Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Investeringer i sameie

Styreledern

Anbefalte innlegg

God kveld.

Er det noen øvre beløpsgrense for hvor mye et sameiestyre kan tillate seg å investere for sameiet, uten vedtak og godkjenning fra sameiermøtet?

Det er snakk om innkjøp av lekeplasser i størrelsesorden 500K. Midler er tilgjengelig fra et eget oppussingsfond for sameiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis sameiet har midlene tilgjengelig og de ikke er øremerket til noe spesielt, skal vell ikke det være noe problem. Men hvis lånet er tatt opp for oppussing, så er det vell naturlig at det er det de skal gå til ?

Jeg er ikke jurist eller advokat, men det er det som faller meg inn.

Lenke til kommentar

Det er vel det som er poenget. Lånet er tatt opp for oppgraderinger av boligmassen og uteområdet. Lekeplassene og tilstanden til disse var dårlige, HMS kontrollen mente de var farlige.

Spørsmålet ligger i at pengene vi tok opp i lån ikke var øremerket rehabilitering av betong og treverk, men også skulle brukes til uteområdet. Vi tolker lekeplasser som en del av uteområdet, men er åpne for at noen mener det er en egen post. Uansett har vi penger, vi vil bruke dem på lekeplass, men en halv million er mye og vi lurer på om vi har mandat til å bruke av lånet til å pusse opp lekeplasser, eller om summen er så høy at vi må be om tillatelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om det juridiske, for det kan jeg ingenting om.

Men: Jeg bor også i et sameie. Jeg hadde blitt rimelig sur og middels forbanna om jeg fant ut at styret har svidd av en halv million kroner på oppgradering av lekeapparatene uten å ha fått beskjed, mulighet til å stille spørsmål om saken - eller i det minste ha tatt det opp på et sameiemøte, fremfor å bruke pengene til å betale tilbake deler av lånet. Det er faktisk beboernes penger det er snakk om.

Så: Dersom det ikke er ønskelig med misstilt til styret, bråk blandt beboere osv - har du (dere) antageligvis mest å tjene på å innkalle til et sameiemøte hvor det i alle fall kan informeres om, og være oppe til diskusjon blandt de andre beboerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke så mye om hvor mye du har lyst til å bruke som om hva du har lyst til å bruke det til.

Styrets kompetanse følger av eierseksjonsloven § 31 - styret kan ta enhver beslutning som sameiermøtet kunne truffet ved vanlig flertall innenfor grensene av lov, vedtekter, og sameiermøtets beslutninger.

Beslutninger som innebærer vanlig forvaltning og vedlikehold kan tas av sameiermøtet uten spesielle flertallskrav. Disse kan da også tas av styret. Hvor mye penger som er involvert er et moment i om det aktuelle tiltaket er vanlig vedlikehold, men det er ikke avgjørende alene. Andre momenter er hva som er vanlige tiltak i andre lignende sameier f.eks. i samme område.

Her har du to utfordringer. Først og fremst må du avgjøre om du skal oppgradere eller vedlikeholde (reparere) lekeplassen. Førstnevnte vil vanligvis ligge utenfor "vanlig forvaltning"-kompetansen og kreve to tredjedels flertall i sameiermøtet, jfr. eierseksjonsloven § 30 (2) (a). Da kan ikke styret fatte vedtak.

Dernest må du se på hva sameiermøtet har vedtatt både av generelle instrukser til styret og av spesifikke instrukser i sakens anledning. Hvis sameiemøtet generelt har vedtatt at styret ikke skal foreta seg noe om lekeplasser, eller spesifikt har vedtatt at lånet skal brukes på vedlikehold av X, Y, og Z (og ingen av dem er lekeplasser), har ikke styret mulighet til å sette seg ut over sameiermøtet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...