fra dem eller noe sånt. Dermed har vi en grunn til å dra over hele kartet. Mange av disse tårnene er i svært farlige områder, så vi står fritt til å bestemme hvordan vi vil aktivere dem. Om vi vil utforske kan vi gjøre det, gå opp i level, få bedre utstyr, og så dra tilbake til tårnet og kverke hele gjengen.

Neinei, ikke noe Far Cry 3 tårnsystem i gode gamle Fallout nei!

Forøvrig så finnes ikke historien lineær i New Vegas. Valgene du tar har faktisk en effekt på spillverdenen i dette spillet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sett denne folkens? Tydeligvis en tumblr teaser fra Bethesda:

http://www.youtube.com/watch?v=Zp9pkJCgmUM

Hvis den er ekte, er jeg ikke i tvil whatsoever!

Desverre må jeg være party-pooper her. Tumblr-siden var fake. Det var en fyr som begynte å lage den etter han hadde sett thesurvivor2299.com-siden. Han holdt på et par dager, så stod han frem som "troll".

nettadressen er http://12072299.tumblr.com/ og det ser ut som han i dag bruker den til å følge utviklingen på thesurvivor2299.com

Spekulerer i om den ble "stoppet" fordi Bethesda tok kontakt med han. Han brukte Fallout-navnet og fallout-logoen ganske så greit mye. Han hæshtagget til og med Fallout i alle postene og brukte gamle lydklipp fra fallout spillene for å lage "teaser audio".

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Det er jo hele poenget. Drager blir etterhvert alt for enkle. fordi man er for mektige. Dermed må man enten gjøre dragene sterkere for å holde interessen oppe, eller slenge på flere drager. Å bare gjøre dem sterkere gjør at spillet kan bli repetitivt og kjedelig. Å slenge på enda en drage eller to gjør det bare mer interessant.

Jeg mener at det ikke hjelper å slenge på flere drager av gangen heller. De setter seg bare ned på bakken og strekker nakken til for hugg og beveger seg ufattelig dorskt og treigt. De biter én gang per ti sekunder eller noe. Så letter de igjen svinser rundt og lander. Da jeg brukte Deadlier Dragons mod (eller noe slikt) ble de mye farligere men egentlig var de bare damage sponges og det ble viktigere å unngå å bli truffet. Like kjedelig som originalene, bare mer irriterende siden de dukket opp over alt og tok evigheter med repetitiv shoot+hide+shoot+hide+slash+retreat etc.

Det er måten de slåss på som er problemet, ikke hvor mye skade de kan gi eller ta i mot før de dør. Når du møter på den første, i mainquesten, er den nok skummel - men drar du rundt og vekker dem opp etterpå lærer du deg fort hvordan du må ta dem. De er rett og slett for dumme og begrensede i sin problemløsingslogikk. Det bør være vanskelig å ta en drage ikke fordi du må stå og skyte/denge på den i timesvis, men fordi de er intelligente, magiske vesener som har hersket over Tamriel i evigheter før alv og menneske dukket opp.

Den samme logikken håper jeg Bethesda bruker med Fallout 4 - at menneskelige motstandere, spesielt profesjonelle vakter, er litt mye å bryne seg på før du har blitt temmelig mektig. Raiders og Fiends litt enklere kamplogikk enn mer opplyste folk. På høyere levels og vanskegrad syns jeg f.eks radscorpions kan bli litt ensformige motstandere. Blir bare teit å fyre av 2000 skudd med en minigun mens du løper bakover halvveis over kartet...

Endret av BiggusD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

radscorpions kan bli litt ensformige motstandere. Blir bare teit å fyre av 2000 skudd med en minigun mens du løper bakover halvveis over kartet...

Ha ha the story of High Level fallout 3/NV :)

AI er nok vanskelig for utviklere generelt pga utforming av terreng og at motstanderen flytter på seg. Jeg skulle gjerne sett at "proffesjonelle" mobs gjemte seg bak ting, eller stakk av, for å snike seg innpå deg igjen, kaste granater, setter traps etc. Men det er nok hardcore programmering som må til, som sikkert blir vanskelig i en fri verden med random spawns.. men det er lov å håpe bethesa har greid å gjøre fights bedre til fallout 4/TES6 :D

Lenke til kommentar

Problemet med AI ble bevist ganske tydelig i Unreal Tournament. Da de jobbet med AIen gjorde de sitt beste for å forbedre den, men resultatet ble at AIen faktisk ble alt for god. Faktisk ble den så god at et menneske ikke ville ha sjanse mot den. Dermed ble AIen skrudd ned en del hakk, så den ble dum nok til at folk har sjanse mot den.

