Gå til innhold

Tips til back-up løsning

KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en server som brukes av mange brukere og som jeg gjerne vil lage en løsning som tar backup av valgte mapper hver natt. Det er snakk om 0,5-1 TB

Har dere noen gode forslag til hvordan dette kan løses enkelt og effektivt? (Regner med at det finnes smarte metoder, slik at jeg slipper å finne opp kruttet på nytt)

Edit: Serveren kjører Windows Server 2003

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jotta all the way!

Jotta er ikke Backup! Det er en ren synkroniserings tjeneste. (Jeg bruker Jotta selv, og har testet)

Hvis du får en skade i en fil, så synkroniseres skaden til Jotta.

Eneste sikkerhet som kan minne om det du har i et backup program er at hvis du sletter en fil, så ligger den hos Jotta en tidsbegrenset tid.

Lenke til kommentar

Jotta er ikke Backup! Det er en ren synkroniserings tjeneste. (Jeg bruker Jotta selv, og har testet)

Hvis du får en skade i en fil, så synkroniseres skaden til Jotta.

Eneste sikkerhet som kan minne om det du har i et backup program er at hvis du sletter en fil, så ligger den hos Jotta en tidsbegrenset tid.

Siden du bruker jotta bør du vite at du kan sette opp en backup plan, og i det minste sjekke fakta før du siterer en 1,5 mnd gammel post.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sjekket fakta, og også testet systemet. Riktignok halvannet år tilbake, men jeg kan ikke se at noe er endret siden da:

http://forum.jotta.no/jotta/topics/automagisk_backup_5_lagringer_og_originalen_er_tapt

Her svarer Rabben bla: "Jeg anbefaler deg å kopiere Access databasen manuelt til en annen mappe f.eks. en gang i døgnet, og så ta backup av denne med Jotta."

På filer som endres ofte må vi altså ta lokal backup for å sikre filene.

Hvis du bruker tidstyrt backup en gang i døgnet på en fil som endres daglig, så er originalen tapt etter fem dager.

(Jotta tar vare på de siste fem revisjoner av filen)

Det jeg ønsker er å kunne ta daglig backup, ukes backup, måneds backup osv, uten å måtte installere lokalt backup program i tillegg til Jotta.

Lenke til kommentar

Så hva er det du egentlig sier? Du går i dette innlegget vekk fra din originale "Det er en ren synkroniserings tjeneste".

Nei, jeg opprettholder min påstand at Jotta ikke er backup.

Jeg understreker på sterkeste at Jotta og mange av konkurentene ikke er et backup. Jotta synkroniserer mappene du har valgt med Jottacload.

Det at Jotta tar vare på fem revisjoner av filen gjør det fortsatt ikke til et backup program. Hvis man bruker default innstilling i klienten (Automagisk) så risikerer du at gårsdagens versjon av filen er borte i løpet av minutter. Databaser og Outlook er eksempel på filer som ikke bør sikres med Jotta. De endres kontinuerlig under drift.

Når det er sagt, så har jeg selv valgt å bruke Jottacload hjemme. Momenter:

Jotta lagrer data i Norge og er således lovlig ihht til de nye reglene om sikring av regnskapsdata.

Jotta er blant de billigste tjenestene.

Jotta er lynrask i forhold til de andre tjenestene jeg har testet. (Dropbox, Sugarsync og Mozy Home)

Jeg går rundt manglene i forhold til backup ved å ha lokalt backup program på serveren (Cobian) også syncer jeg backupen til Jotta om natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...