Gå til innhold

begrenses valg av ny cpu av ram-hastigheten?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg ny prosessor, og lurer på hvor høyt jeg kan gå.

 

Hovedkortet (ASUS a7v333, rev. 2.0) tåler opp til XP3000+, og i dag kjører jeg med en XP1600+ overklokket fra 1400 til 1749MHz (5,25 x 333) takket være traust Waterchill-kjøling, og bruker 2 stk. PC2700/DDR333 minnebrikker.

 

Hvis jeg prøver å overklokke så mye som en ussel hertz til i dag (over 333MHz) så forteller BIOS'en min meg at jeg må jeg ha ram som minst er like rask. Men 333MHz er max. ram-hastighet for hovedkortet, derfor har jeg kjøpt PC2700-minnebrikker. (i bios'en er "cpu-memory frquency ratio" satt til "auto".)

 

Derfor lurer jeg på:

-skal jeg "nøye meg" med XP 2400+ (den raskeste av 266MHz-bus modellene på markedet nå), og så hente ut resten av kapasiteten med å overklokke,

-eller er det et poeng likevel å skaffe meg en prosessor med 333mHz bus (opp til XP3000+)?

 

(jeg har saumfart forumet uten hell, og googlet, men har ikke støtt på dette med at bios'en krever at ram-en må være raskere hvis bus-en skal over 333MHz).

 

Ligger løsningen i å øke overklokke ram-en (har prøvd å endre cas-instillingene uten hell, men det er kanskje ikke det samme)? Overser jeg noe banalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går ann å overklokke minne også... det blir opp til skjønn. Dessuten er det vel ikke bare busshastighet det går på, men også kjerner. Hadde sjekket med websidene til Asus hvis jeg var deg.

ahh, selvsagt hadde jeg glemt det. Skal sjekke Asus for råd. Takker for tenkingen!

 

"Når du har PC2700 ram kan du bruke 333mhz bus CPUer (opp til XP3000+)

Joda, det var kjent. Spørsmålet som fortsatt gjelder er:

Kan jeg overklokke en ny prosessor hvis bus'en starter på 333MHz (som alle modeller over xp2400+ gjør) , når bios'en forteller meg at ram'en min (som er på 333MHz) må ha minst like stor hastighet som bus'en?

 

(etter det jeg forstår av bios'en, så åpner ikke den for overklokking av ram. men her kan jeg ta feil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...