Gå til innhold

Er på 2 året på øk adm, kan jeg fortsette på jus?

gaffel1

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med andre året mitt på økonomi og administrasjon, men har fått mer og mer lyst til å studere jus istedenfor. Hvis jeg skal studere jus, må jeg begynne på første året på jus da, eller er noen av fagene like som de på økonomi og administrasjon, sånn at jeg kan feks begynne på andre året på jus, og evt ta opp noen fag fra første året på jus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Du må selvsagt spørre en studieveileder på den aktuelle skolen du vurderer. :)

Hvor studerer du? Er det på BI? Lurer på om de har noen linjer med jus der hvor det kanskje er litt overlapp om det kunne være aktuelt å studere der?

Men om ikke, og du skal begynne på jus på universitetet, tror jeg nok det er lite overlapp og du må regne med å ta alt fra begynnelsen av. Merk. Jeg tror.

Egentlig er det bare å finne studieplanen som viser fagsammensetningen og se om det er noen relevante og lignende fag.

Lenke til kommentar

Du må nok starte på nytt ja. Du går i Trondheim og da er det naturlig å velge Folkeuniversitet som eneste tilbyder av rettsvitenskap i Trondheim. Jeg går for øvrig på NHH og skal starte på rettsvitenskap ved UiB til neste høst, og da regner jeg med å starte på nytt (til tross for at NHH tilbyr enkelte juridiske fag).

Endret av Potissimus
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg studerer på BI ja. Men det er vel ikke noen linjer med jus der, hvertfall ikke i Trondheim hvor jeg studerer.

Det er avhengig av hva slags jus du er interessert i da.

BI har en linje som heter Økonomi og forretningsjuss. Første året er likt første året på øk/adm.

http://www.bi.no/bachelorstudier/Okonomi-og-forretningsjus/studieplan/

Siste to år tilbys kun i Oslo.

Om det er en aktuell linje og det ikke er aktuelt å flytte, kan du kanskje høre om det er mulig å ta jusfagene som nettstudent og eventuelt ta de fagene som blir tilbydt i Trondheim der?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg studerer på BI ja. Men det er vel ikke noen linjer med jus der, hvertfall ikke i Trondheim hvor jeg studerer.

Du har helt minimalt med juss på øk.adm. på BI, så du må helt garantert starte på første året. Jeg kan jo nevne at økonomer med juss-utdannelse er veldig ettertraktet, så fullfør gjerne andre året hvertfall.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo også hvor lurt det er. Du kan jo risikere å komme langt bak de andre.

På skolen jeg går på har jeg tatt kurs i forvaltnings-, arbeids-, selskaps-, avtale-, kjøps-, ekteskaps-, gjeldsforfølgnings- og arverett, men kunne aldri tenkt meg å prøve å få disse godkjent dersom jeg skulle over på UIB. Det har litt med dybden business-skolene går i materiet, i forhold til rettsvitenskapsstudiene. Hos oss preges rettsvitenskaps-kursene av praktikumsoppgaver, og bakenforliggende hensyn og forarbeider gjennomgås ikke i like stor grad som (jeg håper) universitetene gjør. Jeg vet ikke hvordan rettslærestudiene er på BI, men jeg har forstått det slik på vår foreleser (som var prodekan på jurfak UIB) går vi MYE mindre i dybden på ting enn det universitetsstudentene gjør.

For å finne ut om du kan få noe godkjent vil nok det beste være å kontakte universitetet direkte.

Lenke til kommentar

Jeg har studert jus både i BI-kontekst (bedriftsøkonom for the win) og som ledd i fullført juriststudium - med mindre BI har revidert fagplanen sin noe så innmari med betydelig mye mer vekt på juridiske emner vil du ikke få fritak for noen fag i rettsstudiet med en bakgrunn fra økonomi og administrasjonsbacheloren.

Bachelorstudiet i økonomi og forretningsjus stiller litt bedre, men også det er veldig innrettet på praktisk bruk av jussen fremfor det mye mer teoritunge embedsstudiet. I tillegg til dette matcher jo ikke fagplanene helt perfekt, og du får ikke godkjent fritak fra deler av en eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...