Smellyglove Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hei. Jeg har et Thompson-modem fra nettleverandøren min. Til dette har jeg koblet en Dlink ruter. Det jeg vil er at alt som er kablet i huset skal gå rett i modemet. WL ruteren skal kun være til trådløse ting. Sist jeg plugget ting inn i modemet tror jeg ikke de havnet på samme nettverk, jeg klarte iallefall ikke finne andre maskiner/PS3 og lignende hvis det var koblet rett i modemet. Hvordan fikser jeg dette? Og. Jeg har en printer jeg vil koble til en annen Dlink-ruter, som skal være på samme nettverket som alt det andre. Hvordan setter jeg opp denne ruteren? Det skal jo ikke være "hoved-ruteren" eller hva man skal kalle det. Den skal bare fungere som et slags relay, eller hva det heter.. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hva slags Thomson modem er det du har? Har det flere porter? De fleste Thomson modemene fra ISP er som regel rene modemer og har bare en utgang.. Da kan du glemme hele ideen din i såfall.... Men uansett, oppsett av et hjemmenettverk skal være modem -> router -> switch/aksesspunkt/sluttenheter. Skal du ha flere routere i nettverket, så må router 2,3,4 etc. settes i aksesspunkt modus.. Det kan være et eget valg for det i menyen til routeren, eller så må du gjøre det manuelt.. Da må du skru av DHCP serveren på LAN siden av routeren og eventuelt brannmur og NAT, og kabelen til de andre routerene må stå i en LAN port. Internettporten skal kun brukes på router 1 - den som går til modemet... Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Endret 16. november 2013 av Smellyglove Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Hva slags Thomson modem er det du har? Har det flere porter? De fleste Thomson modemene fra ISP er som regel rene modemer og har bare en utgang.. Da kan du glemme hele ideen din i såfall.... Men uansett, oppsett av et hjemmenettverk skal være modem -> router -> switch/aksesspunkt/sluttenheter. Skal du ha flere routere i nettverket, så må router 2,3,4 etc. settes i aksesspunkt modus.. Det kan være et eget valg for det i menyen til routeren, eller så må du gjøre det manuelt.. Da må du skru av DHCP serveren på LAN siden av routeren og eventuelt brannmur og NAT, og kabelen til de andre routerene må stå i en LAN port. Internettporten skal kun brukes på router 1 - den som går til modemet... Det er flere porter i modemet ja. Men jeg sist jeg prøvde så virket det som om alle enhetene fikk hver sin Public IP, og at det ikke var noe LAN, på en måte. Må jeg koble sammen router #2 med kabel? Kan den ikke stå trådløst for seg selv? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Ok, da blir modemet også første router, og de andre routerene dine må stå i AP modus.. Hvis sluttenhetene dine fikk offentlige IP adresser sist gang, så må DHCP serveren i modemet ha vært avslått.. Du kan koble deg til modemet med en PC og skrive ipconfig /all i CMD vinduet i Windows, og se på Gateway - hvilken IP adresse som står der.. Den bruker du til logge deg inn på modemet og få konfigurert den,, Jeg kan banne på at hverken modemet ditt eller routeren din støtter WDS/repeatermodus og da må du ha kabel i mellom ja... Kobles LAN - LAN Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 THOMSON TG789vn routeren Nextgentel bruker.. Du har bare 1 public ip uansett hvor mange routere du har. Modemet tar seg av den.. Enkleste måten er å koble ruterne sammen med kabel, men det kan være mulig å koble de sammen trådløst hvis det er Wireless-N rutere. Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Ok, da blir modemet også første router, og de andre routerene dine må stå i AP modus.. Hvis sluttenhetene dine fikk offentlige IP adresser sist gang, så må DHCP serveren i modemet ha vært avslått.. Du kan koble deg til modemet med en PC og skrive ipconfig /all i CMD vinduet i Windows, og se på Gateway - hvilken IP adresse som står der.. Den bruker du til logge deg inn på modemet og få konfigurert den,, Jeg kan banne på at hverken modemet ditt eller routeren din støtter WDS/repeatermodus og da må du ha kabel i mellom ja... Kobles LAN - LAN På Default gateway står det en 81.x.x.x. addresse. Jeg får ikke koblet til den. Det er ikke mitt modem jeg ser der antar jeg. Står at DHCP også er på. Så tipper det er homenet sin server jeg ser. Endret 16. november 2013 av Smellyglove Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hvis du får en offentlig IP adresse på PCen din, så er nok modemet ditt i brdge modus... Hva slags modem er det egentlig? Du kan ta å resette det ved stikke noe spisst (kulepenn, nål, binders....) inn i det lille hullet på baksiden av modemet.. Da skal du få en lokal IP adresse og modemet skal få sin opprinnelige lokale IP som du kan bruke til å logge deg inn med... Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Hvis du får en offentlig IP adresse på PCen din, så er nok modemet ditt i brdge modus... Hva slags modem er det egentlig? Du kan ta å resette det ved stikke noe spisst (kulepenn, nål, binders....) inn i det lille hullet på baksiden av modemet.. Da skal du få en lokal IP adresse og modemet skal få sin opprinnelige lokale IP som du kan bruke til å logge deg inn med... Det er et Thomson Speedtouch ST546i v6. Hvis jeg resetter det, mister jeg noe instillinger ifht å komme meg på nett igjen? Sorry for idiotisk spørsmål, men har alltid hatt kabel fra GET før, aner ikke hvordan det er via telefonlinja. Ruter #2 har jeg forøvrig gitt opp da jeg ikke gidder å strekke enda en kabel opp til 2 etasje. Får heller kjøpe en printer med wlan. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hvorfor har du et utdatert modem egentlig?? Det modemet der er hvertfall 10 år gammelt! Hvilken ISP har du? Ville ha kontaktet dem og fått ordna med et nytt modem assa..... Ang. resetting - Vil tro, siden det er så gammelt, så vil nok innstillingene bli borte ja... Er det PPPoE som blir brukt? Hvis det er det, så skal du vel ha en papir fra ISP'en din som brukernavn og passord står på.. Hvis ikke så kan du sikkert ta kontakt med dem og få det tilsendt.. Da er det ikke noe verre enn å bare legge dette inn igjen etter du har resatt modemet.... Men helt seriøst, bytt det ut med et nytt ett... Lenke til kommentar
Smellyglove Skrevet 16. november 2013 Forfatter Del Skrevet 16. november 2013 Hvorfor har du et utdatert modem egentlig?? Det modemet der er hvertfall 10 år gammelt! Hvilken ISP har du? Ville ha kontaktet dem og fått ordna med et nytt modem assa..... Ang. resetting - Vil tro, siden det er så gammelt, så vil nok innstillingene bli borte ja... Er det PPPoE som blir brukt? Hvis det er det, så skal du vel ha en papir fra ISP'en din som brukernavn og passord står på.. Hvis ikke så kan du sikkert ta kontakt med dem og få det tilsendt.. Da er det ikke noe verre enn å bare legge dette inn igjen etter du har resatt modemet.... Men helt seriøst, bytt det ut med et nytt ett... Haha. Jeg stusset litt da vi fikk det i posten. Mente at det var kliss likt de som var ti år gamle. Har Homenet. Og aner ikke hvis det er PPPoE, derfor jeg spurte. Har ikke tatt vare på noe som helst av papirer, jeg får logge på kundesupport-chatten i morgen. Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hei. Jeg har Homenet selv, de bruker ikke PPPoE, og de leverer opptil 3 offentlige IP'er slik oppsettet jeg har prøvd ut (blir nok redusert til 1 med tiden). Har samme modem her, vet det er gammelt, men jeg visste ikke at det er 10år gammelt Lurer på hvilket modem de sender ut per dags dato jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå