Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Investeringer i sameie

Styreledern

Anbefalte innlegg

God kveld.

Er det noen øvre beløpsgrense for hvor mye et sameiestyre kan tillate seg å investere for sameiet, uten vedtak og godkjenning fra sameiermøtet?

Det er snakk om innkjøp av lekeplasser i størrelsesorden 500K. Midler er tilgjengelig fra et eget oppussingsfond for sameiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis sameiet har midlene tilgjengelig og de ikke er øremerket til noe spesielt, skal vell ikke det være noe problem. Men hvis lånet er tatt opp for oppussing, så er det vell naturlig at det er det de skal gå til ?

Jeg er ikke jurist eller advokat, men det er det som faller meg inn.

Lenke til kommentar

Det er vel det som er poenget. Lånet er tatt opp for oppgraderinger av boligmassen og uteområdet. Lekeplassene og tilstanden til disse var dårlige, HMS kontrollen mente de var farlige.

Spørsmålet ligger i at pengene vi tok opp i lån ikke var øremerket rehabilitering av betong og treverk, men også skulle brukes til uteområdet. Vi tolker lekeplasser som en del av uteområdet, men er åpne for at noen mener det er en egen post. Uansett har vi penger, vi vil bruke dem på lekeplass, men en halv million er mye og vi lurer på om vi har mandat til å bruke av lånet til å pusse opp lekeplasser, eller om summen er så høy at vi må be om tillatelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om det juridiske, for det kan jeg ingenting om.

Men: Jeg bor også i et sameie. Jeg hadde blitt rimelig sur og middels forbanna om jeg fant ut at styret har svidd av en halv million kroner på oppgradering av lekeapparatene uten å ha fått beskjed, mulighet til å stille spørsmål om saken - eller i det minste ha tatt det opp på et sameiemøte, fremfor å bruke pengene til å betale tilbake deler av lånet. Det er faktisk beboernes penger det er snakk om.