Gå til innhold

Måne mosaikk - 2000mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker. :)

Tolmodighet har jeg vel en del av ja. Når jeg var på "TV2 hjelper deg" for ca. 10 år siden sa NAF sin jurist ordrett: "Å han Jan Erik, må jo være tolmodigheten selv...". Å i dag, 10 år senere, blir jeg nesten irritert når solen står opp og jeg har vært ute hele natten, fordi natten ikke er lang nok og jeg som regel er "langt ifra ferdig", hehe... :D

Lurer på om jeg skal prøve å få dette bilde printet i litt større størrelse. Printeren min tar inntil A3+, men vet ikke helt hvor stort det kan printes og fremdeles se bra ut?

Lenke til kommentar

Som SveinMM er inne på her så bør du "passa" på mesterverka dinne

Utroligt detalje nivå, og flott teknikk

Blir sittande å grubla litt over dette store antall eksponeringer som du bruker her.

Min D 700 er garantert sånn cirka 150 000 eksponeringer speil/lukker, det skulle vel være ikke fult 3 bilder for deg det :-)

Bytter du lukkermekanismen ofte ?

Lenke til kommentar

Takk. :)

Jeg har ikke vært spesiellt redd for at noen skal kopiere bildene mine, da jeg har annsett de som "nygebynner"-bilder uten noen spesiell verdi pr. i dag. Men vet ikke hvordan jeg eventuellt skulle ha fått sjekket det heller, ettersom månen er "lik" hele tiden.

Vedrørende lukker;

Når jeg bruker 550D'en, så brukes den som regel til det som kaldes "deep sky" fotografering. Altså til lange(1-15 minutter), men få (10-200) eksponeringer av ekstremt lyssvake objekter, som ikke sliter spesiellt på lukkeren. Når jeg brukte den til månebilder før, brukte jeg 640*480 60FPS video crop modus. Dette gikk på bekostning av kvalitet da hvert bilde i filmen ble komprimert (og 8-bit kontra 14-bit som RAW gir), men ga alikevel det beste resultatet kontra stillbilder, og slet ikke på lukkeren i det heletatt.

Det skal dog sies at lukkerkassen på 550D'en er byttet en gang alleredet, Men dette gikk på garantien da det var flip-mekanismen for live-view som tok kvelden etter omkring 12000 eksponeringer. Nå har den begynnt å bli "seig" igjen (38484 eksponeringer og 3985 live-view "speil-løft"), men fungerer enn så lenge... Hmm...

Nå bruker jeg derimot et QHY5L-II Mono kamera til månebilder, og tar bildene i nær-infrarødt (alt lys under 742nanometer er blokkert 100%) da dette lysområdet er mindre berørt av lufturo, og derfor kan gi skarpere bilde (men går på bekostning av følsomheten til sensoren).

Fordelen med å bruke dette kameraet er egentlig mange. Men for det første er det mye mer lysfølsomt enn 550D'en, og det er heller ingen lukkermekanisme an noe slag som kan slites. Ulempen er vel at kameraet hovedsakelig kun tar sender ut bilder i 12-bit (med ny driver, tidligere bare 8-bit som oppført på databladet) kontra 14-bit som 550D'en gir. Også man bruke en PC da, siden "kameraet" i hovedsak kun er en sensor. :)

post-13836-0-59810300-1384597382_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...