Gå til innhold

macbook pro 15" eller alienware 17"?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny arbeidsmaskin til Arkitektstudiet og er litt rådvill. håper på at det er noen her inne som kan veilede meg i riktig retning.

På daglig basis bruker jeg 3D modelleringsprogrammer og Adobepakken.

Macen jeg benytter per dags dato:

13" macbook pro

2,4 GHz Intel Core 2 Duo

8 GB 1067 MHz DDR3

NVIDIA GeForce 320M 256 MB

OS X 10.8.5 (12F37)

maskinen henger mye og jeg har behov for noe kraftigere.

Jeg har hatt mac siden 2006 men er tidligere pc bruker.

Frem til nylig tenkte jeg å kjøpe den nye Macbook pro 15” med retina skjerm som kom ut for 25 dager siden, men da den kom ut for salg så jeg at man ikke har oppgraderingsmuligheter på den etter at man har konfigurert den på nettbutikken. Da ble jeg frustrert og begynte å se etter andre alternativer på markedet.

Macbook Pro 15” med retina skjerm:

· 2,6 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,8 GHz

· 16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM

· 512 GB PCIe-basert flashlagring

· 23.710nok

Inne på Dell sine sider fant jeg Alienware dell 17” som man kan oppgradere med fantastiske specs som tilsynelatende utkonkurrerer MAC. Jeg vurderer dette alternativet seriøst, men har ingen erfaring med Dell.

PROSESSOR

Overklokket Intel® Core™ i7-4900MQ prosessor (8 MB hurtigbuffer, opptil 4,0 GHz med Intel® Turbo Boost-teknologi)

OPERATIVSYSTEM

Windows 8 64bit, Norsk

GRAFIKKORT

NVIDIA® GeForce® GTX 780M med 4GB GDDR5

MINNE

32GB tokanals DDR3L at 1600MHz

HARDDISK

750GB 7200RPM SATA 6Gb/s + 80GB mSATA SSD Caching

LCD

17.3 inch (439.42 mm) 120Hz WLED FHD (1920 x 1080) TrueLife w/3D Bundle

FARGEVALG

Anodized Aluminum (3D)

OPTISK(E) STASJON(ER)

Slot-Loading Dual Layer Blu-ray Reader (BD-ROM, DVDRW, CD-RW)

TRÅDLØS TILKOBLING

5G WiFi Broadcom 4352 802.11n/ac and Bluetooth 4.0

24 665nok

Hvordan er viftestøyen på alienware?

Hvordan er skjermkvaliteten i forhold til macbook pro retina?

Er det noen som kjenner til andre alternativer som kan konkurrere med Alienware eller mac?

Håper det er noen her som har mer peiling enn det jeg har på dette emnetJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer arkitektur selv, og ville helt klart gått for MBPr. Ble selv irritert da de ikke lenger åpnet for oppgradering av disk, minne, osv. Men etter en to-tre år med bruk, så får en solgt sin Macbook til en latterlig høy pris på finn.no, hvilket er med på å veie opp for denne ulempen. En annen er selvfølgelig hvor kompakt MBP er i forhold til ytelse.

Noen fordeler jeg ser:

* Trackpaden på MBPr er overlegen, gir f.eks muligheten til å jobbe i illustrator + CAD programmer forholdsvis komfortabelt, selv når du er ute og reiser og ikke har mulighet til å bruke mus.

* MBPr har bedre skjerm. Apple er også kjent for å levere maskiner som er ferdig fargekalibrert når de kommer ut fra fabrikken.

* Alienware veier over dobbelt så mye, samtidig som batteriet varer i under 3timer (mot MBPr sine 8timer)

*Du har muligheten til å installere WIN på din Mac (praktisk - pga 3ds Max)(Litt ironisk...)

*80GB SSD, gir deg stort sett bare muligheten til å installere de programmene du trenger på maskinen (+ de 16-32GB du må ha fri pga minne). Da kan du ikke dra nytte av hastigheten til SSDen de gangene du jobber med tyngre prosjekter som fort tar opp en 40-80-100GB plass på disken. (Jeg hadde en MBP der jeg i en periode kjørte 500GB HD + 64GB SSD, hvilket var en helt uholdbar situasjon.) (Men mulig SSD caching fungerer litt annerledes???)

Prisen for den MBPr du lister er forresten 21.800 med studentrabatt. Når det er sagt, så vet jeg at Dell kan gi en svært god studentrabatt om du tar kontakt med de direkte. Men av de som på studiet har gått for Alienware (en maskin jeg hovedsakelig ser på som en gaminglaptop (med dedikert grafikkort), eller f.eks. toppmodeller fra Samsung, er det mange som har angret etter noen måneder.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...