Gå til innhold

Minnepenn blir vist som harddisk, mulig å endre dette?

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2 stk 32GB Sandisk Cruzer Glide.

Begge er kjøpt på Clas Ohlson, men ikke samtidig.

Problemet er at den ene blir vist under "Flyttbare lagringsmedier" i windows, mens den andre blir vist under "Harddiskstasjoner".

Og jeg tror dette skaper et problem for meg..

Grunnen er at disse er ment som multiboot minnepenner, altså en minnepenn som er oppstartsbar og inneholder div windows iso filer, + litt annet.

Den eldste fungerer fint å boote fra, og det er denne som blir vist som flyttbar.

Mens den andre også booter, men jeg får ikke til å installere fra den.

Bruker noe som heter FiraDisk, dette er en slags driver som må brukes under installasjonen, og denne starter ikke, noe som resulterer i at windows 7/8 ikke finner .wim filene, som er nødvendig for installasjon.

Så det jeg lurer på, er det mulig å gjøre om minnepennen til en flyttbar disk??

Har prøvd å formatere på forskjellige måter, har også laget et image av den som funker, som jeg så gjenoppretta på den som ikke funker, uten hell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt info om hva dette gjelder. "removable media bit (RMB) set in their hardware device descriptor."

http://www.uwe-sieber.de/usbstick_e.html

Så det hjelper ikke med formatering etc.

Legg merke til at han sier om minnepenner som ikke er 'removable': They are extremely rare, no major brands are available.

Så du får legge den ut på eBay :)

Eller du kan Google "How to flip the removable bit on USB flash drives?"

Lenke til kommentar

Har googla litt, og jeg har tidligere vært borti lexar sitt program, men dette hadde ikke noe funksjon på denne :(

Lest om andre som også sliter med å få endret dette.

Leste også noe om at det hadde med windows 8 sertifisering å gjøre, og om dette stemmer så er den nok ikke så sjelden :p

For da vil det jo bare bli flere og flere av dem.

En annen bakdel med dette er jo andre programmer som kun lar deg skrive til usb disker, som f.eks programmet jeg brukte til å lage image av den fungerende minnepennen med.. Dette fant ikke den andre minnepennen.

Men får google litt mer.. fant noen treff tidligere idag, hvor man kunne prøve å skaffe noe slags factory program til minnepenn, som da lot deg endre den removable biten.

*EDIT*

Etter enda mer googling, så ser det ut til å stemme det med Windows 8 sertifisering.. men dette er for Windows 8 On The Go funksjonen.

Denne krever at minnepennen blir vist som "Fixed Drive", mens jeg er avhengig av at den blir vist som "Removable Drive", ellers vil ikke unattended filer bli brukt, noe som FiraDisk driveren bruker.

Jeg har prøvd å finne ut av manufacturer tools, uten hell..

Har lastet ned en neve med div versjoner av enkelte programmer, men får ikke minnepennen til å bli vist i noen av dem.

Har også prøvd med den som fungerer som den skal.

Ikke noe tegn til info på denne heller.

Har kjørt ChipGenius på begge, og her er infoen fra dem..
Den som fungerer er:

Description: [F:]USB Mass Storage Device(SanDisk Cruzer Glide)
Device Type: Mass Storage Device
Protocal Version: USB 2.00
Current Speed: High Speed
Max Current: 200mA
USB Device ID: VID = 0781 PID = 5575
Serial Number: 4C532000020309111330
Device Vendor: SanDisk
Device Name: Cruzer Glide
Device Revision: 0126
Manufacturer: SanDisk
Product Model: Cruzer Glide
Product Revision: 1.26
Controller Part-Number: Unknown
Og den som ikke funker er:
Description: USB Mass Storage Device(SanDisk Cruzer Glide)
Device Type: Mass Storage Device
Protocal Version: USB 2.00
Current Speed: High Speed
Max Current: 200mA
USB Device ID: VID = 0781 PID = 5575
Serial Number: 20044528420C74511E60
Device Vendor: SanDisk
Device Name: Cruzer Glide
Device Revision: 0201
Manufacturer: SanDisk
Product Model: Cruzer Glide
Product Revision: 2.01
Controller Part-Number: Unknown
Er det noen som har peiling på flash kontrollere, og kan guide meg i riktig retning??
Endret av J@9
Lenke til kommentar

Interessant problemstilling.

Har du prøvd å lese minnepennene i en HEX editor?

Jeg hadde noen korrupte PCMCIA kort jeg ikke fikk til å virke korrekt uansett hva jeg gjorde. Jeg greide å reparere disse ved å kopiere ALLE bytene fra et kort som virket, både systembytene og programbytene, og legge disse inn i de kortene som ikke virket. Jeg brukte HEX editoren som fulgte med Omnidrive leseren jeg leser kortene med. Det finnes gratis HEX editorer å laste ned fra nettet. Kanskje du kan identifisere removable biten med en slik HEX editor. I såfall kan du forandre den biten alene med en HEX editor.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hex edit, så jeg tror ikke jeg bør prøve meg på det :p hehe

Men syns det er rart om ingen har prøvd det før :S

Å redigere ved hjelp av en HEX editor er selvsagt svært vanskelig, hvis man ikke på en eller annen måte vet NØYAKTIG hva de forskjellige bitene og bytene betyr. Men å kopiere hele innholdet fra en enhet til en annen enhet er jo enkelt. Det kunne kanskje virke i ditt tilfelle for å få forandret pinnen til flyttbar enhet.

Jeg brukte en HEX editor en gang til å gjøre et pek mot en kompis. Forandret en bit i bootområdet på disken slik at systemet skulle komme med feilmeldingen at operativsystemet ikke finnes under oppstarten. Så forandret jeg nettopp den teksten, " Operativsystem mangler", eller hva det nå står, til "Løp for livet" eller noe sånt. Nettopp disse tekstene står i klartekst når du leser dem i en HEX editor, så de er lette å forandre. Du kan tro han ikke skjønte mye da han slo på den pc-en :green:

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Hehe, tviler ikke på at han ble skremt :p

Titta litt på det derre.. Og fant noen treff på "Setting the bit 7 of byte 1 to 0", men dette er vel for å gjøre den til en fixed disk.. Så jeg vil vel gjøre det stikk motsatte.

Men også lest flere plasser at dette er låst i firmware eller chippen i minnepennen.. og at man da må redigere fw for å få det til, og dette krever spesielle programmer, og man må vite hvilken chip som sitter i minnepennen.. Noe jeg ikke vet, og det info programmet fant heller ingen treff, som man kan se i loggene over her :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...