For øvrig har vi jo Kasparov vs Deep Blue i 1996. Kasparov var på den tiden verdensmester i sjakk. Deep Blue er en sjakkmasking/robot. De spilte en turnering på seks omganger. Kasparov vant tre, to ble uavgjort, og Deep Blue vant en. Med andre ord var AIen bra nok til å slå verdensmesteren. ;)

Alt i alt er det ikke AIen i seg selv som er problemet, selv om man liker å tenke sånn. Problemet er vel heller hva AIen har lov å gjøre, og hva den kan gjøre. Om en AI-vakt hadde hatt tilgang til alle våpnene spilleren har, kunne én eneste vakt vært nok til å hindre de aller fleste i å komme seg forbi. På samme måte hjelper det ikke hvor smart AIen er, om den får styre ti folk med pistol mot en spiller med sniper rifle, rakettkaster og maskingevær.

Lenke til kommentar

Ja AI`en er utvilsomt bra nok, men det er nok heller restriksjonene som blir satt opp slik at den skal være overvinnelig som er problemet. Er nok som du sier, hadde AI`en fått samme arsenal som spilleren og tilsvarende i Armor/HP, så blir den seig nok. Men det er manøverene AI`en har som kan forbedres. I steden for at den går mot deg og plaffer løs, helt uaffektert av at du også plaffer løs på den som kunne vært gjordt anderledes. Hadde du truffet AI`en , burde det vært "naturlig" at den prøvde å gjemme seg/finne en bedre stilling for å forsvare seg, eller at den rett og slett stakk av, for så å komme tilbake, gjerne bak deg, 1 minutt senere.

Et eksempel på hvordan jeg ser for meg artig AI i F4, er i byene/ruinene, du lusker rundt, og blir plutselig skutt av en sniper. Du ser ikke sniperen for han har forflyttet seg rett etter han skjøt,og rett og slett jakter på deg. Ikke bare flyr frem og tilbake til vinduet som mobbene gjør i F3/NV. Det hadde vært stilig.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at allerede i det første Medal of Honor skjøt jeg mot en nazist, så han dukket bak et hjørne, stakk frem maskingeværet og plaffet løs i blinde. Har også sett fiender i andre spill som flykter når de bli skadet for å hente forsterkninger. Hvorfor får vi ikke mer sånt? De har jo bevist at de kan dette med AI om de vil. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Ny dag, ny kode:

CQ CQ CQ BST IS GONE II BST IS GONE N HPE FREQ 3450 RT GB AMERICA

Calling any station, Calling any station, Calling any station. Boston is gone, repeat, Boston is gone. No Hope. Frequency 3450 Return Transmission. God bless America/Goodbye America.

Lenke til kommentar

For første gang begynner tvilen om at dette er ekte å komme... Registreringen av navnet Fallout 4 skal visstnok ha blitt avslørt som en bløff.. Og de konstante oppdateringene? Begynner å bli uoversiktlig og rotete. Nesten så jeg tenker at Bethesda ville gjort det enda mer gjennomført. Jeg håper jeg tar feil nå!!!

Det vil jo uansett avsløre seg på søndag. Må heldigvis ikke vente lengre enn det.

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

For første gang begynner tvilen om at dette er ekte å komme... Registreringen av navnet Fallout 4 skal visstnok ha blitt avslørt som en bløff.. Og de konstante oppdateringene? Begynner å bli uoversiktlig og rotete. Nesten så jeg tenker at Bethesda ville gjort det enda mer gjennomført. Jeg håper jeg tar feil nå!!!

Det vil jo uansett avsløre seg på søndag. Må heldigvis ikke vente lengre enn det.

Hvor fant du et at det var en bløff? Da har i såfall mange store spillmagasiner gått fem på også ;)

Rart ikke Bethesda avkrefter dette i såfall, med tanke på investorer etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...