ESG Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg har oppgradert hovedkortet (til Asus P4C800) og opplever at min prosessor P4-2Ghz ikke vil kjøre raskere enn 800 Mhz. Jeg har selvfølgelig lastet ned og flashet nyeste BIOS. Setter stor pris på tips! Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Har egentlig ikke peil for jeg har amd, men skal du ikke stille inn fsb`en i bios sånn at du får rett buss? :-? Sry for rot litt trøtt -C.M Lenke til kommentar
ESG Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Verdt å prøve - hvor i Bios regner du med at jeg gjør dette? Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Advanced chipset features ellerno :-? Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Du må antagelig sette fsb til 133,som er rett fsb for din prosessor hvis det er en 533. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg har oppgradert hovedkortet (til Asus P4C800) og opplever at min prosessor P4-2Ghz ikke vil kjøre raskere enn 800 Mhz. Jeg har selvfølgelig lastet ned og flashet nyeste BIOS. Setter stor pris på tips! Hvor har du skjekket CPU-hastighet? CPU ID, CPU-Z eller lignende? Uansett så skjekk at FSB er satt til 100 Mhz (400 effektiv FSB). Går ut i fra din 2 GHz normalt skal kjøre på 400 FSB. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg har oppgradert hovedkortet (til Asus P4C800) og opplever at min prosessor P4-2Ghz ikke vil kjøre raskere enn 800 Mhz. Jeg har selvfølgelig lastet ned og flashet nyeste BIOS. Setter stor pris på tips! Hvor har du skjekket CPU-hastighet? CPU ID, CPU-Z eller lignende? Uansett så skjekk at FSB er satt til 100 Mhz (400 effektiv FSB). Går ut i fra din 2 GHz normalt skal kjøre på 400 FSB. Har så gamle cpu qdr? Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hvis det er en 400 prosessor bør den oppgraderes,jeg er temmelig sikker på at den ikke støttes av de nye hovedkorta med 875 chipsettet På mitt hovedkort som er et Msi stiller du frekvensen i bios under "frequency/voltage control". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det hadde vert greit å vite hvilken cpu du har, er det en 400mhz eller 533 eller Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Sorry jeg tok feil i mitt forrige innlegg ,Asus P4C støtter din cpu selv om det er 400fsb så da er det bare å stille inn riktig i bios. Kanskje du burde lese litt i boka :wink: Lenke til kommentar
opticus Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 det er forresten under advanced -> jumperfree configuration du stiller på dette her. Hvis jeg ikke husker helt feil... Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det hadde vert greit å vite hvilken cpu du har, er det en 400mhz eller 533 eller Så vidt jeg husker starter 533 FSB prosessorene på 2.4 GHz. Altså, alt under er 400 FSB og lavere. Lenke til kommentar
ESG Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Blir overveldet over den gode responsen på dette forumet. Takk! Bare slik at jeg skjønner det riktig: fsb er front side bus... Når jeg går inn i BIOS er det ikke noe som henviser til fsb. Regner med at "Adwanced" er rikitg uansett. her finnes følgende valg: *JumperFree configuration *CPU configuration *Chipset *Onboard devices configuration *PCIPnP *USB configuration *Speech configuration *instant music configuration Når jeg går inn på Chipset får jeg følgende valg: *Configure DRAM timing by SPD *Performance acceleration mode *DRAM idle timer *DRAM refresh rate *Graphic adapter priority *Graphic adapture sice *Spread spectrum *ICH delayed transaction *MPS revision Vet som sagt ikke hva jeg skal stille på Lenke til kommentar
ESG Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 det er forresten under advanced -> jumperfree configuration du stiller på dette her. Hvis jeg ikke husker helt feil... Her er følgende valg: AI overclokck tuner [standard, overclock 5%..-30%, Manual] CPU ration [8,9,..28] Performance mod [Auto, Standard, Turbo] Jeg er altså like langt. Som noe sikkert skjønner nå etter hvert har jeg ikke rotet så mye i BIOS før. Har manual på hovedkortet men det sier ikke så mye om dette problemet - i alle fall ikke noe om hvor en stiller fsb. Kan det hende at det skal stilles med jumper? Lenke til kommentar
opticus Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 det er forresten under advanced -> jumperfree configuration du stiller på dette her. Hvis jeg ikke husker helt feil... Her er følgende valg: AI overclokck tuner [standard, overclock 5%..-30%, Manual] CPU ration [8,9,..28] Performance mod [Auto, Standard, Turbo] Jeg er altså like langt. Som noe sikkert skjønner nå etter hvert har jeg ikke rotet så mye i BIOS før. Har manual på hovedkortet men det sier ikke så mye om dette problemet - i alle fall ikke noe om hvor en stiller fsb. Kan det hende at det skal stilles med jumper? gå inn på manuell så kan du sette instillingene, kommer opp endel flere bokser når du velger manuell i stedenfor de prosentene.. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det hadde vert greit å vite hvilken cpu du har, er det en 400mhz eller 533 eller Så vidt jeg husker starter 533 FSB prosessorene på 2.4 GHz. Altså, alt under er 400 FSB og lavere. 2.4 kom også i 400 utgave, men denne er ikke å se i hyllene lenger. Videre er raskeste P4 med 400mhz fsb 2.6 ghz, tilsvarende med 533 er 2.66. Lenke til kommentar
ESG Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 gå inn på manuell så kan du sette instillingene, kommer opp endel flere bokser når du velger manuell i stedenfor de prosentene.. her er valgene: CPU external frequency CPU ratio DRAM frequency AGP/PCI frequency CPU Vcore voltage DDR reference voltage AGP VDDQ voltage Performance mode Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 sett "AI overclocking Tuner" til "Manual". Prøv så å sette " CPU External Frequency (MHz)" til 200. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Har ikke kortet selv men mener du skal finne disse innstillingene under advanced menu og så cpu configuration, det skal finnes et valg der du velger 400,533,800 eller auto , sett den på 400. Lenke til kommentar
ESG Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 sett "AI overclocking Tuner" til "Manual". Prøv så å sette " CPU External Frequency (MHz)" til 200. Et svært dårlig valg som førte til at PC-en ikke kom opp. Maskinen startet med oppgradering av BIOS, og siden jeg ikke hadde disketten klar prøvde jeg å starte opp maskinen igjen - og gjorde det som en ikke skal gjøre - jeg skrudde av strømmen. Nå står jeg her med en maskin uten fungerende BIOS Tror ikke dette er krise - tror det er noen jumpere som kan settes på hovedkortet slik at jeg restorer BIOS - må slå opp i manualen. Betyr altså at før jeg går videre på mitt problem med å løse klokkefrekvensen har jeg et par andre problemer å løse. Dette får uansett bli til kvelden antar jeg. Dersom det i mellomtiden er andre som har andre (og bedre )forslag mottas de med takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå