Gå til innhold

Kan tjene 200 kr timen som tømrer - Greier jeg å matche det i noen andre jobber uten annen utdanning?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann.

Mann 29 år. Utdannet tømrer med fagbrev og 5 års arbeidserfaring etter fagbrev. Har også brukt nærmere fem år av livet mitt, periodevis ganske intensivt, på studier av børshandel og faktisk handel for egen bok på fulltid, uten at det nødvendigvis er relevant i jobbsammenheng.

Akkurat nå er jeg student, men jeg sliter økonomisk og må begynne å jobbe over jul, i hvert fall 50%, kanskje mer. I forhold til studier skal jeg være nettstudent og satser på det skal gå bra bare jeg er effektiv og disiplinert.

Så til sakens kjerne.

Jeg kan fint tjene kr 200 per time som tømrer. Kanskje mer. Lønn er viktig.

Finnes det noen jobber hvor jeg kan matche denne lønnen med mine kvalifikasjoner? Jeg kjenner for dårlig til arbeidsmarkedet og lønnsnivået i andre bransjer.

Har ikke noen andre formelle kvalifikasjoner enn fagbrevet mitt, men har utmerkede referanser, er flink med folk og lærer forholdsvis fort (tror jeg). Er også vant til å jobbe selvstendig og ha mye ansvar. Har i tillegg erfaring med lagerarbeid.

Kult om noen kan gi noen gode råd.

På forhånd takk! :)

Elijah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Jeg kunne kanskje fått jobb hos et meglerhus som megler, men jeg vet ærlig talt ikke om det er noe for meg. Det er en selgerjobb og ikke helt i min gate tror jeg, skjønt jeg kan ta feil. Det er selve tradingen som interesserer meg, ikke pushe produkter på folk som i utgangspunktet ikke vil ha det.

Dessuten tviler jeg på at jeg kunne jobbet med det i en 50-70% stilling og da er det bye-bye skole i hvert fall. Men hadde jeg funnet en kremjobb, hadde jeg lett vurdert å slutte på skole.

Nei, jeg ender nok opp igjen som tømrer for denne gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men er det noen som vet hva som skal til for å tjene 200 kr timen i dag? Er det en "bra" lønn eller en mer ordinær lønn?

Hva kan man tjene på for eksempel lagerarbeid? Å jobbe kveld går fint, men vil helst unngå natt.

Lenke til kommentar

Det varierer veldig fra bedrift og hvor i landet man jobber. På det lageret jeg jobber på tjener man i snitt 160kr/t som startlønn, men vet om noen som jobber på lageret på Jotun som tjener cirrka 180kr/t som startlønn. Dette er da skiftarbeid på kveldene (ikke nettene).

200kr timen er vel en grei lønn, kan vel kanskje være en gjennnomsnitslønn idag?

Endret av Iceman22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan det være aktuellt å kurse deg til å bli takstmann?

Det er eit relativt stor behov for takstmenn som har teknisk bakgrunn.

Interessant. Vet du noe mer rundt dette? Utdannelsesløp og eventuell lønn?

Tanken har streifet meg for en stund tilbake, men jeg slo det vel fra meg den gang, men er kanskje noe jeg burde vurdert. :)

Lenke til kommentar

Interessant. Vet du noe mer rundt dette? Utdannelsesløp og eventuell lønn?

Tanken har streifet meg for en stund tilbake, men jeg slo det vel fra meg den gang, men er kanskje noe jeg burde vurdert. :)

Etter som eg veit så er det to alternativer, enten gjennom eigendomsakademiet eller gjennom NITO

For din del så er det nok NITO (norges ingeniør- ogtTeknologorganisasjon) sin tilnærming som passer din bakgrunn best.

Utdannelsesløpet er kursing, ei heil veke på grunnkurs og deretter ei veke til i taksering. Lønnsnivået kjenner eg desverre ikkje til, men det vil nok variere alt etter om du er fast ansatt eller om du jobber med eit og eit oppdrag.

Eg er litt usikker på om det har blitt krav om tilstandsvurdering av boliger (verdivurdering av teknisk utdanna takstmann) eller om det snart blir krav om det. Det er uansett eit stort behov for tilstandsvurderinger som går meir i dybden enn dei vanlige meglertakstrapportane som kun er ein overfladisk vurdering av korleis bygget ser ut.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Etter som eg veit så er det to alternativer, enten gjennom eigendomsakademiet eller gjennom NITO

For din del så er det nok NITO (norges ingeniør- ogtTeknologorganisasjon) sin tilnærming som passer din bakgrunn best.

Utdannelsesløpet er kursing, ei heil veke på grunnkurs og deretter ei veke til i taksering. Lønnsnivået kjenner eg desverre ikkje til, men det vil nok variere alt etter om du er fast ansatt eller om du jobber med eit og eit oppdrag.

Eg er litt usikker på om det har blitt krav om tilstandsvurdering av boliger (verdivurdering av teknisk utdanna takstmann) eller om det snart blir krav om det. Det er uansett eit stort behov for tilstandsvurderinger som går meir i dybden enn dei vanlige meglertakstrapportane som kun er ein overfladisk vurdering av korleis bygget ser ut.

Meget interessant, The Avatar!

Tusen takk! Dette skal jeg se nærmere på. :)

I utgangspunktet er det ikke drømmejobben, men det er mulig det kan være en fin platform mens jeg videreutdanner meg til andre ting, om utdannelsen er så rask som jeg får inntrykk av. Må se nærmere på det i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...