Gå til innhold

Hvem får OL 2022?

Anbefalte innlegg

Oslo og fem andre byer er på den endelige søkerlisten til å arrangere vinter-OL i 2022. IOK er glad for den store interessen.

De seks endelige kandidatene ble bekreftet av Den internasjonale olympiske komité (IOK) etter at søkerfristen gikk ut natt til fredag.

Siden Münchens innbyggere nylig stemte nei til en OL-søknad, er følgende seks byer med i dragkampen: Almaty (Kasakhstan), Beijing (Kina), Krakow (Polen), Lviv (Ukraina), Oslo og Stockholm (Sverige).

Det er dobbelt så mange søkere enn til vinterlekene i 2018, som skal arrangeres i sørkoreanske Pyeongchang.

- Jeg er henrykt over at seks byer vil arrangere vinter-OL i 2022. Søkerbyene og deres supportere forstår godt hvilke fordeler det kan gi å være vertskap for lekene og hvilket ettermæle de kan gi til en region, sier IOK-president Thomas Bach i en pressemelding.

Tildeling til 2022-lekene er nå inne sin første fase. I juli neste år skal IOK-styret velge hvilke byer som går videre i prosessen. Det endelige valget av arrangørby skjer 31. juli 2015.

http://www.dagbladet.no/2013/11/15/sport/ol/oslo-ol_2022/norges_idrettsforbund/iok/30340143/

Det er alt seks byer som kjemper om å få arangere disse lekene:

- Oslo

- Stockholm (Sverige)

- Beijjing (Kina)

- Lviv (Ukraina)

- Almaty (Kasakhstan)

- Krakow (Polen)

München endte altså ikke opp med å sende søknad, noe som styrker mulighetene for et Oslo-OL, dersom vi ender opp med å gå for det her hjemme.

Nå er det lenge siden det har vært OL i vest- eller nord-europa, med tanke på at Vancouver hadde sist, Sochi nå også Sør-Korea i 2018. At en by som Beijing skal få utdelt et vinter-OL er vel så urealistisk at jeg ikke engang skjønner hvorfor de søker engang. Vet lite om den Kasakstanske muligheten, mens både Polen og Ukraina kan forsåvidt bra, i alle fall førstnevnte. Likevel er det Oslo og Stockholm som skiller seg ut her, dersom de endelige avgjørelsene blir tatt i landene.

Jeg er vel av den overbevisningen om at vi kommer til å få dette om vi går for det, og det håper jeg virkelig vi gjør.

Hva med dere andre, hvor blir det OL om ni år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...